סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס ואשתו הגיעו הערב (שני) למעון ראש הממשלה לארוחת ערב משותפת לשני הזוגות. טרם הארוחה, מסרו שני המנהיגים הצהרות לתקשורת.

 לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"לעולם לא אשכח את תמיכתך כשבאתי לפגוש את ההנהגה בשנת 2009", אמר נתניהו בפתח ההצהרות. "שמחתי לגלות שתמונה של אותו מפגש נמצאת גם במשרדך". הוא המשיך והחמיא פעם נוספת על ההכרה בירושלים כבירת ישראל וההתחייבות לפתוח שגרירות אמריקנית בירושלים עד סוף השנה הבאה.

נתניהו החמיא לפנס ולממשל טראמפ על עמידתו לצד המפגינים בטהרן, בעוד שבמדינות אחרות "שמרו על שתיקה מביכה", לדבריו. "אני מסכים עם דברייך בכנסת, לפיהם ביום מן הימים המשטר הקיצוני באירן והעם האירני יזכה לחופש לו הוא זכאי - ואז הם יזכרו מי עמד לצדם, ומי עמד לצד רודפיהם", הצהיר. "אתם בצד הנכון של ההיסטוריה".

"העם האמריקני מוקיר את מערכת היחסים שלנו עם ישראל", אמר סגן הנשיא פנס. "זה כבוד עבורי לעמוד איתך כאן היום בירושלים, בירת מדינת ישראל", הוסיף לקול מחיאות כפיים. "שוחחתי עם הנשיא אחר הצהריים, והאו ביקש להעביר לך את תודתו על האירוח וקבלת הפנים החמה, וכן על מנהיגותך החזקה ומחויבותך למערכת היחסים בינינו".

פנס ציין כי ביקר בימים האחרונים גם במצרים וירדן, "שתי מדינות שהגיעו לשלום עם ישראל, ומכירות כיום שתיהן באיום שמהווה אירן", לדבריו. "אני היום בישראל כדי לחגוג ולאשרר את הקשר בין שני העמים שלנו. אנו עומדים יחד בשגשוג ובביטחון, במלחמה מול האיסלם הקיצוני, ועומדים יחד לטובת עתיד טוב יותר לשני העמים שלנו".

"זה הביקור הרביעי שלנו בארץ הקודש", הוסיף פנס. "אנחנו תמיד עוזבים עם אמונה מחודשת ומחוזקת: גם באלוהים, אבל גם בעם ישראל, ובמחויבות שלהם לחופש ולשלום. אני עוזב בביטחון שעם הנשיא טראמפ בבית הלבן ועם המנהיגות החזקה שלך כאן בישראל, שהימים הטובים ביותר של ארה"ב ושל בת בריתנו החזקה ביותר - ישראל - עוד לפנינו".

פנס בכנסת, היום (צילום: גיל יוחנן)
פנס בכנסת, היום | צילום: גיל יוחנן
מחר: ביקור בכותל וביד ושם (צילום: קובי ריכטר / TPS)
מחר: ביקור בכותל וביד ושם | צילום: קובי ריכטר / TPS

פנס ונתניהו נפגשו כבר הבוקר בטקס רשמי בלשכת נתניהו. בפגישה אמר סגן הנשיא לראש הממשלה: "זה כבוד גדול להיות בירושלים, בירת ישראל". סגן נשיא ארה"ב הוסיף כי הוא מקווה ש"אנחנו נמצאים בפתח של עידן חדש" של דיונים מחודשים במטרה להשיג שלום בין ישראל לפלסטינים.

פנס, מצדו, אמר לנתניהו כי "זהו כבוד גדול עבורי בשם נשיא ארה"ב להיות בבירת ישראל, ירושלים, בעקבות ההצהרה ההיסטורית של הנשיא. זו זכות גדולה עבורי לשוחח איתך על סוגיות בהן יש לנו עניין משותף ועל הדרכים לחזק את היחסים בין ארה"ב וישראל ולהתמודד עם אתגרים משותפים". עוד הוסיף כי "עם זאת, אני גם מצפה לדון איתך ביתר פירוט על ההזדמנויות לשלום. בהכרזתו ההיסטורית בשישה בדצמבר, הנשיא טראמפ היה משוכנע שבאמצעות הכרה בירושלים כבירת ישראל, ניצור הזדמנות להתקדם במשא ומתן בתום לב בין ישראל והרשות הפלסטינית על סוגיות שאפשר לדון בהן, והנשיא מאמין בכל לבו שאפשר לפתור אותן".

"לכן אני ניצב כאן לצדך, כולי ציפייה לשוחח על האינטרס המשותף שלנו בביטחון ושגשוג של ישראל וארה"ב", הבהיר סגן הנשיא. "אני גם מלא תקווה שאנו נמצאים בשחר של עידן חדש של דיונים מחודשים להשגת פתרון של שלום לסכסוך בן עשרות השנים באזור זה. אני מודה לך על מנהיגותך, אני מודה לך קבלת הפנים. זה כבוד גדול עבורי לקרוא לך חבר".

פנס ונתניהו. "בת בריתנו החזקה ביותר" (צילום: רויטרס)
פנס ונתניהו. "בת בריתנו החזקה ביותר" | צילום: רויטרס

נתניהו אמר לפנס כי "הייתה לי הזכות במשך השנים לעמוד כאן ולקבל את פניהם של מאות מנהיגים ולקבל את פניהם בבירת ישראל, ירושלים. זאת הפעם הראשונה שאני כאן ובה שנינו יכולים לומר את שלוש המילים הללו – בירת ישראל, ירושלים. אני רוצה להודות לנשיא טראמפ ולך על ההצהרה ההיסטורית הזאת שאני יודע שתמכת בה ודגלת בה", הוסיף ראש הממשלה. "אני מצפה לדון איתך, כפי שהתחלנו, כיצד להמשיך ולחזק את הברית המופלאה בינינו. היא מעולם לא הייתה חזקה יותר, וכיצד לקדם את השלום והביטחון באזורנו, שהוא יעדנו המשותף. אני מקבל את פניך, ידיד יקר, בירושלים. ברוך הבא".

זהו הביקור האמריקני רם הדרג ביותר מאז הכרת וושינגטון בירושלים כבירת ישראל. במשטרה נערכים בקפידה לקראת האתגר אולי המשמעותי ביותר עבורם במבצע האבטחה של סגן הנשיא: הביקור בכותל. ביקורו של פנס בכותל, שמתוכנן כאמור למחר, מגיע על רקע ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל ולאור ההנחה כי פנס הנוצרי, השמרן והאוונגליסט הוא זה שדחף את טראמפ להכרה בירושלים. על פי גורם במשטרת ירושלים, במשטרה מזהים מגמה במזרח העיר שמטרתה להתסיס את השטח כמחאה נגד סגן הנשיא. עם זאת, נראה כי לא צפויות מחאות בסדר גודל שהיו לאחר המשבר האחרון לאחר הכרזתו של טראמפ.