היום נפתח רשמית לפעילות הסניף הראשון של מסעדת דוניא של מאיר אדוני, ברמת החייל בתל אביב. מדובר בסנונית ראשונה לרשת שעתידה להתפרש בקרוב מאוד בכל רחבי הארץ - בערים גדולות כמו גם בפריפריה. על אף שהרשת עממית יחסית באופייה, מדובר בחלל עם מקומות ישיבה, שאפשר לאכול בו בנעימים. בהתאם, רבות מהמנות מותאמות לאכילה בצלחת ולא בפיתה או לאפה. בניגוד למרבית רשתות הפלאפל או השווארמה, סניף דוניא גם מעוצב בקפידה ומעניק חוויה שמזכירה מעט את זו שברשת המזנון המוצלחת של השף אייל שני - משהו שבין מסעדה לדוכן אוכל רחוב.

דוניא שווארמה (צילום: לאפה מדיה, יחסי ציבור)
ויש פה גם שווארמה. דוניא | צילום: לאפה מדיה, יחסי ציבור

התפריט של דוניא החדשה כולל מנות אוכל רחוב ישראלי קלאסיות, עם נגיעות מפתיעות של מטבח שף. כרגע מוגש במקום תפריט מצומצם יותר, והוא צפוי להתרחב בהמשך. בראש התפריט תמצאו שווארמה פרגיות, שמוגשת עם שומן אווז, עגבניות בגריל, שום ולימונים כבושים. את השווארמה ניתן לרכוש בפיתה (39 שקלים) או בלחם פרנה (47 שקלים). אנחנו זכינו לטעום את שווארמת הפרגיות ביום ההרצה הסגורה הראשון של המקום, ועדים שמדובר במנה מעולה. השווארמה נצלית על גחלים ומתקבלת פריכה במיוחד, עם טעמים בולטים וטובים של אש. אבל השוס הגדול הוא דווקא הלימון הכבוש המעולה, שמטביע על השווארמה את חותמת מאיר אדוני ומייחד אותה מהמתחרות ברשתות אחרות.

עוד מנות דגל שתמצאו פה: קבב טלה עם עשבים, שום ובהרט; מנת מעורב חלקי פנים עם לב עגל, טחול עוף, לשון עגל ושווארמה פרגית, בצל ופטריות בפיתה תימנית (המחירים נעים בין 39 ל-47 שקלים); סופלקי ים של בורי צלוי על הפלנצ'ה עם חוואייג', כמון ובהרט, חומוס, שעועית לימה, טחינה גולמית, עמבה וביצה רכה (47 שקלים); מחבת ממולאים ברוטב עגבניות ובזיליקום (שניתן לקבל גם עם קבב טלה במחיר של 45-54 שקלים); וסלט טאבולה עם עוף בסומאק ותימין (49 שקלים). 

טעמנו גם את מנת הלהיט (לדעתנו) של שפונדרה עגל, שנצלית על פחמים ומוגשת על פרנה רכה שסופחת אליה את הטעמים והמיצים הנפלאים של הבשר. המנה מוגשת עם ויניגרט צ'יפוטלה שעושה אותה חריפה בדיוק במידה, שום ודבש שמוסיף עקצוץ מתקתק (55 שקלים). לטעמנו זו המנה הטובה ביותר במקום. מנת החריימה בפיתה תימנית היתה נדיבה מאוד, בדמות שני חצאים גדולים של פיתה ממולאים בתבשיל של נתחי דג מטוגנים בבצק ספינג'. הרוטב היה פיקנטי ונהדר, הדג טרי ורק מעטפת הספינג' איבדה מהר מדי את הפריכות שלה. גם הצ'יפס המתובל שהגיע בצד היה מעולה ממש (47 שקלים).

כשהזמנו את מנת המעורב נקראנו לדלפק כדי לבחור מה למרוח בפיתה מתוך מבחר די גדול, שכלל חוץ מחומוס וטחינה גם ממרח צ'רשי, לימון כבוש וחריף. המעורב עצמו היה עסיסי ותובל בעדינות יחסית, כזו שנתנה לנתחי הבשר מקום ולא האפילה עליהם. גם המעורב הגיע עם אותו צ'יפס מתובל נהדר (47 שקלים). פחות הלהיב אותנו ההמבורגר, שאומנם היה מבוסס על בשר טלה עסיסי וטעים והגיע עם תועפות של פטריות צלויות וביצה, אך משום מה לא הצליח להתבלט, לפחות בינתיים (65 שקלים). מנת העראייס הייתה יפהפייה למראה אך בביקור הראשון לא הלהיבה במיוחד, עם קבב עגל וטלה בתוך פיתה צלויה על הגריל (39 שקלים). ייתכן שהעובדה שהיה מדובר בימי הפעילות הראשונים של המקום השפיעה, כי בביקור השני שלנו שם, ממש היום, היא היתה מוצלחת בהרבה, עם בשר שנצלה במדויק והיה עסיסי כמו שצריך. החציל שנוסף בתוך הפיתה היה תוספת מקורית וכיפית שמבדלת את העראייס הזה מעשרות האחרים שצצו בכל מקום.

שפונדרה עגל דוניא (צילום: לאפה מדיה, יחסי ציבור)
אהבנו. שפונדרה עסיסית בדוניא | צילום: לאפה מדיה, יחסי ציבור

בתפריט המורחב של המקום (שעדיין אינו מוגש) תמצאו גם מנות שמזוהות עם מאיר אדוני מהמסעדה הבשרית הכשרה שלו, לומינה בתל אביב, וגם כאלה שמוגשות בנור הניו יורקית בגרסת הסטריט פוד - למשל קובנייה טלה ועגל עם בורגול, אריסה ותבלינים על פיתה בגריל, קרם חצילים וויניגרט עגבניות וערק; ומסאחן פרגיות וטלה טחון על צ'רשי דלעת וחצילים, עם סאלוף, עגבניות חרוכות, ביצה רכה וסומאק. 

דוניא מאיר אדוני (צילום: לאפה מדיה, יחסי ציבור)
עושה סטריט פוד. אדוני | צילום: לאפה מדיה, יחסי ציבור

לפחות בינתיים, נראה שאדוני הצליח ליצור בדוניא תפריט מאוד מעניין ולא שגרתי, ששובר את הגבולות של מה שאנחנו מכירים כאוכל רחוב. לדבריו, במטרה לשמור על אחידות כל הסניפים של דוניא ישתמשו בעתיד במטבח מרכזי אחד, שבו יוכנו הרכיבים שמשתלבים במנות - מהרטבים ועד התוספות. אנחנו מקווים שההתרחבות המהירה הצפויה של הרשת החדשה (סניפים של דוניא אמורים להיפתח ממש בכל הארץ בשנתיים הקרובות) לא תגרום לירידה בסטנדרטים, שכרגע נראים גבוהים מאוד.

דוניא. הברזל 4, רמת החייל, תל אביב. כשר