בדקנו: האם פירות יבשים בריאים?

ט"ו בשבט הגיע ואיתו הבהלה לפירות היבשים שמככבים בחג • האם מומלץ לצרוך אותם והאם הם אכן "הממתק של הטבע"?

פירות יבשים, צילום: אורן בן חקון

הפירות היבשים נתפסים כ"נשנוש בריא", אך בפועל הדברים מורכבים ויכולים להשתנות לפי איזה פירות אנחנו קונים ובאיזה כמויות אנחנו אוכלים אותם. כשהופכים פרי לפרי מיובש, מעבירים אותו תהליך ייבוש, בתהליך זה מאבדים הפירות היבשים כמויות גבוהות של מים. הם עלולים לאבד חלקי את הוויטמינים שלהם ולעיתים גם מוסיפים להם סוכר, כך ש ב- 100 גרם פרי מיובש יש בד"כ פי חמש יותר קלוריות מאשר בפרי טרי. 

יחד עם זאת, ישנם גם ערכים תזונתיים ותרומה לבריאות, הפירות היבשים מכילים מינרלים והם מקור עשיר למגנזיום, ברזל וסידן. משמש יבש עשיר בברזל, שקדים עשירים בסידן, אגוזים עשירים באבץ וכולם יחד מהווים מקור מצוין למגנזיום. הפירות היבשים אף נטולי כולסטרול ורובם עשירים באשלגן המטיב עם לחץ דם גבוה.

שקדים ואגוזים עשירים בשומן בלתי רווי, מדובר בשומן בריא שיכול לעזור בהורדת רמות הכולסטרול בדם ובהורדת הסיכון למחלות שונות ובהן לחץ דם גבוה, סוכרת מסוג 2 וסוגי סרטן מסוימים.

פירות יבשים מכילים יותר סידן מאשר פירות רגילים, והסידן כידוע חיוני לגוף, במיוחד תאנים, צימוקים ושקדים. לנשים בהריון הפירות היבשים יכולים להיות מקור נוסף וחשוב לסידן.

הם עשירים בסיבים תזונתיים, מסייעים בזירוז חילוף החומרים בגוף. בשזיפים מיובשים למשל יש חומר המזרז את פעילות המעיים. הם גם מסייעים במניעת אנמיה, פירות יבשים עשירים כאמור בברזל, ועל כן חשובים למניעת אנמיה בקרב ילדים. שילוב של מנת פירות יבשים ביום, בעיקר משמשים ושקדים, יכול להוות טפול מונע נגד חוסר בברזל, בעיקר אצל ילדים ומתבגרים המועדים ללקות באנמיה. 

הפירות היבשים נותנים מענה לצורך למתוק ואכן עדיפים על פני ממתקים ושוקולדים למיניהם. התמר למשל מספק מתיקות ופחמימות טבעיות, אך גם שפע סיבים תזונתיים ויתרונות בריאותיים נוספים. הוא בהחלט יכול לשמש כחטיף אנרגיה. בנוסף, שילוב פירות יבשים בתבשיל תורם להמתקתו, מה שעשוי לסייע בהפחתת הצורך במשהו מתוק בסוף הארוחה.

מומלצים לאכילה לפני פעילות גופנית- הפירות היבשים מהווים מקור זמין לאנרגיה וממש מהווים "דלק" לפני פעילות ספורטיבית. הם מתעכלים במהירות ולא מעמיסים על מערכת העיכול בזמן פעילות.

צימוקים עוזרים לשמור על לחץ דם תקין // צילום: אורן בן חקון

 

אז איזה פירות מומלצים לאכול?

הצימוקים אהובים מאוד בכל ימות השנה ומבחינת ערכים תזונתיים, הם עשירים באשלגן ועל כן מסייעים לשמירה על לחץ דם תקין, תפקוד הלב ומספקים ברזל שעוזר במניעת אנמיה והובלה תקינה של חמצן לתאי הגוף. מבחינת הערך הקלורי: הצימוק מכיל 290 קלוריות ל-100 גרם.

שקדים הם קלף הזהב של טו בשבט. הם עשירים בסידן, בברזל, במגנזיום, באשלגן, באבץ ובסיבים תזונתיים. כמו כן, השקדים מכילים ויטמינים חשובים, כמו ויטמין E, ויטמינים מקבוצת B וחומצה פולית. למרות הערך הרב שיש לשקדים הם בעלי ערך קלורי ושומן גבוה. חשוב הקפיד על הכמויות, 8 שקדים ביום בהחלט עושים את העבודה.  מבחינת הערך הקלורי: 255 קלוריות ל-100 גרם 586 קלוריות ל-100 גרם.

הפירות היבשים שהילדים הכי אוהבים, המשמשים המיובשים, מומלצים אך כשקונים אותם יש לשים לב לצבע. בתהליך הייבוש של משמש אורגני לא יהיו מעורבים כימיקלים ולכן הוא יהיה בצבע כהה שלעיתים ייראה לנו לא מאוד מפתה. זאת לעומת המשמש התעשייתי שהילדים אוהבים, שעבר תהליך ייבוש רגיל ונצבע בכתום בוהק וכמעט זרחני, חשוב לשים לב לצבעים בעת הקנייה. באופן כללי המשמשים המיובשים עשירים בסידן, בברזל, בויטמין A, באשלגן ובסיבים תזונתיים ומכילים גם ויטמין B3 המסייע בהורדת כולסטרול. מבחינת הערך הקלורי: 238 קלוריות ל-100 גרם

השזיפים המיובשים שכולנו מכירים ממאכלי החג כמו הקומפוט המסורתי, עשירים במיוחד באשלגן ובסיבים המסייעים לתפקוד מערכת העיכול ולמניעת עצירות. מבחינת הערך הקלורי: 208 קלוריות ל-100 גרם

 

הכותבת היא מנהלת מדעית באבוט יצרנית סימילאק

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר