"אני לא מכיר בהיסטוריה שפוליטיקאי תקף רב ראשי בצורה כל כך משפילה כמו שדרעי תקף את הרב עמאר". צבי עמר // צילום: יהושע יוסף // "אני לא מכיר בהיסטוריה שפוליטיקאי תקף רב ראשי בצורה כל כך משפילה כמו שדרעי תקף את הרב עמאר". צבי עמר

"היום, הרב עובדיה היה מעיף את דרעי"

אחרי שנים ארוכות כאחד האנשים קרובים לרב עובדיה יוסף, הפך צבי עמר לאויב הגדול של ש"ס • במפלגה מחרימים אותו

מסלול חייו של צבי עמר מגלם את מה שהוא היום. האיש שגדל בג'רבה, דילג לצרפת וחלם לפגוש את הרב עובדיה, הפך לשילוב המתבקש של יהודי חם ואוהב עם נימוסים וקלאסה אירופיים, ציוני נלהב ובעל אמונה אדוקה במסורת היהודית. גם כשהוא מדבר על שלוש השנים האחרונות, שבהן הפך לאופוזיציה של ש"ס וסבל מהשמצות, מגידופים ומפגיעה כלכלית קשה, הוא מחשב מילים, מסרב לכעוס על מוסדות ממשלתיים שמובלים על ידי ש"ס ולא מוכן לדבר על רבנים, בטח שלא להשמיצם. 

בנוגע לפוליטיקאים זה כבר סיפור אחר. צבי עמר אינו נוצר לשונו, ומעל כולם הוא מכוון ליו"ר ש"ס אריה דרעי, שלדבריו מאז הבחירות האחרונות נלחם בו ובתחנת הרדיו שברשותו, קול ברמה, כשכל חטאו היה, לטענתו, שלא הסכים להדיר משם את אלי ישי. "הוא כוחני. כולם מפחדים ממנו", הוא אומר על שר הפנים.

 

***

 

צבי עמר נשוי לראשל ואב לשישה ילדים. הוא נולד לפני 60 שנה בתוניס לאבא סוחר ולאמא שטיפלה בו ובששת אחיו ואחיותיו. עד גיל 17 למד במוסדות יהודיים ולאחר מכן עבר לצרפת ללמוד באוניברסיטה ובמקביל פתח חנות בגדים. "היה לי חשק לביזנס ופתחתי חנות של מותגים. זו היתה חנות בגודל 20 מ"ר ובאו אלי קליינטים ערבים שמכרו בסיטונאות לחנויות בצפון אפריקה. כשזה הצליח פתחתי עוד חנות ואחרי כמה שנים כבר מכרתי סחורה ב־58 מדינות בעולם. איך זה קרה? ברכה מבורא עולם".

במשך השנים הוא הפך לאיש עסקים וברשותו נדל"ן בארץ ובאירופה, שבמסגרתם הוא מקים מרכזי מסחר ובנייה. בשנת 2009 הפך גם לבעלים של תחנת הרדיו קול ברמה, שאותה הקימו אנשי ש"ס בהוראת הרב עובדיה. שר התקשורת, אריאל אטיאס, היה איש הביצוע, ועמר המממן והבעלים עד היום.

הוא התברג בקהילה היהודית בצרפת וכיהן כ־18 שנה כנשיא הקהילה במארסיי, וכעת הוא נשיא קהילת יהודי דרום צרפת, שמונה כ־180 אלף יהודים. "כשקיבלתי את התפקיד במארסיי ב־1999 היו רק 32 בתי כנסת, 4 מסעדות כשרות ו־7 בתי ספר - היום יש שם 58 בתי כנסת, 60 מסעדות כשרות ו־23 בתי ספר. זו מהפכה, וכל זה בזכות מרן הרב עובדיה יוסף שחיזק אותי, תמך בי, ותמיד אמר לי 'תלך עד הסוף'. הוא רצה לעשות מהפכה יהודית. לשמור ולקרב את כל היהודים שמתרחקים, זה היה מאוד חשוב לו".

הקשר עם הרב עובדיה החל כשעמר היה בן 22: "הייתי במטוס מצרפת לישראל וראיתי את הרב עובדיה יושב באחת השורות לפניי. רעדתי מהתרגשות. גדלתי בג'רבה על הספרים שלו, למדתי עליו, חונכתי לאהוב אותו כגדול ישראל. רציתי לשבת לידו, אז ניגשתי לדיילת, נתתי לה שטר של 50 דולר והיא סידרה את זה. 

"ישבתי לידו ובקושי הצלחתי לדבר. בסוף סיפרתי לו שכשהייתי בן 15 ודיברנו כל החברים מה כל אחד רוצה לעשות בחיים, אז אחד אמר שהוא רוצה את האישה הכי יפה, השני אמר שהוא רוצה את הרכב הכי יקר, השלישי וילה עם בריכה, ואני אמרתי שהחלום שלי זה לעשות שבת בבית של הרב עובדיה. הוא זכר אותי, לקח את הטלפון שלי, ואחרי כמה חודשים הזמין אותי אליו לשבת. זו היתה שבת מדהימה, ניצלתי בה כל דקה, לא רציתי שהיא תיגמר. ראיתי את המשפחתיות, את החוכמה, את התורה ואת הלב הגדול שלו".

 

קול ברמה דיווח את מה שכבר פורסם עליו - והותקף. אריה דרעי // צילום: אורן בן חקון

 

שנים מאוחר יותר, כשעמר כבר התבסס כאיש עסקים מצליח וראש הקהילה, הגיע הרב עובדיה להתארח בביתו שבצרפת. "זה היה אחרי שחמאס שם מיליון דולר על הראש שלו", מספר עמר, "פחדנו שיקרה לו משהו. ביקשתי מהנשיא ז'אק שיראק לשים אבטחה ולשמור על חייו. הנשיא נתן לנו את שומרי הראש שלו. 

"במשך השהייה בבית הרב עשה קצת התעמלות, ואחר כך ביקש שאביא את כל השומרים ששמרו עליו כדי שהוא יברך אותם. לא שינה לו שהם גויים. הם מאוד העריכו אותו ואפילו כתבו לו בסוף מכתב תודה. הסיפור הגיע לנשיא שיראק, ששאל אותי בהזדמנות אחרת: 'מה שלום האפיפיור שלכם?' לקח לי כמה שניות להבין על מי הוא מדבר. הוא אמר לי: 'אתם עם קדוש', ועזר לנו בכל מה שהיהודים צריכים בצרפת".

"אני לא רדיו מוסקבה"

הקשר הארוך עם הרב עובדיה הפך את עמר לבן בית ואדם שחביב על מרבית בני המשפחה. הוא תרם רבות למוסדות החינוך של ש"ס, ובשנת 2009 הקים את קול ברמה שהחליפה את ערוצי הקודש, ששידרו באופן פיראטי לציבור החרדי־ספרדי. קול ברמה הפכה מייד לתחנת הבית של ש"ס. בבחירות האחרונות, ללא הרב עובדיה, וכשברקע מאבק פומבי ויצרי בין אלי ישי לאריה דרעי, טענו אנשי ש"ס כי קול ברמה התייצבה לימינו של ישי ויצאו למסע כדי להחליש את כוחו. נציגי המפלגה בכל הרמות - בכנסת, בתחום המוניציפלי וגם רבנים הקשורים לש"ס - קיבלו הוראה לא להתראיין בתחנה, תקציבים הנמצאים בשליטת המשרדים של ש"ס כמעט לא הופנו עוד לפרסום בתחנה, ובמקביל הועברו לתחנה המתחרה - קול חי, שאליה גם ערקו שדרנים בכירים מקול ברמה.

"הרב ביקש שאקים את התחנה הזאת", מספר עמר, "אני לא שייך לעולם התקשורת, אבל הרב אמר שזה חשוב להפצת תורה, אמר שחשוב שתהיה תחנה שיכולה להיות גשר בישראל, שיהיו בה גם שיעורי תורה וגם ציון של יום העצמאות ואמירת תהילים ביום הזיכרון לחיילים. לא היה דבר כזה לפני כן, היו רק תחנות חילוניות או של הפלגים הקיצוניים. זו גאווה גדולה.

"אחרי הפטירה של מרן, בש"ס חשבו שאני ידידו של אלי ישי. אני לא מכחיש, הוא ידיד שלי, הוא נקי כפיים, ישר מאוד, עניו, הרב אהב אותו, אבל הם רצו יותר מזה. דרעי היה רוצה שקול ברמה תהיה כפופה אליו, ואני אומר לא, היא כפופה למאזינים שלה, אנחנו עצמאיים".

בש"ס טוענים שבבחירות קידמתם את אלי ישי.

"אמרתי לאנשים של דרעי שבאו אלי - 'אני לא רדיו מוסקבה', ואם נציגי הציבור של דרעי רוצים להביע את דעתם, אני אתן להם במה של מלכים. אבל שלא יגידו לי 'רק אנחנו'. אם אלי ישי ואנשיו רוצים לדבר אני לא פוסל אותם, גם הם יקבלו במה והציבור ישפוט. אלי ישי מעולם לא התלונן על זה שבהתחלה דרעי או אנשיו דיברו בתחנה. 

"כבר שלוש שנים שש"ס מתקיפים אותנו. הם מסיתים, מחרימים, מונעים מהרשויות המקומיות לפרסם אצלנו. עיריות כמו באר שבע, חולון, אשדוד - אף אחד לא יכול לשתף פעולה כי חוששים מהשר שממונה עליהם. בירושלים, לדוגמה, נתנו 350 אלף שקלים בפרסום לרדיו קול חי ולנו 30 אלף.

"רבנים של ש"ס באו אלי ואמרו לי, מטעמו של דרעי, שלא רוצים שאלי ישי או הרב שלמה משה עמאר (הנחשב לעצמאי; י"ש) יעלו לשידור. ההתנכלות של ש"ס לרדיו אינה מקובלת. לא נשתוק. פנינו ליועמ"ש, למבקר המדינה וגם למשטרה. לא נאפשר לאנשים של ש"ס להיות כוחניים. היו כאלה שפרסמו שאיימו עליהם שאם לא יפסיקו לפרסם אצלנו, ישרפו להם את המחסנים. זיהינו מי המאיימים והעברנו למשטרה".

"אותי לא קונים בכסף"

לאחרונה שוב התעוררה מהומה, כאשר בניגוד לשאר כלי התקשורת החרדיים, רדיו קול ברמה עסק בקלטת שבה נשמע אריה דרעי משוחח עם הרב יעקב כהן, בנו של נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, ותוקף את הרב עמאר. ברדיו ספגו ביקורת, אבל עמר לא מתרגש: "דרעי טינף, מישהו הקליט, זה הודלף, ערוץ 2 פרסם, ומה עושים אנשי ש"ס?! הולכים ומסיתים ומחתימים רבנים נגד קול ברמה, כי דיווחנו על ההקלטה הזו כשכל כלי התקשורת החרדיים האחרים פחדו לדווח עליה. 

"דרעי הוא אדם כוחני. אני לא מכיר בהיסטוריה שפוליטיקאי תקף רב ראשי בצורה כל כך משפילה ומעליבה כמו שדרעי תקף את הרב עמאר. אני לא מבין איך העז להוציא דבר כזה מהפה שלו בכלל. אם אדם חילוני היה אומר דברים כאלה, היתה מהומה, מלחמת עולם, ואף אחד לא יצא להגן על הרב עמאר. מלבד הרב מאזוז, כולם מפחדים מדרעי, כי הוא שולט על מינויי הרבנים שלהם, על הרשויות שלהם, על הפרנסה שלהם. הוא שולט על הכל".

ניסית לדבר איתו?

"הוא רוצה לעשות איתי סולחה, שלח לי שליחים בעניין הזה, נתנו לי הצעה מכובדת מאוד, אבל אין בכלל צורך בסולחה, כי אני לא במלחמה נגדו, אני לא שונא אותו, אני לא גר בארץ, לא מעניין אותי פוליטיקה, לא מעניין אותי כסף, שלטון. אני גם לא אכנע ללחץ של איומים וחרם. אנחנו חוזרים ואומרים שאנחנו רוצים לתת במה לכולם. למרות הידידות שלי עם אלי ישי, הרדיו לא שייך לו, הוא עולה לשידור אולי פעם בחודשיים. לאורך כל הדרך נתתי הוראה שהרדיו צריך להיות אובייקטיבי.

 

רבני ש"ס ביקשו שקולו לא ישמע ברדיו קול ברמה. אלי ישי // צילום: אורן בן חקון

 

"אני אלחם על כך שגם לאויב שלי ייתנו להביע את דעתו, אבל דרעי לא רוצה להביע את דעתו, הוא רוצה לשלוט על הרדיו. הוא נתן רשימה של אנשים שלו שצריכים להיות בתוך הרדיו; אמרנו לא - אז הוא שלח אנשים שיקנו את הרדיו. הציעו לנו פי שלושה משוויו של הרדיו, אבל סירבתי, כי אותי לא קונים בכסף. אני לא מתפרנס מהרדיו, שמעולם לא היה רווחי, לא לפני החרם ולא אחריו. הרדיו נועד להפיץ תורה, והוא לא ייסגר כל עוד אני בחיים. כשבאתי לרב עובדיה, הוא אמר שאני ראש הישיבה הגדול ביותר, בגלל שדרך הרדיו שומעים עשרות אלפים שיעורי תורה".

דרעי מדבר על אחדות, והציע לישי לחזור לתנועה, אפילו להיות מספר 2 ושר בכיר.

"אני לא מאמין לשום מילה שהוא אומר. אין מקום שני. הוא היחיד, וכולם עושים מה שהוא אומר. הוא לא רוצה את אלי ולא את הרב עמאר - הכל שקר. הוא רוצה להיות השליט היחיד, הוא רוצה שכולם יהיו כפופים לו. זו השיטה שלו. בסוף הוא ייפול, והכל יחזור להיות נורמלי. היום אלי ישי לא רוצה לשמוע מש"ס, שהיא מושג שלילי. אנשים שומעים ש"ס וחושבים על שחיתות. אלי לא יחזור, הוא ישמור על 'יחד' ויתחזק. יש לו אהדה, הוא נקי כפיים. אם ש"ס תמשיך ככה, היא תיגמר".

היית קרוב לרב עובדיה, וגם אתה יודע שהרב היה זה שהחליט להחזיר את דרעי להיות יו"ר.

"יום לפני שאריה חזר להיות יו"ר התנועה, הרב אמר שהוא לא יחזור. אני לא יודע מה קרה. דרעי אמר לו שהוא יחזיר את התנועה ל־17 מנדטים, בינתיים התנועה התרסקה והוא בקושי עובר את אחוז חסימה. אם הרב היה בחיים, הוא היה מעיף אותו".

 

"דרעי הבטיח לרב עובדיה 17 מנדטים, ובינתיים ש"ס התרסקה". הרב עובדיה יוסף // צילום: יונתן זינדל

 

"הרשע מצרפת"

בעוד על דרעי עמר משחרר את לשונו, כשמדובר בבניו של הרב עובדיה, שמהם נפגע לא פחות, הוא נזהר. "אסור לתקוף רבנים", הוא מסביר. למרות זאת הוא מספר על מערכת יחסים קרובה שהשתנתה: "לפני שהרב נפטר הייתי כמו בן משפחה, וכל הילדים של הרב, מלבד הרב דוד יוסף, באו אלי הביתה והתארחו בכבוד".

את השינוי הכואב ביותר הוא קיבל מהרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, שבאחת מדרשותיו אף כינה אותו "הרשע מצרפת", על רקע מה שהתפרש כתמיכה שלו באלי ישי. לדברי עמר, "הוא התארח אצלי בבית וקיבל ממני עזרה. כשתרמתי למוסדות שלו הייתי 'איש צדיק ורב־פעלים', והנה בבת אחת הפכתי ל'רשע מצרפת'. זה כואב אבל אין מה לעשות. הרב עובדיה לימד אותי שעדיף להיות מהנעלבים ולא מהעולבים". 

לסיום אומר עמר: "הילדים של הרב עובדיה הם אנשים טובים, אבל כולם מפחדים מאריה דרעי". עמר יותר מרומז לכיוונו של הרב יצחק כי "יש כאלה שהפכו להיות בובה בידיים של דרעי".

תגובות: מסביבת הרב יצחק יוסף נמסר: "אין תגובה"; ומהישיבה שלו, "חזון עובדיה", נמסר כי "עמר מעולם לא תרם לישיבה".

דוברו של דרעי אמר: "האיש ודבריו אינם ראויים לתגובה. חנוכה שמח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו