חדשות יהדות

לאן נעלמו ספרי קודש בשווי מיליוני דולרים? תלוי את מי שואלים

ספרים בשווי מיליוני דולרים, השייכים לחסידות חב"ד, נמצאים ברוסיה. חרף החלטת בית המשפט וקנסות כבדים הממשל מסרב לשחררם, אלא שלאחרונה החלו בתי מכירות שונים להציע למכירה כתבי יד נדירים שנמצאו. "לא ננוח עד שאחרון הספרים יחזור", אומרים בחסידות

  • כ"ב שבט התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

לאן נעלמו ספרי קודש בשווי מיליוני דולרים? את השאלה הזאת שואלים בימים אלה בחב"ד, לאחר שמאות ספרים בשווי מוערך של מיליונים נמכרים בימים אלה בבתי מכירות ומופיעים בקטלוגים תחת מחירים גבוהים. ספרים אחרים נמצאים ברוסיה ובמוסקבה לא מוכנים להחזירם בשלב זה. הספרים המדוברים הם חלק מ"ספריית שניאורסון" - אוסף עצום של ספרי קודש בהם כתבי יד נדירים ביותר שאספו חמשת האדמו"רים הראשונים של החסידות. בכתבה שפורסמה ב"ישראל היום" נטען כי מדובר באוצר עצום של יודאיקה יהודית יקרת ערך ובעלת חשיבות עליונה לחסידות וליהדות בכלל.

על פי הפרסום, עם עזיבתו של האדמו"ר החמישי של חב"ד את העיירה לובביץ', נלקחו הספרים והועברו למחסן במוסקבה, על מנת שיישמרו עד סיום מלחמת העולם הראשונה. הספרים קוטלגו, אך בהמשך עברו לשלטונות ברית המועצות ומשם לספריית לנין. ב-1919, כמה שנים לאחר המלחמה, סירב השלטון להחזיר את הספרים לחסידים. גם קביעת בית המשפט המקומי לא עזרה ומה שלא הוחזר בתקופת גורבצ'וב, חזר בתקופת פוטין. הנשיא העביר חלק מהספרים למוזיאון היהודי במוסקבה, אך עדיין לא ברור היכן נמצאים השאר. על פי החלטת בית משפט אמריקני, רוסיה תשלם קנס של 50 אלף דולר בכל יום שבו הספרים לא יוחזרו. על פי חישוב פשוט, היא חייבת קנסות בגובה 87 מיליון דולר משום שלא השיבה אותם עד היום.  לאחרונה החלו להופיע ספרים שנעלמו בקטלוגים של בתי מכירות כמו "קדם" ו"מורשת". בתי המכירות הפומביות לספק עדויות כיצד רכשו את הספר ובהמשך הוכרע כי הם שייכים לחב"ד. בית המכירות "קדם" השיב את הספרים, אך ב"מורשת" התעקשו וטענו כי לא קיבלו מסמך רשמי מבית משפט ישראלי. בחסידות אמרו כי: "נעשה הכול כדי שהספרים יחזרו. חב"ד לא תרים ידיים עד שהספר האחרון יגיע למקום שאליו הוא שייך - הספרייה של הרבי. לא ניתן שאפילו דף אחד לא יגיע לשם".

עוד טענו בחב"ד, כי זו אינה הפעם הראשונה שספרים "נעלמים" ומוצעים במכירה פומבית. ב-1985 החליט גורם בחסידות להוציא ספרים מהספרייה בבניין ה-770 ולמכור אותם במיליוני דולרים. גם הגדה של פסח משנת תקי"ז נמכרה בכמעט 100 אלף דולר. בבתי המכירות סירבו להגיב לכתבה. ב"קדם" ציינו כי הספר שנלקח הוחזר לחסידות.

תגיות:ספרי קודשחב"ד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה