אברהים אבו-תוריא, ארכיון (צילום: mohammed salem / רויטרס)
המפגין שנהרג. (ארכיון) | צילום: mohammed salem / רויטרס

מתאם פעילות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי הכחיש היום (שבת) בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו את הטענה שהמפגין הנכה, שנהרג במהלך ההפגנות ברצועת עזה - נפגע מאש צה"ל. "לא נמצא כל ביסוס לדיווחים השקריים על כך שצלף ירה ופגע בו באופן ישיר ומכוון", כתב.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מרדכי סיפר כי צה"ל ערך תחקיר מעמיק על התקרית בסופן הגיע למסקנה שהמפגין לא נפגע מירי של כוחות צה"ל. "בניגוד לשיח ברשתות החברתיות ובתקשורת הפלסטינית, ולאחר תחקיר יסודי ומעמיק של צה"ל, אני מודיע בצורה ברורה שלא עלה מהתחקיר מידע שמצביע על כך שאברהים אבו תוריא מת מירי חי של כוחות צה"ל", טען מרדכי.

האלוף ביקש לשתף מידע רפואי מהכוחות שפינו את המפגין במטרה להגיע לחקר האמת ולשים סוף לטענות הפלסטיניות. "פניתי לראש הצלב האדום, מר ז'ק דה מיו, וביקשתי ממנו לקבל את כל הנתונים והממצאים הקיימים", סיפר. "בואו נשים סוף לחרושת השמועות, ההגזמות ומסכת השקרים שמלהטות את השיח ומסיתות לעוד אלימות".

מתחקיר צה"ל שהוצג בתחילת השבוע נכתב כי החיילים לא השתמשו בנשק חי במהלך כל הפרות הסדר באיזור. על פי צה"ל, המרחב שבו שהה אבו-תוריא היה אלים, המוני ומנה אלפי מפרי סדר במקביל להפגנות אלימות שהתרחשו לאורך הרצועה.

המפגינים בהפרות הסדר יידו אבנים, השליכו מטענים והבעירו צמיגים לעבר כוחות צה"ל שאבטחו את הגבול. על פי התחקיר, חיילי צה"ל ביצעו שימוש באמצעים שונים לפיזור הפגנות במטרה להתמודד עם הפרת הסדר, אך בשום שלב לא התבצע ירי חי לעבר אבו-תוריא.

מהתחקיר לא עלה מידע שאפשר לקבוע האם אבו-תוריא נפגע במהלך הפרת הסדר, לרבות מהאמצעים לפיזור הפגנות שהופעלו, ומה גרם למותו. בתחקיר הראשוני לא זוהה כשל ערכי או מקצועי בפעולות הכוחות ובסיומו ציין מפקד הפיקוד לחיוב את שיקול הדעת והאיפוק בהפעלת הכוח על ידי החיילים.