שתף קטע נבחר

בשורה לצרכנים: תחום התמרוקים ייפתח לתחרות

בשמים, דאודורנטים, שמפו, סבונים, משחות שיניים, קוסמטיקה ומוצרי איפור, צפויים להיות מוזלים בקרוב. הסיבה: באיחור רב ולאחר מחלוקות בין משרד הבריאות למשרד הכלכלה, יוגשו מחר סוף־סוף תקנות התמרוקים. בכך, ייפתח שוק ריכוזי זה לתחרות. נשארו מחוץ לרפורמה: מוצרים לתינוקות ולנשים בהיריון וקרמים להגנה מפני השמש

אפס בירוקרטיה – זה החידוש ברפורמת התמרוקים שיוצאת לדרך. מחר (ב') יוגשו לכנסת תקנות התמרוקים, על פיהן, מוצרים מסוימים יוכלו להיכנס לשוק לאחר תהליך קצר ופשוט, מה שצפוי להביא להוזלת מחירים.

 

רפורמת התמרוקים יוצאת לדרך (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
רפורמת התמרוקים יוצאת לדרך(צילום: מירב קריסטל)

 

הקלות הייבוא בדרך? רפורמת התמרוקים מקודמת שוב

משרדי הממשלה רבים, הצרכנים מפסידים - רפורמת התמרוקים בסכנת דחייה

 

בכך, משרדי הבריאות, האוצר והכלכלה מאמצים את עקרונות הרגולציה המקובלים באירופה ופותחים את השער לייבוא מקביל. בעקבות רפורמה זו צפוי השוק הישראלי להיפתח לתחרות, תוך העלאת מגוון המוצרים והחברות הפועלות בו.

 

יבוא התמרוקים כיום מבוסס על מתן רישיונות - תהליך שאורך חודשים. הרפורמה הופכת את המנגנון הזה למנגנון המבוסס על הצהרה ומבטל את שיטת העבודה על בסיס רישיונות. המשמעות היא שייבואן יידרש להצהרה בלבד במקום ההליך המסורבל והבירוקרטי הקיים כיום.

 

אומנם הרפורמה לא מתייחסת אל כל מוצרי התמרוקים ומחריגה מוצרים אשר לגביהם יש רמת מסוכנות גבוהה יותר, אבל מוצרים רבים בתחום אכן ייפתחו לתחרות משמעותית.

 

כיום, בהתבסס על נוהל שקיים עוד משנת 2002, אין הבחנה בדרישות לגבי מוצרי התמרוקים השונים. כעת, בעקבות התקנות החדשות, תהיה הבחנה בדרישות לגבי סוגי המוצרים השונים והן יחולקו ל-3 קטגוריות.

 

בקטגוריה הראשונה, נכללים מוצרים לתינוקות ולנשים בהיריון וקרמים להגנה מפני השמש – לגביהם לא יתאפשר יבוא מקביל לאור רמת המסוכנות של מוצרים אלה.

 

הקטגוריה השנייה היא של מוצרים לחלל הפה (משחות שיניים, מי פה וכו') – לגביהם תינתן לרגולטור גמישות, והוא יוכל לתת הקלות מסוימות ביחס לבירוקרטיה הקיימת כיום. הרגולטור יוכל להסתפק בדרישה למסמכים שהמוצרים יוצרו ואוחסנו בתנאים נאותים. זאת, בשונה מהמצב כיום לפיו נדרש להציג מסמכים על כל שרשרת האספקה (המערכת המעורבת באספקת המוצר מהיצרן לצרכן) בכל תהליך הייבוא.

 

ההקלה המשמעותית ביותר: שמפו, דאודורנטים, קוסמטיקה

הקטגוריה השלישית היא של שאר המוצרים (קוסמטיקה, מוצרי איפור, בשמים, שמפו, סבונים ודאודורנטים), אשר לגביהם תינתן ההקלה המשמעותית ביותר לייבואנים המקבילים. במקום שיידרשו להציג את כל שרשרת האספקה הם יוכלו להסתפק בהליך קצר ופשוט של נוטיפקציה (הודעה לפיה הם מחזיקים בכל האישורים הנדרשים) ובבדיקות מעבדה לצורך הוכחת זהות המוצר.

 

בכך, מיישמים מודל אירופי של "נציג אחראי", לפיו, למותגים מיובאים יהיה גורם שיהיה אחראי על תיק התמרוקים. הוא אינו חייב להיות יבואן רשמי של המותג, כי אם יכול להיות נציג של החברה היצרנית או נציג של חברה חיצונית. הנציג הוא שיגיש את ההצהרה למדינה. כדי להגן על הצרכן, ייקבעו בתקנות סנקציות (לרבות סנקציות פליליות).

 

שוק מוצרי הטיפוח והתמרוקים, שהיקף פעילותו נאמד בהיקף של כ-8.6 מיליארד שקלים בשנה, הינו שוק ריכוזי, המאופיין בחסמי יבוא רבים התורמים לשמירת הריכוזיות בו. הייבואנים הגדולים של המותגים החזקים של החברות הבינלאומיות הם מעטים ומרכזים כוח שוק רב.

 

בעיה זו באה לידי ביטוי בכך שעל אף שמדובר בשוק שנתח הייבוא בו גדל כל הזמן, מחירי המוצרים נמצאים בעלייה. קיימים פערים משמעותיים במחירים בין ישראל לשאר העולם ורווחיות הייבואנים נמצאת בעלייה מתמדת. מצב זה דורש פעילות רגולטורית נוספת להורדת החסמים.

 

עד כה, כניסתה של הרפורמה לתוקף התעכבה בשל חילוקי דעות שונים בין משרדי הממשלה. במשרד הבריאות היה חשש שההקלות יסכנו את שלום הציבור. מנגד, במשרד הכלכלה ניסו לטפל בבעיה של יוקר המחייה בישראל. לבסוף הגיעו להסכמה על תקנות אלו.

 

ומה לגבי יבוא של תמרוקים שאינם משווקים למדינות מוכרות? לגביהם הוחלט על הוראת מעבר שתאפשר להמשיך את השיווק שלהם למשך תקופה של 5 שנים מיום כניסת התקנות לתוקף. לאחר מכן, יהיה על הייבואנים להציג אישור כי המוצר שהם מייבאים משווק גם באחת המדינות המוכרות (ביניהן: האיחוד האירופי, יפן, קנדה ואוסטרליה). מי שמייבאים כיום לישראל תמרוקים מסין, הודו, וברזיל, למשל, יצטרכו בעוד 5 שנים להוכיח כי מוצריהם משווקים באחת מהמדינות המוכרות (אשר יש בהן רגולציה מפוקחת).

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים