כאבי גב. אילוסטרציה | צילום: GettyImages

אלו הסיבות שגורמות לכאבים בגב התחתון

פוגע קשות באיכות החיים של הסובלים ממנו ומערים קשיים על עולם הרפואה • כך תתמודדו עם כאבי הגב

כאב גב תחתון הוא הכאב השני הנפוץ אחרי כאב ראש, הוא תוקף כ-80 אחוזים מהאנשים במהלך חייהם, פוגע קשות באיכות החיים, גורם להיעדרויות רבות ממקום העבודה ואחראי לביקורים רבים אצל רופאים. כ-70 אחזים מהסיבות לכאב גב תחתון הן מכניות. אין אחד שלא סבל לפחות פעם אחת בחייו מכאב גב, ובמיוחד כאב גב תחתון. אבל למזלנו, קשה לנו לזכור אותו ואף לשחזר אותו אחרי שחלף.

כאב גב תחתון הוא כאב שמורגש החל מאזור החוליות המותניות התחתונות, לעיתים הוא מלווה בכאב שמוקרן לאזור העכוז או לאורך אחת מהרגליים. עמוד השדרה התחתון מורכב מחמש חוליות, מעצמות העצה והזנב ומעצמות האגן. הוא מונח על גבי שני ראשי עצמות הירך. בתנועת הליכה או ריצה נע עמוד השדרה בתנועה פיתולית לימין ולשמאל לכל אורכו, מעצם העצה והזנב ועד לצוואר העליון.

אזור הגב התחתון נושא בעומס רב, מאחר שדרכו עובר משקל הגוף, ומתאפשרת בו תנועה רבה, שרק מוסיפה בכך עומסים למקום. במקרים רבים הגורם לכאב אינו נחשף, אך יש סיבות רבות שפגיעתן משותפת הן לאנשים שעוסקים בפעילות גופנית מאומצת והן לאנשים שאינם עוסקים בפעילות כלל.

הגורמים לכאב:

תנועתיות יתר (במינוח המקצועי: Hypermobility) - תנועה במקטע מסוים, שגדולה בהשוואה לתנועתיות עמוד השדרה הכללי. כדי לפצות על תנועתיות היתר נאלצים שרירי הגב לעבוד יותר כדי לייצב את אזור תנועת היתר. עבודה יתרה זו של השרירים גורמת לעלייה בטונוס השרירי, ובטווח הארוך לירידה באספקת הדם ולעלייה בריכוז חומצת החלב.

יציבה לקויה - תופעה שכיחה מאוד. קיימים מספר גורמים המשפיעים על בעיות היציבה, כמו נטייה משפחתית, תאונות ונפילות, תנאי עבודה שאינם מתאימים למבנה הגוף, מתחים נפשיים, מתחים פיזיים ועוד. יציבה לקויה גורמת להגברת הלחצים על החוליות והדיסק, וכך במשך השנים מופיעים כאבי גב, ידיים, רגליים, אגן וראש. 

חשוב לאמץ אורח חיים בריא // צילום: Gety

הגורם השרירי - שרירים באזורים אחרים בגוף, שבהם המתח השרירי גבוה או נמוך מדי, עשויים להשפיע גם כן על הופעת כאבי הגב. שרירי הבטן עוזרים בתמיכה ויציבות של הגב. במצב שבו שרירים אלה אינם חזקים, הסיכוי לכאבי גב תחתון עולה.

לעיתים הכאב מגיע מבעיה נפשית. מחקרים טוענים לקיומו של קשר בין אי נוחות פסיכולוגית לכאב גב. גורמים כמו מתח נפשי עלולים לעורר כאב כתוצאה מהגברת מתח בשרירים, שהופך בסופו של דבר לכאב בשל הצטברות חומרי פסולת בשריר. לכן גם בטיפולים קונבנציונליים ממליצים היום על טכניקות הרפיה למיניהן וטיפול נפשי שישולבו בטיפול בכאבי גב.

עלינו לזכור שישנם מספר גורמי סיכון לכאבי גב תחתון, ביניהם עישון כבד, בעיות בכלי דם, עודף משקל, עבודה פיזית קשה שנעשית בתנועות קבועות, כושר גופני ירוד, חוסר סיפוק בעבודה, מצוקה פסיכולוגית ותסמינים של דיכאון.

איך מטפלים?

בכל מקרה, מגוון הטיפולים הוא רב. הדבר החשוב ביותר הוא לנוח במשך 24 שעות, ואחר כך לחזור לפעילות.
הטיפולים הקיימים היום נעים בין טיפול פיזיותרפי מקצועי, פעילות גופנית מבוקרת, טיפולים הוליסטיים למיניהם, כירופרקטיקה, הקלה תרופתית הכוללת תרופות משככות כאב ותרופות אנטי דלקתיות, ועד התערבות כירורגית במקרה הצורך.
הפחתה במשקל מאוד חיונית ומשפיעה לטובה על הכאבים, וכן תזונה נכונה.
מומלץ לאמץ כאורח חיים השתתפות בפעילות גופנית שמחזקת את שרירי הגב והבטן ומביאה את האדם לשליטה טובה יותר ביציבה ובתנועה.

הכותבת היא מאמנת כושר אישית וקבוצות קטנות. אינסטרגם:shirun_personaltrainer , ערוץ יוטיוב: shiranaway

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו