ארדואן ואסד בימים טובים יותר (צילום: רויטרס)
ארדואן ואסד בימים טובים יותר | צילום: רויטרס

בני הברית הפכו ליריבים: נשיא טורקיה אמר היום (שלישי) שהנשיא הסורי אסד הוא טרוריסט וטען כי "אי אפשר להמשיך" במאמצים להביא שלום לסוריה עימו. ארדואן נשא נאום תקיף נגד אסד במהלך ביקורו בתוניסיה, וקרא להדחת אסד מהשלטון: "הוא לא יכול להיות חלק מהפתרון".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

"אסד הוא טרוריסט שביצע טרור מדינתי", אמר ארדואן במהלך מסיבת עיתונאים עם עמיתו התוניסאי באג'י קאיד אסבסי. "אי אפשר להמשיך עם אסד, איך אפשר להביט קדימה עם נשיא סורי שהרג קרוב למיליון מאזרחיו שלו"? תהה ארדואן במהלך סיורו המדיני באפריקה.

רק לפני כחודש השמיע ארדואן עמדות שונות: במהלך פגישה עם פוטין ועם נשיא אירן רוחאני בסוצ'י האשים ארדואן את משטר אסד ברצח של קרוב למיליון אזרחים, אך נמנע מהזכרת שמו במפורש. "אלו שאומרים שפתרון צבאי בסוריה הוא לא אפשרי צריכים להסיג את כוחותיהם משם". עוד הדגיש ארדואן: "אנחנו אלה שמכירים את האזור מ-א' עד ת', אנחנו נדבר על כך עם הנשיא פוטין".

פגישת פוטין, רוחאני וארדואן, בחודש שעבר
פגישת פוטין, רוחאני וארדואן, בחודש שעבר | צילום:

פוטין, שהיה אחראי בעצמו לתיאום רב בין סוריה וטורקיה, אמר באותה ועידת פסגה: "הגענו לשלב חדש במאבק בסוריה - להגיע לפתרון פוליטי ידרוש מכל הצדדים להתפשר - גם ממשלת אסד". הנשיא הרוסי הודה לחבריו, הנשיא האירני רוחאני, ונשיא טורקיה ארדואן בשל התרומה שלהם לסיום הלחימה בסוריה. "בעזרת טורקיה ואירן הצלחנו למנוע את נפילתה של סוריה לידי המדינה האסלאמית", אמר פוטין.

הנשיא האירני רוחאני דיבר גם הוא וטען כי על כל הכוחות הזרים בסוריה לעזוב באופן מיידי. לטענתו נוכחות של כוחות צבא במדינה יכולה להיות רק במידה והממשל הסורי הזמין אותם. מספר ימים קודם לכן נפגש הנשיא פוטין עם המנהיג הסורי בשאר אל אסד. השניים נפגשו בסוצ'י ודנו במצב בסוריה. במהלך המפגש בין השניים, פוטין שיבח את אסד על "הישגיו במלחמה בטרור", והנשיא הסורי אמר כי הסיוע הרוסי "הציל את סוריה" מבחינה פוליטית וצבאית. אסד הודה לפוטין ולבכירים רוסיים על התמיכה הרוסית, ואמר כי הוא מצפה שמוסקבה תמנע התערבות גורמים בינלאומיים בהליך הפוליטי בסוריה.