"הילדים עדיין נמצאים באותה פוזה משעה 11:00": התמונות הקשות שהתגלו במעון בנתניה זיעזעו את המפקחות של משרד הרווחה, שפשטו על המקום לפני כחודשיים בעקבות תלונה אנונימית. במהלך הפשיטה גילו המפקחים והשוטרים כי 44 הילדים שנמצאים במעון, מגילאי ארבעה חודשים ועד שלוש שנים, נמצאים שעות קשורים בכיסאות הגבוהים, והקטנים יותר בעריסות  - ללא כל תנועה ואינטראקציה בין הילדים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

התינוקות אף תועדו כשהם ישנים בכיסאות הגבוהים. "אני רואה מאות מעונות תחת הכובע של מפקחת, אבל בחיים לא נתקלתי בדבר כזה חמור", סיפרה סמדר יצחק, מפקחת על מעונות היום במשרד העבודה והרווחה. "באותו רגע התקשרתי ואמרתי: חייבים לסגור את המעון, חייבים צו סגירה למעון כי לא יכול להיות שאת נכנסת למעון ואת לא שומעת קולות של ילדים, מינימום בכי, צחוק, משהו? כלום, שום דבר".

צוות המפקחות שאל את העובדות במקום: "למה הילדים לא יושבים קצת על הרצפה? משחקים?" - ואחת העובדות ענתה שהיא לא מדברת עברית. "אני שעה בגן, הם עדיין פה לבד, הם פה לבד", אמרה אחת המפקחות בתיעוד מהפשיטה - ושאלה מדוע אין שולחנות אוכל לילדים. התשובה שקיבלה: "אין לנו שולחנות אוכל בגלל שאנחנו לא אוכלים פה". עם זאת, הילדים אכלו בכיסאות הגבוהים: "הנה ככה ממשיכים להאכיל אותם".

שר הרווחה חיים כץ (צילום: Flash90, חדשות)
שר הרווחה מקדם חוק לביקורת שוטפת | צילום: Flash90, חדשות

יצחק, המפקחת על מעונות היום, סיפרה על הרגע וב גילתה שהילדים לא משחקים בכלל בצעצועים: "בחלל המרכזי שנכנסתי באמת יש שתי כונניות, היו שתי כונניות עם צעצועים של ילדים - אבל כשניגשתי והעברתי אצבע, ראיתי שאף אחד לא הזיז את הצעצועים האלה כי הם היו עם אבק, זה לנראות בסך הכל ואף אחד לא משתמש בהם".

רק כרבע מהמעונות בישראל מפוקחים: כעת שר הרווחה חיים כץ מקדם חוק שיהיו ביקורות שוטפות גם במעונות הפרטיים, כמו המעון בנתניה אליו הגיע הפיקוח רק בעקבות תלונה אנונימית. לגן הוצא צו סגירה והגננת נלקחה לחקירה, לאחר כחודש וחצי שהגן היה סגור ואחרי שהצוות עבר הכשרה פדגוגית, קורס החייאה וליווי צמוד הוחלט לפתוח את המעון מחדש.

עורך הדין רומח שביט, המייצג את בעלת המעון: "במהלך ביקורת במעון התגלו מספר ליקויים בקשר לתפעול המקום. אין מחלוקת כי התנהלות צוות המעון, אשר נתקף בהלה והתקשה להמשיך לתפקד מעצם הביקורת, לא מייצגת את התנהלותו השוטפת והרגילה של המעון. מנהלת המעון שיתפה פעולה באופן מלא עם מסקנות ודרישת משרד הרווחה וכל הליקויים תוקנו לשביעות רצונו של המשרד".