‘עונש מוות למחבלים’ אושר בקריאה טרומית: ח”כי יהדות התורה נעדרו

החוק של שר הביטחון עבר ברוב דחוק של 52 תומכים מול 49 מתנגדים • נתניהו הבטיח שהחוק לא יקודם עד לדיון בקבינט • כל ח"כי יהדות התורה נעדרו מההצבעה • ליברמן: "ראיתי ניסיון לקשור בין ההצבעה הזו לבין חוק המרכולים. כנראה שגם בכנסת הזו יש קשר לסגירת חשבונות פוליטיים"
אריה ריבקינד
ט"ז טבת התשע"ח / 03.01.2018 17:21

בתום דיון סוער ודרמה פוליטית שהתרחשה מאחורי הקלעים, עברה היום (רביעי) הצעת חוק ‘עונש מוות למחבלים’  במליאת הכנסת בקריאה טרומית.

ההצעה אושרה ברוב של 52 חברים לעומת 49 שהצביעו נגד. השרים נפתלי בנט, אורי אריאל ויואב גלנט, כמו גם כל חברי הכנסת של סיעת יהדות התורה נעדרו מההצבעה.

בדקות שלפני ההצבעה התקשתה הקואליציה לגייס את הרוב הדרוש, מה שהצריך את התערבותו של ראש הממשלה, שקרא באופן בהול למספר שרים להגיע למליאה.

במהלך הישיבה עלה ראש הממשלה נתניהו לשאת דברים וביקש מהכנסת לאשר את הצעת החוק. הוא הבהיר כי מיד לאחר העברת החוק בקריאה טרומית, יתקיים דיון מקיף בעניינו בקבינט המדיני בטחוני.

“לפני שבועות אחדים הלכתי לנחם את משפחת סלמון ובני המשפחה ששרדו את פיגוע הנורא, סיפרו לי כציד המחבל אחז בסכין ושחט וצחק”, סיפר נתניהו בדיון. “אני כבר ראיתי כמה דברים מזעזעים בחיים שלי אבל הזדעזעתי. אמרתי שיש מצבי קיצון שאנשים מבצעים פשעים איומים ולא מגיע להם לחיות. אמרתי שאנחנו נשנה את החוק למצבים הללו.

“השינוי המרכזי שאנחנו מדברים עליו הוא היכולת לקבל החלטה כזו לא בהנחיית הממשלה או שר הביטחון אלא על סמך 2 מתוך 3 שופטים. קבענו לקיים את ההצבעה הזו, בינתיים נאמר לנו שיש צורך בהחלטת קבינט לפני שהקואליציה תקדם את ההצעה. אמרתי שנקיים ישיבת קבינט ושם נקבל את ההחלטה”.

לדבריו, “התברר לי היום שאין צורך משפטי בהחלטה קבינט, אבל ראוי שהממשלה תקיים ישיבה כזו ואנחנו נעשה את זה בין הקריאה הטרומית לקריאה הראשונה. יש כאן שיקול בסיסי של צדק במצבי קיצון. השיקול של התועלתנות האם נרוויח או נפסיד הוא שיקול רציני, אבל יש גם היגיון פשוט במצבי קיצון. הבהרתי לחברי הכנסת שמהססים שהדיון על מלוא מרכיביו אכן יתבצע”.

יו”ר האופוזיציה יצחק הרצוג הגיב, “יש רק מצב קיצון אחד והוא הלחץ של אביגדור ליברמן לפרק את הממשלה. יש כאן רק שיקול פוליטי. הדרג המדיני צריך לשאול איך זה יעזור לביטחון ישראל? האם זה ירתיע? מה זה יעשה לאחינו היהודים במדינות ערב? ללמוד לעומק את הפסיכולוגיה של מי שבא לבצע את הפיגועים. אתה מתקפל בפני ליברמן כי הוא מאיים עליך לפרק את הממשלה. אותו סדק שהתגלה בחוק המרכולים הופך להיות בולען ענק”.

שר הביטחון אביגדור ליברמן השיב בשם הממשלה ואמר כי מדובר בסוגיה עקרונית. ליברמן התייחס להתנגדות יהדות התורה – ואמר: “ראיתי ניסיון לקשור בין ההצבעה הזו לבין חוק המרכולים. כנראה שגם בכנסת הזו יש קשר לסגירת חשבונות פוליטיים בלי קשר לנושא עצמו. גם בנושא חוק המרכולים ישראל ביתנו עומדת בכל ההתחייבויות לפי ההסכם הקואליציוני”, הדגיש ליברמן.

במהלך נאומו של ראש הממשלה שאל חבר הכנסת אחמד טיבי, ששימש על תקן יו”ר המליאה את נתניהו אם הוא תומך בעונש מוות גם ל”מחבלים שביצעו את הפיגוע בכפר בדומא”. ראש הממשלה ענה ש”עקרונית כן”.

עו”ד איתמר בן גביר תקף את דבריו של ראש הממשלה לפיהם יתמוך גם בעונש כזה כלפי יהודים.

“אמירת ראש הממשלה כי הוא יתמוך בעונש מוות גם ליהודים היא אמירה אומללה. עונש מוות נועד להרתיע. במקרה של יהודים אין שום צורך בהרתעה כי אין תופעה כזאת. מעשיהם של בודדים יהודים המכחישים וכופרים במיוחס להם והודו רק בגלל עינויים אינם- גם אם תוכח אשמתם- אינם נחשבים לטרור.

“הניסיון להשוות בין יהודים לערבים בשם השוויון הוא ניסיון פופליסטי ויש להצטער שבראש ממשלת ישראל נמצא אדם שלא יודע לעשות הבחנה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות