איך מחתלים תינוק? המדריך השלם

כמו כל דבר בחיים, גם החתלת תינוקות אפשר לעשות בדרכים שונות. רוצים לוודא שאתם על הדרך הנכונה? הנה כל הטיפים החשובים

צילום: pixabay //

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדי שנה מצטרפים כ-200 אלף בתי אב בארץ למאגר צרכני החיתולים. במשרד להגנת הסביבה טוענים שחיתולים מהווים 6% ממשקל הפסולת המיוצרת בישראל, הם קטגוריית הפסולת החמישית בגודלה ומדי שנה משליכים הישראלים לפח כ-324 אלף טון של חיתולים חד פעמיים.

במילים אחרות, חיתולים וטיטולים הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו וכדאי שנדע מהי הדרך המומלצת להשתמש בהם. הבעיה היא שתמיד אומרים לנו ש"כשזה יגיע כבר נדע מה לעשות" וש"זה לא כזה מסובך", אבל המציאות כמובן שונה ויש הרבה מה ללמוד.

 

הכנת החדר ושידת ההחתלה

 

כל מי שמתכנן להביא ילד לעולם יודע שהוא צריך להיערך לרכישת חיתולים, אך רק מעטים מביאים בחשבון את הקושי בהתמודדות היום יומית עם הנושא. בנוסף, מומלץ להשקיע בעיצוב של חדר התינוק ולהכין אותו מראש. רצוי שהחדר יהיה הקרוב ביותר לחדר השינה של ההורים, שיהיו בו מיטה ושידת החתלה ושהשידה תהיה בעלת תו תקן. נוח יותר לחתל תינוק על שידה רחבה וכדאי שיהיו לה פינות מעוגלות.

על שידת ההחתלה צריכים להיות לכם כל הזמן בגדים חלופיים, מגבונים, קרם החתלה, חיתול ומגבת קטנה. כדאי להחזיק פח קטן וסגור ליד השידה ולהשתמש במשטחי החתלה חד פעמיים. בניגוד למה שנהוג לחשוב לגבי הנזק לסביבה, הם מאוד נוחים וחוסכים בזבוז אנרגיה על חשמל וכביסה. בנוסף, עם הזמן תדירות החלפת משטחי ההחתלה תרד לפעם בשבוע אז גם ההוצאה הכספית עליהם מצטמצמת.

 

איך בוחרים את החיתולים?

 

חיתולים בוחרים לפי משקל התינוק ולא הגיל. למזלכם, חברות החיתולים מפרסמות על גבי אריזה את טווח המשקלים הרלוונטי. מומלץ לצמצם ככל האפשר את הזמן שבו החיתול נשאר רטוב לפני ההחלפה ואין צורך לחכות לקקי. חיתולים משרתים אותנו עד גיל שנתיים וחצי, ולאורך התקופה הזו הורים ממוצעים מחליפים חיתול 7 פעמים ביום. עם זאת, כמובן שבחודשים הראשונים תחליפו חיתול בתדירות גבוהה יותר מאשר כשהילד יגדל.

המחיר של החיתולים הוא לא תמיד אינדיקציה לאיכות שלהם. יכול להיות שתמצאו חיתולים מעולים במחירים זולים, וההיפך – תתבקשו לשלם מחיר מופרז בגלל שחיכיתם לרגע האחרון וקניתם אותם בסופרמרקט השכונתי או בתחנת דלק. הפתרון הוא כמו תמיד להשקיע בהשוואת מחירים, להיכנס לאתרי האינטרנט ולהתייעץ עם חברים שמכירים את הנושא. עקבו גם אחר הפרסומות וכך תוכלו לדעת מתי יש מבצע אטרקטיבי שיאפשר לכם לרכוש כמה חבילות במחיר מוזל.

את גודל החיתול תצטרכו להחליף כאשר הוא כבר לא מכסה את הפופיק או אם הוא לא מספיק רחב בצדדים. בזמן שאתם סוגרים את החיתול בצדדים, שני החלקים צריכים לעלות אחד על השני אחרת הסיכוי לדליפה גדל. כמו כן, מומלץ לפתוח את הקפלים של החיתול ברגליים ולהגדיל את שטח הכיסוי.

 

החתלה מחוץ לבית

 

עוד קושי משמעותי של הורים טריים הוא לבצע את ההחתלה מחוץ לבית. אחרי שדאגנו לתנאים מפנקים בחדר השינה של התינוק, נצטרך לחשוב מה עושים אם נתקעים עם חיתול מלא ברכב, בטבע או בדיוק כשמגיעים לאירוע משפחתי.

קודם כל, צריך לבדוק האם במקום שאליו הגענו יש פינת החתלה ייעודית. ברוב השירותים הציבוריים יש מלתחה שיכולה להתאים להורים שרוצים להיכנס עם התינוקות ומתקן ייעודי, נוח וגבוה. במידה ואין פינת החתלה, אפשר לפנות מקום במושב האחורי של הרכב ולפרוש עליו את המשטח. רצוי שהמשטח יכסה כמה שיותר שטח מהמושב ומומלץ ששני בני הזוג יחליפו את החיתול יחד.

 

שימוש בקרמים ואבקות

 

תפרחת חיתולים נגרמת בשכיחות גבוהה במהלך 18 החודשים הראשונים לחייו של התינוק, בעיקר עקב מגע ממושך בין העור לבין השתן או הצואה, עור רגיש במיוחד, שפשוף או סדיקה של העור, שימוש בסבון שמייבש את העור, שימוש יתר במגבונים ושלשולים או מחלות. הפתרון הכי טוב הוא להעדיף לשטוף את הישבן של התינוק במים זורמים אם נמצאים בבית וזה אפשרי ולא להסתפק במגבונים, מה גם שמומלץ לאפשר לתינוק לשהות ללא חיתול עד כמה שניתן.

טיפול בתינוק שפיתח תפרחת חיתולים מתחיל באמצעות משחה של מריחה מתאימה. כדאי להתייעץ עם הרוקח כדי לבחור את המשחה המתאימה עבור התינוק, לבדוק את התגובות שלה ולהחליט האם להמשיך איתה גם בשגרה או להחליף לקרם אחר. באופן עקרוני לא אמורים להיות הבדלים בין קרמים ואבקות, למעט נוחות השימוש והעדפות ההורים.

שמירה על היגיינה היא כלל מפתח במניעת תפרחת חיתולים. רצוי להחליף חיתולים לעיתים תכופות ולא להשאיר את התינוק עם חיתול רטוב, לשטוף את הישבן עם מים ומעט שמן באמבט וליישב על ידי טפיחות קלות ולא על ידי ניגוב או שפשוף במגבת. מבחינתכם, ההמלצה הכי חשובה היא לשטוף ידיים היטב לאחר כל החתלה כדי למנוע התפשטות חיידקים ופטריות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר