אחרי הסערה הגדולה שעורר בישראל "חוק השואה" שעבר בפרלמנט בפולין, זומן היום (ראשון) סגן השגריר הפולני לשיחת הבהרה במשרד החוץ בירושלים. בפגישה הובעה בפניו התנגדותה הנחרצת של ישראל לנוסח ונאמר לו מפורשות: "אנו מצפים כי ממשלת פולין תשנה את נוסח החוק לפני אימוצו הסופי ותנהל דיאלוג עם ישראל בנושא".

 לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

סמנכ"ל אירופה במשרד החוץ, רודיקה רדיאן-גורדון, וראש חטיבת תפוצות ודתות במשרד החוץ, עקיבא תור, אמרו לסגן השגריר הפולני כי התזמון שבו הועלה החוק  - ערב יום השואה הבינלאומי - "היה מפתיע ואומלל במיוחד". השניים הדגישו כי "החקיקה לא תסייע להמשך חשיפתה של האמת ההיסטורית ועלולה לפגוע בחופש המחקר, כמו גם למנוע דיון במסר ההיסטורי ובמורשת מלחמת העולם השנייה".

מחריף את הטון. רה"מ מורבייצקי (צילום: רויטרס, חדשות)
ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי | צילום: רויטרס, חדשות

ראש הממשלה נתניהו מתח היום ביקורת חריפה על החוק הפולני במהלך ישיבת הממשלה. "אין לנו שום סובלנות לסילוף האמת ושכתוב ההיסטוריה או להכחשת השואה", אמר. "הבעתי בצורה ברורה את עמדתנו שחייבים לשנות אותו. לא נקבל בשום פנים ואופן כל ניסיון לשכתב את ההיסטוריה, לא נקבל שום הגבלה על חקר האמת ההיסטורית". נתניהו ציין כי שגרירת ישראל בפולין שוחחה עם ראש הממשלה במהלך טקס להנצחת השואה באושוויץ אמש והדגישה בפניו את עמדות ישראל.

במרכז ויזנטל קראו הבוקר לממשלת פולין לשקול מחדש את החקיקה השנויה במחלוקת. הרב אברהם קופר ומנהל המכון לענייני מזרח אירופה, ד"ר אפרים זורוף, מתחו ביקורת חריפה על הצעת החוק שאוסרת שימוש במונח "מחנות המוות הפולניים" וקובעת כי טענה בדבר שותפות פולנית בפשעי השואה היא עבירה פלילית.

דיווח: אישר לעיתונאים את ההסכם, נתניהו (צילום: AP)
רה"מ נתניהו: "חוק מופרך" | צילום: AP

"אמנם אנו מסכימים שהשימוש במונח מחנות המוות הפולניים הוא עיוות מסוכן ומזיק של תולדות השואה, אך איננו יכולים לקבל כל ניסיון להתעלם מהפשעים שבוצעו בפולין או בכל מדינה אחרת נגד היהודים במהלך השואה", אמרו השניים. "בעוד שהמדינה הפולנית כבר לא הייתה קיימת עוד, אלפי פולנים רצחו יהודים או הודיעו עליהם לנאצים, תופעה שתועדה בהרחבה על ידי היסטוריונים פולנים בעלי מוניטין".

הם הזכירו מקרים שבהם יהודים שניסו לברוח מהנאצים נרצחו בידי אנשי "ארמיה קריובה", המחתרת הלאומנית שהייתה הזרוע הצבאית של הממשלה הפולנית הגולה בלונדון, והדגישו: "כל ניסיון להסדיר פשעים כאלה אינו מקובל לחלוטין ומהווה עלבון בלתי נסבל לנפגעי הנאצים".

ישראלים במחנות בפולין. החוק ירוכך? (צילום: רויטרס)
הקשר הפולני יימחק? צעדת החיים | צילום: רויטרס

הלילה הגיב ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי בחשבון הטוויטר לשלל הגינויים, בעקבות הצעת החוק שאוסרת על האשמת מדינתו בנטילת חלק ברצח שביצעו הנאצים בשואה, וצייץ: "אושוויץ-בירקנאו הוא לא שם פולני ו'העבודה משחררת' אינו נחשב לביטוי פולני". החוק, שטרם אושר סופית, קורא לגזור עונש מאסר של שלוש שנים על מי שירמוז שיש קשר בין פולין ופשעי השואה. מורבייצקי טען שישראל כבר הסכימה עם העמדה הפולנית, כשגינתה את השימוש בביטוי "מחנות השמדה פולניים" בהצהרה משותפת לפני שנתיים.

בהודעתו שנכתבה באנגלית מורבייצקי הוסיף כי על יהודים, פולנים וכלל הקורבנות לשמר את זיכרון כל אלו שנרצחו על ידי הנאצים הגרמנים. "מחנה אושוויץ הוא השיעור המר ביותר לאיך אידאולוגיות מרושעות יכולות ליצור גיהינום עלי אדמות", הבהיר ראש ממשלת פולין, שציין את ההסכמות בין מדינתו לישראל בשנת 2016 בנושא. "הוצאנו הצהרה משותפת בה הובהר כי שני הצדדים מתנגדים לכל ניסיון לעוות את ההיסטוריה של העם היהודי או הפולני. ההצהרה התייחסה גם לכל ניסיון להכחיש או לערער את קורבנותם של יהודים במהלך השואה או השימוש בביטוי המוטעה 'מחנות השמדה פולנים'".