צפת: פארק למקורבים בלבד

פארק עמק התכלת בעיר סגור לציבור כבר שנה בגלל בעיות בטיחות • אלא שכמה יחידי סגולה, ובהם הרב הראשי של העיר, נכנסים לשם • הרב שמואל אליהו: "אני לא היחיד שנכנס"

המקווה בעמק התכלת // צילום: אייל מרגולין

מיליוני שקלים השקיעו קק"ל ועיריית צפת בפיתוח פארק עמק התכלת בצפת לטובת הנגשתו לציבור. אבל קרוב לשנה ששעריה של פנינת הטבע הייחודית, שתושבי העיר מכנים "גן העדן שלנו", נעולים וסגורים למטיילים. 

גדר גבוהה תוחמת אותם ושלטים שתלויים עליהם מבהירים כי הפארק סגור לציבור. אתר האינטרנט של קק"ל מפרט מעט יותר: הסיבה היא בעיות בטיחות שהתגלו בפארק בעקבות מזג אוויר סוער בחורף הקודם.

בשבועות האחרונים הוקם ועד פעולה לפתיחת עמק התכלת שבו חברים תושבים מצפת והסביבה. הם פנו לקק"ל באמצעות ד"ר עו"ד ניסן שריפי בדרישה לפתיחתו המחודשת. אלא שגורמים בעיר ציינו בפני "ישראל היום" כי הכניסה למקום - ששוקם מכספי הציבור ולרווחת הציבור - אמנם אסורה לציבור הרחב, אולם מותרת ל"יחידי סגולה", שאף מחזיקים ברשותם שלט רחוק לפתיחת השער המרכזי. "כך הם יכולים להיכנס לשכיית החמדה בכל זמן שהם חפצים", ציינו.

"אני עצמי ראיתי את הרב הראשי לצפת שמואל אליהו מגיע ברכב לשער התחתון ופותח אותו באמצעות שלט", אמר שלומי חדד, תושב צפת, "הייתי באותו זמן עם יעקב חדד, שמנהל את המתחם מטעם העירייה. כששאלתי את יעקב הוא אמר לי שהרב אליהו טובל במעיין שנמצא בתוך תחומי הפארק ומשמש מקווה".

עו"ד שריפי

פארק עמק התכלת משתרע על כ־580 דונם בכניסה הצפונית לצפת, ובו מעיינות ובוסתנים. בשביליו רועים איילים, יעלים ודישונים. 

לפני כשמונה שנים הכשירה קק"ל בשיתוף עיריית צפת שבילים פארק, שיקמה את המעיינות, יצרה בריכות מים וטיפחה את הבוסתנים. נוסף על כך אוכלס הפארק בחיות בר ועופות מים. "בפעם האחרונה שהייתי שם עם קבוצת מטיילים, העשבייה היתה יבשה וסבך הצמחייה הסתיר את השביל", סיפרה מדריכת הטיולים איילת בר מאיר, "המקום עדיין היה יפה, היו מים במעיינות וקצת בעלי חיים".

במהלך השנה החולפת נסגר כאמור הפארק, אבל לשאלה מדוע הרב הראשי ממשיך להיכנס למקום האסור לציבור הרחב באמצעות שלט פרטי - לא הצלחנו לקבל תשובות. "זה מה שחשוב לך? גם אני ועוד עובד נכנסים", אמר בתגובה ל"ישראל היום" יעקב חדד, סמנכ"ל העירייה האחראי לפארק, "איזה נזק הוא עשה אם הוא נכנס? אין לו מקווה, ויש שם מעיינות".

הרב אליהו // צילום: קוקו

ד"ר עו"ד ניסן שריפי כתב בשם ועד הפעולה ליו"ר קק"ל, דני עטר, כי הסמנכ"ל חדד טען בפני הוועד כי המקום נסגר עקב החלטתו של עטר להפסיק לממן את תחזוקת הפארק. מקק"ל נמסר בתגובה: "פארקים משותפים לקק"ל ולרשות מקומית נדרשים להיות תחת הסכם תפעול משותף, אשר מתייחס לאספקטים של בטיחות ותפעול קבוע של המקום. הסכם התפעול בין קק"ל ועיריית צפת צפוי להיחתם בתקופה הקרובה, ולאחר החתימה ייפתח הפארק לשימוש הציבור הרחב. מי שמבקר במקום בתקופה שבה הפארק סגור עושה את זה בניגוד לדעתנו".

מעיריית צפת נמסר בתגובה: "בעקבות רה־ארגון שבוצע בקק"ל החליטה הנהלת קק"ל להפסיק מימון של עובדים שתפעלו את המקום ולערוך חוזה חדש מול העירייה. לאחרונה נערכה פגישה עם הנהלת קק"ל מתוך מטרה להסכים על חוזה. פתיחתו המחודשת של הפארק תצריך טיפול בבעיות בטיחות, שחלקן נוצרו בגלל הפסקת התחזוקה במקום בשנה החולפת. בנוגע לכניסתו של הרב אליהו לפארק - המקרה לא ידוע לנו".

הרב הראשי של צפת שמואל אליהו מסר בתגובה: "ברוב הפעמים שאני מגיע לטבול במעיין אני מוצא שם בחורי ישיבה שטובלים, והם לא מיוחסים או יחידי סגולה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר