חדשות יהדות

גפני עונה לברק: "אין חוק אחד שעשינו וביה"מ העליון לא פסק נגדנו"

חבר הכנסת הגיב לדברי השופט בדימוס ("על החרדים והחילונים להגיע לפשרות בעניין השבת") במהלך הקונגרס היהודי הראשון ליהדות ודמוקרטיה: "שפשפתי את עיניי כי האולם חשוך. זה ברק שאמר לי שהציבור החרדי צריך את ביה"מ העליון כי 'תהיו באופוזיציה וזה יפגע בכם'"

  • כ"ח שבט התשע"ח
משה גפני (צילום: פלאש 90)משה גפני (צילום: פלאש 90)
אא

"בית המשפט העליון נוקט עמדה אחת שהיא ההפך מהעמדה שלי. אם הוא לא היה פוסק, לא הייתה חקיקה. חוק המרכולים לא היה בא לעולם". כך אמר הבוקר ח"כ משה גפני במהלך הקונגרס הישראלי הראשון ליהדות ודמוקרטיה. גפני התייחס גם לדבריו של השופט בדימוס אהרון ברק ואמר:  "האיש מבקש שתהיה סינתזה של אחדות, של יהדות ושל דמוקרטיה. אני שפשפתי את עיניי, בגלל שהאולם חשוך אולי אני לא רואה. אבל כן, זה אהרן ברק ששוחחתי איתו בעבר הרבה פעמים, והוא אמר לי שהציבור החרדי צריך את בית המשפט העליון, בגלל ש'פעמים תהיו באופוזיציה ויפגעו בכם'".

ברק טען אתמול בכנס בתל אביב כי על החרדים והחילונים להגיע לפשרות בנוגע לשבת, זאת על רקע חוק המרכולים וההפגנות נגד סגירת עסקים בשבת בעיר אשדוד. השופט בדימוס טען כי ערכיה של מדינה דמוקרטית מבוססות על שני אדנים – ריבונות העם מול זכותו של היחיד, ובין השניים קיים מתח טבעי. "פתרון המתח אינו בכוח של הרוב לעשות כרצונו ואינו בחסינותו של הפרט מפני כוחו של הרוב, אלא בהפעלה מידתית", אמר ברק. "בחברה הישראלית, הולך וגובר המתח שקיים ביחסים שבין חילונים לבין חרדים, שבא לידי ביטוי בסמכות השיפוט של הדיינים, דיני גיור, שמירת שבת, גיוס לצה"ל, תפילה בכותל המערבי ובסמכויות הרבנים. עלינו למצוא פתרון ראוי, שיאפשר לכל ציבור להישאר באמונתו הבסיסית. פתרונות שיש בהם ויתורים והבנה". עוד טען ברק כי "על הציבור החרדי להפנים את ההכרה שכמיעוט הוא זקוק להגנה חוקתית על חופש הפרט והמצפון שלו. על הציבור החרדי להיות נכון לסובלנות כלי הציבור החילוני. הן הציבור החילוני והן הציבור החרדי צריכים להפנים כי נדרשת נכונות להכיר את האחר, להעריך את גישתו, ולהיות מוכן לפשרות כואבות".

"אין חוק אחד שאנחנו עשינו, אנחנו זה היהדות החרדית, במקרה שלי יהדות התורה, דגל התורה, חוק אחד שבית המשפט העליון לא פסק נגדנו", הגיב גפני לדברי ברק. "אם הוא לא היה פוסק, לא הייתה חקיקה. חוק המרכולים לא היה בא לעולם ואותו דבר כל מערכת החקיקה שעליה אנחנו מדברים. בית המשפט העליון נוקט בעמדה אחת שהיא ההפך מהעמדה שלי, היא ההפך מהעמדה של ציבור גדול בארץ ובעולם". עוד הוסיף גפני: "בארץ, בכל הנושא הזה של מה זו כניסה לעם היהודי, מה זו המערכת שהפרהסיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, מה זו המציאות הזאת שאדם דתי שומר שבת יוכל לחיות פה ולא יקבלו אותו לעבודה בגלל שהכול נפתח בשבת על פי פסיקות שלכם".

תגיות:משה גפניבית המשפט העליון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה