חדשות יהדות

מדאיג: מדוע אלפי יהודים בפולין מסתירים את יהדותם?

עשרות אלפי יהודים החיים בפולין אינם מודעים לזהותם היהודית או מסתירים אותה, זאת בשל הפחד מהאנטישמיות השוררת במדינה

  • כ"ב שבט התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

עשרות אלפי יהודים החיים בפולין אינם מודעים לזהותם היהודית או מסתירים אותה, כך אמר מיכאל פרוינד, ראש ארגון 'שבי ישראל'. פרוינד הסביר כי יש בתופעה זו הוכחה לעבר האנטישמי של פולין, ולדבריו: "יש סיבה שבגללה בחרו הנאצים להקים מחנות השמדה רבים על אדמת פולין".

הדברים נאמרו בעקבות חקיקת החוק האוסר את השימוש בביטוי 'מחנה השמדה פולני'. על פי דבריו של פרוינד, פולין אינה יכולה להחביא את עברה האנטישמי, על אף ניסיון הפרלנט הפולני לשנות את ההיסטוריה באמצעות חקיקת החוק.

"נכון שהחיים היהודים בפולין זוכים להתעוררות מאז נפילת הקומוניזם, אך העובדה שלאלפי צעירים פולנים יש הורים, סבים וסבתות, שהיו צריכים להסתיר את זהותם היהודית במשך עשרות שנים, היא הוכחה לכך שהשנאה ליהודים הייתה נטועה עמוק בחברה הפולנית", הסביר פרוינד.

עוד הוסיף כי: "אנו יודעים שמספר רב של יהודים פולנים העדיף מתוך פחד לקחת את סוד מורשתם היהודית לקבריהם במקום להנחילה לילדיהם או לנכדיהם. הניסיון כעת של פולין לשכתב את ההיסטוריה של השואה הוא מגונה מוסרית ובחזקת התעלמות מוחלטת מההיסטוריה. יש סיבה שבגללה בחרו הגרמנים להקים מחנות השמדה רבים על אדמת פולין: הם ידעו שפעולותיהם השטניות לא יתקלו בהתנגדות רבה מצד מרבית אוכלוסיית המדינה".

ארגון 'שבי ישראל' תומך כמעט 15 שנה ל'יהודים הנסתרים' בפולין. לדברי הארגון: "עד לשואה, חיו בפולין כ-3 מיליון יהודים. כיום רשומים בפולין כ-4,000 יהודים, אולם ההערכות הן שעשרות אלפים מסתירים עד היום את זהותם האמתית, או שפשוט אינם מודעים לה".

לדברי הארגון מתרחש בפולין בשנים האחרונות תהליך מופלא: "יהודים רבים, אשר הבורות והאנטישמיות הקיצונית שבה נתקלו לאחר השואה גרמה לרבים מהם לאבד כל קשר ליהדות ואף להתנצר, חוזרים אט-אט ליהדותם. חלקם הסתירו את יהדותם מהשלטון הקומוניסטי וכעת מרגישים חופשיים לקבל בחזרה את זהות משפחתם האבודה. תופעה אחרת, קשורה לצעירים יהודיים אשר אומצו על ידי משפחות ומוסדות קתוליים בזמן השואה. להם, לא סופר דבר על שורשיהם וזהותם היהודית, ורק בשנים האחרונות היא הולכת ונחשפת בפניהם בדרכים מופלאות".

תגיות:פוליןיהודים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה