שתף קטע נבחר

הצעת חוק: להגביל את הקנסות ברכבת הקלה בירושלים

הנוסעים הירושלמים מתוסכלים: פקחי הרכבת הקלה מטילים קנסות בסך 180 שקלים לנוסעים ששילמו עבור הנסיעה, אך לא העבירו את הכרטיס שברשותם במכונת התיקוף. הצעת חוק חדשה שתועלה ביום ראשון הקרוב בוועדת השרים לענייני חקיקה, מבקשת להגביל את הקנסות המוטלים עליהם ל-20 שקלים בלבד

הקנסות ברכבת הקלה הם אחד הנושאים הכאובים לנוסעים הירושלמים. לצד תלונות על אגרסיביות הפקחים, נוסעים רבים מתוסכלים לאחר שנקנסו בסכום של 180 שקלים מפני שלא העבירו את כרטיס החופשי-חודשי או מנוי הסטודנט שברשותם במכונת התיקוף, אף על פי ששילמו על הנסיעה.

 

הנוסעים מתלוננים: "פיקוח אגרסיבי ברכבת הקלה"

 

   (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

הצעת חוק חדשה שצפויה לעלות ביום ראשון הקרוב בוועדת השרים לענייני חקיקה, מבקשת להגביל את הקנסות המוטלים על הנוסעים שנסיעתם שולמה ל-20 שקלים בלבד, ולהבדיל ביניהם ובין נוסעים שכלל לא שילמו עבור כרטיס.

 

"הצדק וההיגיון מחייבים כי במקרים בהם הנוסע מחזיק בכרטיס חופשי-חודשי או נסיעת המשך, אך שכח להעביר את הכרטיס במכונת התיקוף ואינו מתכוון להשתמט מתשלום, יקבל אזהרה או קנס סמלי שלא יעלה על 20 שקלים", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, שהוגשה על ידי ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה). עוד מציעים יוזמי החוק, כי הפקחים יסתפקו באזהרה על פי שיקול דעתם.

 

מנכ״ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב: "חברת סיטיפס מתעמרת בתושבי ירושלים ובמבקרים בה. פקחיה נוהגים באגרסיביות וקונסים נוסעים תמימים שרכשו כרטיסי חופשי-חודשי, ונוהגים בהם כגנבים למרות ששילמו. הצעת החוק להורדת גובה הקנס מתבקשת. השלב המתבקש הבא הוא החלפתה של סיטיפס במפעיל אחר".

 

ח"כ מקלב מסר בתגובה: "כל גובה הקנס בסיטיפס הוא לא פורפורציונלי למחיר הנסיעה, שהוא פחות משישה שקלים. מבחן המציאות מוכיח כי רוב הקנסות לא מגיעים מהתחמקות מתשלום, אלא מבעיות תפעוליות של מכשירי התיקוף. מה גם, שחלק גדול מהנוסעים פטורים מתשלום על ידי כרטיסי חופשי חודשי וכרטיסי המשך, אך בכל זאת מקבלים קנסות גבוהים באופן דרקוני ללא שיקול דעת.

 

"ועדות הערר הציבורית של הרכבת קבעה כי יש לתת קנסות דיפרנציאליים ונמוכים יותר למקרים הנ"ל, אך ההנהלה עררה לביהמ"ש ורצתה לאפשר את המשך הקנסות הדרקוניים בטענה כי החוק עומד לצידם. לכן באנו בהצעת החוק הזו לשנות, כי החוק לא יעמוד לצידם".

 

מחברת סיטיפס נמסר בתגובה: "כל מדיניות הקנסות והאכיפה נקבעה ע"י המדינה - משרד התחבורה ומשרד האוצר, ולכן זהו נושא שמונח לפתחם. במידה ורוצים לקיים מערכת פתוחה בישראל המבוססת על אמון בציבור כפי שעומד לקרות בקרוב גם בתל אביב, לא ניתן לקיים זאת ללא הרתעה ממשית".

 

יש לציין כי המדינה היא זו שקובעת את גובה הקנסות, אולם לחברת סיטיפס יש תמריץ חזק לכך שהקנסות לא יירדו – כיוון שהסבסוד שהחברה מקבלת מהמדינה הוא על פי כרטיסים שנמכרים בפועל. אם יורדו הקנסות - תפחת גם ההרתעה כלפי הנוסעים שלא לרמות, והחברה עלולה לאבד סבסוד משמעותי.

 

במשרד התחבורה סירבו להגיב לכתבה, אולם בתגובות שנמסרו בעבר מהמשרד ל-ynet נטען: "במידה ונוסע קיבל קנס על אי תיקוף הכרטיס, עומדת לרשותו הזכות להגיש ערעור בגין הקנס שניתן לו באמצעות ועדת הערר של הרכבת הקלה. במידה והנוסע מבקש לערער על החלטת ועדת הערר של הרכבת עומדת בפניו הזכות להגיש ערעור נוסף בפני ועדת ערר של המדינה.

 

"פקחי הרכבת מחויבים לנהוג בכבוד כלפי כל הנוסעים ולהתייחס אליהם בצורה ראויה. במידה ונוסע נתקל ביחס בלתי הולם של פקח, הוא מתבקש לפנות למשרד התחבורה ולהגיש תלונה במחלקת תלונות ציבור".


פורסם לראשונה 07/12/2017 20:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים