שתף קטע נבחר

עובדי חברת חשמל לבג"צ: "אין לפגוע בזכות השביתה על נושאים כלכליים מובהקים"

על רקע בקשת המדינה והיצרנים הפרטיים למנוע את זכות השביתה של עובדי חברת החשמל, הגישה נציגות העובדים תגובה לבג"צ אשר בה הם טוענים כי ההסכמות המתגבשות על הרפורמה מעידות על סכסוך כלכלי, ומניעת האפשרות לשביתה תפגע קשות בזכויות העובדים

 

ועד עובדי חברת החשמל וההסתדרות הגישו היום (א') תגובה לצווים על תנאי שנקבעו בהחלטת בג"ץ בחודש יולי, אשר הורו לבית הדין הארצי לעבודה ולהסתדרות לנמק מדוע יש להותיר את זכות השביתה בידי עובדי חברת החשמל, בהיותם ספק שירות חיוני ומונופול.

 

ניסנקורן: "בלי ביטול הבג"ץ על זכות השביתה, לא תהיה רפורמה בחברת חשמל"

 

בחודש מרס צפוי בג"ץ לדון בעתירת המדינה נגד פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, שאפשרה לעובדי חברת החשמל לשבות במחאה על כך שאינם מעורבים בשינויים המבניים במשק החשמל. בהסתדרות חוששים כי בג"ץ עלול להפוך את פסיקת בית הדין לעבודה, ובפסיקתו לפגוע ביכולתם של כלל הוועדים החזקים במשק לשבות במחאה על ביצוע רפורמות.

 

נציגות העובדים טוענת בתגובתה כי לעובדים קיימת זכות שביתה על נושאים כלכליים מובהקים שנוגעים להם, ובראשם סיום העסקה של אלפי עובדים. ולכן בפסק דינו של בית הדין הארצי שנתן זכות שביתה לא היה חידוש.

 

עוד נטען בתגובה כי טענות המדינה ופורום היצרנים הפרטיים, כאילו זכות השביתה ניתנה כנגד הרפורמה עצמה אינן מבוססות על פסק הדין הארצי אלא על מתן פרשנות מוטעית לעמדת נציגות העובדים. התגובה הוגשה באמצעות הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, בראשות עו"ד איריס ורדי, ומשרד עורכות הדין ארנה לין ושות'.

 

הפגנות עובדי חברת חשמל מול משרד האוצר לפני שלוש שנים (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
הפגנות עובדי חברת חשמל מול משרד האוצר לפני שלוש שנים(צילום: אלי מנדלבאום)

ההסתדרות עדכנה את בג"ץ כי לאחר הדיון בבית המשפט העליון נכנסו הצדדים להליך היוועצות ומשא ומתן על תוכנית רפורמה חלופית אשר במסגרתה מתגבשות הסכמות בנושאים אשר יש להסדירם בהסכמים קיבוציים לרבות: צמצום מצבת העובדים הקבועים מ- 8800 לערך ל- 6400 לערך תוך הסדרת הליכי ותנאי פרישה של אלפי עובדים, שינויים בשכר (למשל שינויים בשיטת שכר עידוד), ניוד עובדים, הסדרת השלכות מיקור חוץ על עובדי החברה ועוד.

 

נציגות העובדים טוענת כי ההסכמות המתגבשות בין המדינה, חברת החשמל ונציגות העובדים מעידות על סכסוך כלכלי, וכי מדובר בצעדים בעלי השלכות והשפעות מהותיות וקשות על העובדים ונציגות העובדים.

 

בתגובת ההסתדרות לבית הדין מובאים מכתבי עמדה מטעם ארגוני העובדים הגדולים בעולם, התומכים בעמדת נציגות העובדים. אחד מהארגונים הוא : הקונפדרציה הבינלאומית לארגוני עובדים (ITUC), המייצגת למעלה מ-180 מיליון עובדים ברחבי העולם, באמצעות 340 ארגונים ב-163 מדינות וטריטוריות.

 

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, התייחס לבג"ץ זכות השביתה במפגש עיתונאים, ציין כי עמדת הממשלה בנושא עדיין לא הוצגה בפני ההסתדרות, והדגיש כי "זכות השביתה היא זכות הקיום של ההסתדרות. אם לא יהיה סיכום כולל אז לא תהיה רפורמה", אמר.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים