אחרי ש"חוק ההמלצות" אושר לפנות בוקר סופית במליאת הכנסת, "יש עתיד" והתנועה לאיכות השלטון הגישו הבוקר (חמישי) עתירה לבג"ץ נגד החוק. בפנייה לבג"ץ דורשים העותרים לבטל את החוק, שאוסר על המשטרה לפרסם את המלצותיה בתום הליך חקירה, או לחילופין להחריג מתחולתו את חברי הכנסת ויתר נבחרי הציבור.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"התנועה לאיכות השלטון מבקשת מבית המשפט להוציא צו על תנאי כנגד הכנסת לבטל את 'חוק ההמלצות' בגין השימוש לרעה שעשו חברי הקואליציה בסמכות החקיקה, בחקיקת חוק שלא בתום לב ולתכלית בלתי עניינית ובלתי ראויה", נכתב בדברי ההסבר לעתירה. "חקיקת החוק נועדה להיטיב עם נבחרי הציבור עצמם, באופן פרסונלי ופסול הפוגע ברשות המחוקקת ויוצר זילות של החוק הישראלי".

העתירה הוגשה לאחר שיו"ר המפלגה ח"כ יאיר לפיד איים אמש מעל בימת הנואמים בכנסת כי יעתור לבג"ץ אם החוק אכן יעבור. "כמו שהבטחנו הגענו הבוקר להגיש בג"ץ", סיפרה הבוקר ח"כ קארין אלהרר במחוץ לבית המשפט העליון. "מדובר בחוק מושחת שנולד בחטא וכל המטרה שלו היא להגן באופן פרסונלי על נבחרי ציבור. אנחנו לא ניתן שהדמוקרטיה הישראלית תשחית את עצמה עם חוק כזה שפוגע בעקרון השוויון - חוק שכל מטרתו להלך אימים על המשטרה ועל גורמי אכיפת החוק".

עוד הוסיפה אלהרר: "הייתי מציעה לקואליציה לחשוב פעמיים אם זו המטרה, אם לשם כך הגענו לכנסת. אני סבורה שלא. אני מאוד מקווה שאחרי שניסינו בכנסת להפיל את החוק הזה ולא צלחנו, בית המשפט העליון יגנוז אותו. באמת מדובר בחוק שאסור שהדמוקרטיה הישראלית תקבל".

בתום לילה סוער: חוק ההמלצות אושר

דבריו של לפיד אמש במליאת הכנסת עוררו סערה, ובתגובה תקפה שרת המשפטים איילת שקד את האיום. "אתה משפיל את הכנסת". הטיחה שקד בלפיד. "אתה רומס את הרשות המחוקקת וגם לא מבין כלום במשפט חוקתי. בתור חברת כנסת ברשות המחוקקת - אני מתביישת. בושה וחרפה".

סמוך לשעה 02:00 ובתום דיון מרתוני שנמשך בכנסת כמעט 50 שעות, מאז יום שני בערב נגד החוק מעורר המחלוקת, מליאת הכנסת אישרה לפנות בוקר את החוק בקריאה שלישית ברוב של 59 ח"כ בעד מול 54 מתנגדים. לאורך היום נרשמו שורה של עימותים בין חברי הכנסת שהובילו להרחקת חלקם מהמליאה, וסערה המונית התעוררה לאחר שב"יש עתיד" איימו כי אם החוק יעבור, המפלגה תעתור לבג"ץ כבר בשעות הבוקר.

זמן קצר לאחר הדברים הבהיר יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין כי אם תוגש עתירה נגד החוק, הוא יאפשר בעתיד את הפעלת הסעיף בתקנון הכנסת שמונע קיום "פיליבסטר", סעיף שהוא התנגד להפעלתו לקראת הדיון הנוכחי, קרי הוא יפעל לסיכול דיונים מרתוניים ביוזמת האופוזיציה בעתיד.

במהלך הדיון התפתח עימות קולני סוער גם בין חברי הכנסת אורן חזן (הליכוד) וחנין זועבי (הרשימה המשותפת), במהלכם השניים החליפו קריאות גנאי. זועבי צעקה לעבר חזן "סרסור", וחזן השיב לה: "מחבלת". בסוף החליט יו"ר הכנסת להרחיקם מהמליאה. "נמאס לי משני 'הגיבורים' האלה", אמר אדלשטיין, ואילו חזן לא נותר חייב והשיב בעקיצה מחלקה האחורי של המליאה: "אתה משווה אותה אליי, הכול זה הנשיאות?".

עם תום הדיון בהסתייגויות של האופוזיציה עלו לנאום נציגי הקואליציה, וביניהם יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם: "החוק הזה הוא חוק מצויין והם יודעים את זה" אמר אמסלם. "הטיימינג זו לא השאלה. הם רוצים מבחינתם שיכפישו חצי מדינה". במהלך הנאום התפרץ לדבריו ח"כ יואל חסון שצעק מן הספסלים: "אתה יודע שזה לא נוגע ברוב אזרחי המדינה. אתה שקרן". בזמן הזה פנה אמסלם ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אשר קרא לסדר את חברי הכנסת מהאופוזיציה.