ישראל מרכינה ראשה לזכר הנרצחים (צילום: רויטרס, חדשות)
"פולנים סייעו ברצח יהודים". אושוויץ | צילום: רויטרס, חדשות

הסערה שהתעוררה בעקבות "חוק השואה" שאושר בפולין מגיעה לבתי הספר: בעקבות הנחיית שר החינוך נפתלי בנט, משרדו הודיע הבוקר (שני) כי גיבש מערך שיעור, על רקע הצעת החוק הפולנית - "מעורבות האוכלוסייה המקומית, בהן פולין, בשואת העם היהודי".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

במשרד הוחלט להקדיש השבוע בבתי הספר שני שיעורים ללימוד השואה, בדגש על מעורבות עמי אירופה בזוועות השואה ושיתוף הפעולה שלהם ברצח יהודים. מערך השיעור, שגובש בשיתוף עם "יד ושם", מיועד לתלמידי כיתות ז' עד י"ב, ומסייע למורים (מחנכים, מורים להיסטוריה ומורים ביתר המקצועות) להנגיש לתלמידים מידע מהימן בנושא, על רקע הליך החקיקה שמתקיים בימים אלה בפרלמנט הפולני.

יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט יעקב מרגי (ש"ס) קרא הבוקר בישיבת ועדת החינוך לבנט להקפיא את המסעות לפולין עד לתיקון הצעת החוק החדשה שאישר הפרלמנט הפולני.

לקריאת מערך השיעור המלא

מערך השיעור, מסבירים במשרד החינוך, מכיל מגוון הצעות לחומרי למידה רלוונטיים: חומרים מאתר "יד ושם", סרטוני עדויות של ניצולים, מקורות היסטוריים ושאלות לדיון בכיתה. מערך השיעור מאפשר לתלמידים להעמיק בנושא, תוך דגש על העובדות ההיסטוריות והנסיבות שהובילו להירצחם של היהודים בפולין ובכלל בשטחי אירופה המזרחית (לרבות ברית המועצות), אירופה המערבית, צפון אפריקה ובבלקן. 

מחנה ההשמדה טרבלינקה פולין שואה (צילום: רויטרס, חדשות)
מחנה ההמשדה טרבלינקה | צילום: רויטרס, חדשות

"עובדה היסטורית היא שפולנים רבים סייעו לרצח יהודים, הלשינו, הסגירו, רצחו בעצמם יהודים בזמן השואה, ואף לאחריה", אמר הבוקר בנט. "אכן המושג 'מחנות השמדה פולנים' אינו מדויק שכן מדובר במחנות השמדה גרמנים על אדמת פולין. אבל, כאמור, אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש לא מעט פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים - ועלינו לוודא כי תלמידי ישראל מכירים את המציאות כפי שהתרחשה".

במערך השיעור ילמדו התלמידים בין היתר כי "יהודים שניסו להימלט או להסתתר, נמסרו לשלטונות, לעתים קרובות בידי מקומיים שביקשו לזכות בגמול או קיוו להשתלט על רכוש יהודי ויש שכילו ביהודים את זעמם". עוד נכתב במערך: "שיתוף פעולה זה בא לידי ביטוי בהתעלמות מגורלם של היהודים ('העומדים מן הצד'), בהלשנות על יהודים והסגרתם, ואפילו השתתפות פעילה ברצח עצמו (משתפי הפעולה). כך לדוגמה, כ-200,000 מיהודי פולין נרצחו על ידי הפולנים עצמם".

נפתלי בנט (צילום: לע"מ, חדשות)
צילום: לע"מ, חדשות

"לולא השתתפו אזרחים כה רבים מחוץ לגרמניה במסע ההשמדה, היו הרבה פחות יהודים נרצחים בשואה", נכתב בתכנית. "אבל מספר הנספים עלול היה להיות גדול יותר לולא לא-גרמנים אחרים שלא שיתפו פעולה ואפילו הפריעו. גם לאחר המלחמה נתקלו יהודים בעוינות שכניהם לשעבר בשעה ששבו ממחנות הריכוז לארצותיהם ולביתם. המקרה הידוע ביותר הוא פוגרום קיילצה, בפולין, יולי 1946, במהלכו רצחו הפולנים 42 ניצולי שואה ששבו לעיר".