חדשות יהדות

מרגש: אחרי מאה שנה, נחנך מחדש בית הכנסת בסיביר

אחרי שנים רבות של משא ומתן, הקהילה היהודית בטומסק נרגשת: בית הכנסת העשוי עץ שהושמד על ידי הקומוניסטיים והפך לבית דירות, חוזר לשרת אותם. הטקס נערך בקור של 25 מעלות מתחת לאפס

  • כ"ג שבט התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

הקהילה היהודית בטומסק שבסיביר נרגשת: בית הכנסת המקומי שהוקם על ידי יהודים לפני למעלה ממאה שנה, הושמד על ידי הקומוניסטיים ובהמשך הפך לבית דירות, חזר לבעלותם. בשנים האחרונות התנהל משא ומתן כדי להשיב את המבנה אל הקהילה, אולם מאז בית הכנסת ההיסטורי אותו הקימו שימש בעיקר כבניין מגורים.

לאחר משא ומתן שנמשך שנים רבות השיבו אתמול השלטונות בעיר טומסק שבמרכז סיביר את בית הכנסת ההיסטורי שהקימו קנטוניסטים יהודים (ילדים שנלקחו על ידי הרשויות ברוסיה, חונכו במסגרת צבאית ובגיל בגרות גויסו לכוחות הצבא) שהוגלו על ידי הצאר הרוסי לסיביר. בית הכנסת העשוי מעץ שימש בשנים אחרונות 17 משפחות באזור. לאחרונה פנתה הקהילה בראשות שליח חב"ד הרב לוי קמניצקי לרשויות במטרה לזרז את התהליך, שם הבטיחו לדאוג למשפחות למגורים חלופיים. במוצאי שבת התקיים טקס החניכה של בית הכנסת במעמד הרב הראשי של רוסיה, בערל לאזאר. הטקס התקיים בבניין העירייה. ב"בחדרי חרדים" ציינו כי במהלך הטקס הופיע יהודי שטען כי סבו היה גבאי בית הכנסת והוכיח זאת באמצעות ספר תורה שתרם למקום. הספר נכתב על ידי צבי הרש יענקלוביץ, ששמו הופיע בראשי תיבות על פרוכת ספר התורה.

כיאה לקור הסיבירי באזור, הטקס נערך תחת שלג ובקור של מינוס 25 מעלות ובו נכחו עשרות יהודים. ראש העירייה מסר את מפתחות בית הכנסת לרב הראשי, הקהל הגיב בהתרגשות ורקד בקור המקפיא.

תגיות:בית הכנסתסיביר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה