3 שיגורים זוהו (צילום: רויטרס)
ארכיון | צילום: רויטרס

עוד יום של ירי לדרום: מאז שעות הצהריים (רביעי) זוהו שלושה שיגורים מרצועת עזה לשטח ישראל. בשעות הערב התפוצצה רקטה בשטח פתוח סמוך לאחד היישובים במועצה האזורית אשכול, שלא גרמה לנפגעים או לנזק. מוקדם יותר זוהו שני שיגורים מהרצועה לעבר שטחים פתוחים, ולכן לא הופעלה אזעקת צבע אדום. בסריקות של כוחות הביטחון לא אותרו נפילות. סמוך לשעה 20:30 תושבים דיווחו על ירי נוסף מעזה, אך בצה"ל הדגישו כי הם לא מכירים שום אירוע ירי נוסף.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

בשני המקרים הראשונים המערכת זיהתה איכונים של שיגורים לעבר ישראל, אך האזעקה לא הופעלה כי היא זיהתה שהרקטות הולכות ליפול בשטחים פתוחים. בפעם השלישית הופעלה אזעקת צבע אדום והרקטה פגעה בשטח פתוח ליד יישוב.

ראש מועצת אשכול גדי ירקוני התייחס לשגרת הירי ואמר כי "לצערנו, נערכנו לאפשרות לירי לכיווננו על רקע גילוי המנהרה, הקמת המכשול והכרזת טראמפ. אנחנו לא מוכנים שירי יהיה שגרת חיינו וסומכים על הצבא ועל הגורמים המדיניים שיפעלו בשיקול דעת ובאופן שיחזיר את ההרתעה ולא יגרור להסלמה מיותרת באזור. אנו ממשיכים בשגרת חיינו ואין שינוי בהנחיות".

נפילת רקטה במ.א. אשכול, השבוע (צילום: דוברות המשטרה)
נפילת הרקטה במ.א. אשכול, השבוטע | צילום: דוברות המשטרה

ביום שני בערב רקטה התפוצצה בשטח פתוח באחד מהיישובים במועצה: לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בצה"ל החלו אז בבדיקת התקלה במערכת ההתרעה: למרות שהרקטה התפוצצה בשטח פתוח, הנפילה הייתה קרובה מאוד ליישוב - והאזעקה הייתה אמורה לפעול.

ביום שישי האחרון שוגרו שלוש פצצות מרגמה מרצועת עזה לשטח ישראל - מערכת כיפת ברזל יירטה שתיים מהן, והשלישית פגעה במבנה באחד מיישובי המועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים, אך נגרם נזק. הירי בוצע בזמן שסמוך לגבול הרצועה נערך טקס לציון יום הולדתו של סמ"ר אורון שאול ז"ל. בעקבות הירי צה"ל תקף במשך יומיים מספר עמדות של חמאס בדרום הרצועה - והאשים את אירן בניסיון לגרום להסלמה. 

על רקע התגברות הירי לעבר עוטף עזה ופחות משבוע לאחר מטח הירי החריג משטח הרצועה, בצה"ל הושלמה חקירת האירוע - וממנה עולה ההערכה כי ארגון הג'יהאד האסלאמי אחראי לירי. שלוש פצצות מרגמה תוצרת אירן שוגרו בזמן שנערך טקס לציון יום הולדתו של סמ"ר אורון שאול ז"ל: שתיים מהן יורטו ואחת נפלה בשטח פתוח. בימים לאחר מטח הירי תקף צה"ל מספר יעדי חמאס, מכיוון שבצה"ל רואים בארגון כאחראי לנעשה בעזה.

צה"ל יפעל נגד ראשי הג'יהאד (צילום: רויטרס)
צה"ל יפעל נגד ראשי הג'יהאד | צילום: רויטרס

בצה"ל קבעו כי אמצעי הלחימה שיוצרו על ידי אירן ונורו מהרצועה זהים במאפייניהם לירי שבוצע על ידי ארגון הג'יהאד האסלאמי כלפי מוצב צה"ל לפני יותר מחודש, ב-30 בנובמבר. גם מועד הירי - שתוזמן ובוצע בזמן הטקס לציון יום הולדתו של אורון שאול ז"ל - נחשב ל"חריג".

בעקבות זאת, במערכת הביטחון הגיעו להערכה כי מדובר "בסבירות גבוהה" בירי שבוצע על ידי ארגון הג'יהאד האסלאמי. בצה"ל מזהים שחמאס לא מצליח לרסן את הג'יהאד האסלאמי: המשמעות היא שנשקלת האפשרות לעלות מדרגה מול הארגון על ידי פגיעה בתשתיות הארגון ובכיריו.