לאור המקרים הרבים

התפרצות כלבת חמורה: נסיקה של 400%

כמות מקרי הכלבת בארץ נוסקת, ובארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות מזהירים שכל רגע עלול להתרחש אסון. לדברי יו"ר הארגון יש גידול 400% במקרי הכלבת (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אתמול (שני) התקיימה ישיבה של ועדת הכלכלה של הכנסת, שדנה בהתפרצות הכלבת החמורה בתולדות המדינה. היו"ר ח"כ איתן כבל קבע כי משרד החקלאות נכשל כישלון טוטאלי כשלא הקים צוות חירום לטיפול בהתפרצות. "אם לא תהיה התעשתות וטיפול במצב בצורה טובה יותר, זה יהיה סיפור של ועדת חקירה", הזהיר.

במהלך דיוני הוועדה הוקרא מכתבו של קובי גרינברג מקיבוץ בית השיטה, שתיאר מפגש עם תן נגוע בחצר ביתו בשש בבוקר: "התנים פוחדים מאיתנו, אולם לא התן הזה. הוא התקדם במהירות לעבר הוויטרינה ומייד הבנתי שמדובר במחלת הכלבת שרצה אליי, מחלה שאותה ראיתי לראשונה בשיאה וזה היה מפחיד עד לכדי שיתוק".

"מחזה כזה מפחיד ראיתי רק בסרטי אימה, הייתי בטוח שהוא ישבור את הזכוכית, בגלל עוצמת החבטות, ויצליח לפרוץ לתוך הבית. חשבתי כל הזמן איך אני מתגונן מפניו ומצליח למנוע ממנו להגיע לילדים שלי ולכלבה. התגברתי על השיתוק שאחז בי, אחזתי כיסא וציפיתי לרגע שבירת הזכוכית.

בינתיים ילדיי התעוררו מההמולה, יצאו מהחדרים ולפתע לאחר זמן קצר (שהרגיש כנצח), התן חזר על עקבותיו והמשיך בדרכו להשתולל ברחבי הקיבוץ. מיד התקשרתי למועצה, הגיעו לוכדים ולהבנתי בהמשך היום לכדו תן חולה אחר במורד הרחוב אצלנו".

בסיום הישיבה דרש היו"ר, ח"כ איתן כבל, ממשרד החקלאות להקים מיד צוות חירום ו"שולחן עגול" שבו יישבו כל הגורמים האחראים לטיפול בהתפרצות המחלה.

כזכור, לא מכבר אישר משרד החקלאות לירות בכלבים ותנים משוטטים באזור הצפון מחשש שהם נגועים בכלבת לאור המקרים הרבים שאירעו לאחרונה.

רוב מקרי הכלבת האחרונים התגלו בשטח המועצה האזורית גלבוע. ראש המועצה, עובד נור, הזהיר מפני קריסה - ופגיעה בחיי אדם. "כולם אומרים שזו שעת חירום אבל אף אחד לא עושה מה שעושים בשעת חירום. אנחנו קורסים. כל מי שמעורב בפעילויות במועצה, פשוט הגיע לקצה היכולת. אין לנו מספיק כוח אדם ואנו זקוקים בדחיפות לגיבוי תקציבי".

נור הוסיף כי אחת הסכנות מגיעה מכיוון חתולי רחוב לא מחוסנים. "כשתן תוקף אדם, כל אדם סביר הולך אחר כך להתחסן - זה מקרה דרמטי. לעומת זאת אני מאוד מוטרד כאשר חתול המתגורר בחצר הבית שורט תושב, כי אז המודעות פחותה, ומכאן החשש הגדול שהמחלה תתפרץ אצל אותו אדם שדינו נגזר".

יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות, ד"ר אבי צרפתי, אמר היום כי בחודש דצמבר בלבד התגלו 16 מקרי כלבת, מתוכם 13 מקרים בקרב תנים, 2 מקרים בכלבים ומקרה אחד בעגל. לדבריו, מדובר בעלייה של 400%, לעומת 4 מקרים בחודש דצמבר אשתקד.

"החודש הותקפו גם גבר ואישה בשני אירועים שונים, באזור הגלבוע על ידי תנים נגועים והועברו לטיפול רפואי. במקרים אלה התנים לא נתפסו ולכן יש חשש שהם עדיין מסתובבים חופשי ומסכנים בעלי חיים ואנשים נוספים. חשוב לציין כי מלבד 16 המקרים שהתגלו, קיימת הערכה כי ישנם עוד עשרות מקרים שלא התגלו ומכאן החשש הגדול להמשך התפשטותה של המחלה", אמר.

לדברי ד"ר צרפתי, "המקרים האחרונים שהתגלו באזור הגלבוע, עמק המעיינות, עמק יזרעאל, מגידו ויקנעם מדאיגים ביותר ומחייבים המשך ההערכות למיגור התפשטות הכלבת. יש להמשיך ולפעול גם ברמת הרשויות וגם ברמה האישית. בכל יום מתרחשים מפגשים בין בני אדם לחיות בר, ובאזורים נגועי הכלבת מפגשים אלו יכולים להיגמר באסון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר