בפקודה: הוצאת מחשב מסווג - רק באישור הרמטכ"ל או סגנו

ההוראה המטכ"לית החדשה - בין השאר, בעקבות גניבת מחשב צה"לי מביתו של ראש אכ"א לשעבר • גורם צבאי: "לא צריך לקחת מחשב הביתה, אפשר לעבוד בבסיס"

תחרות התכנות הבינלאומית יוצאת לדרך אילוסטרציה // צילום: getty images

מחשב מסלול מחדש: כשנה לאחר שמחשבו של ראש אכ"א לשעבר, אלוף (מיל') חגי טופולנסקי, נגנב מביתו שבדרום הארץ, מפרסם השבוע צה"ל הוראה מטכ"לית חדשה ומחמירה בנוגע להוצאת מחשבים ניידים מהצבא. על פי ההוראה החדשה, מעתה רק הרמטכ"ל או סגנו יוכלו לאשר הוצאה של מחשב נייד בסיווג סודי ומעלה מחוץ לכותלי הצבא. 

ההוראה המטכ"לית החדשה, שאת כתיבתה הוביל בחודשים האחרונים אגף התקשוב וההגנה בסייבר, בשיתוף מלא עם אגף המודיעין, מאגדת בתוכה לראשונה את כל תחום המחשבים הניידים בצה"ל, החל מרכש המחשבים, דרך אחסנתם, ניפוקם למשתמשים ועד לכללים מחמירים מאוד הנוגעים להוצאתם מהצבא. 

על פי ההוראה החדשה, כדי להוציא מהצבא מחשב נייד שמוגדר כבלתי מסווג, ולהשיבו ליחידה עוד באותו היום, יש לקבל אישור של שלושה גורמים שונים: קצין בדרגת סגן אלוף, קצין הגנה בסייבר וקצין ביטחון מידע יחידתי. אם קצין מעוניין להוציא את המחשב הבלתי מסווג ולהשאירו בבית, עליו לקבל אישור של קצין בדרגת תא"ל לפחות. גם הוצאת מחשב שעליו חומר בלתי מסווג, אך משמש לפיתוח תוכנה, מצריכה אישור מיוחד, הפעם של קצין בדרגת תא"ל, קצין ביטחון מידע בכיר וראש מחלקת מבצעים להגנה בסייבר.

ההחמרה הגדולה ביותר בהוראה נוגעת, כאמור, למחשבים המכילים חומר סודי וסודי ביותר. עד היום, כל קצין בדרגת תא"ל יכול היה לאשר לקצין לקחת מחשב שבו חומר מסווג לביתו - ואולם, החל מהיום, רק הרמטכ"ל או סגנו יוכלו לאשר להוציא מחשבים מסוג זה, יחד עם ראש מחלקת ביטחון המידע וראש מחלקת ההגנה בסייבר בעצמם. כל אחד משלושת הגורמים הללו יכול לפסול את האישור, כאשר גם אם לבסוף משתכנעים שלושתם שקיים צורך דחוף להוציא מחשב עם חומר מסווג מחוץ לכותלי הבסיס, האישור שניתן תקף ל־24 שעות בלבד. גם הוצאת מחשב בסיווג סודי ומעלה מהמחסנים ועבודה עליו בתוך בסיס צבאי מצריכה אישור של קצין בדרגת תת־אלוף ומעלה. האישור תקף לחצי שנה בלבד. 

"ההבנה בצה"ל היום היא שלהבדיל מהעבר, כל קצין יכול להיכנס לכל בסיס ולהתחבר לרשת", אמר גורם צבאי, "לכן לא צריך לקחת מחשב הביתה, אפשר לעבוד בבסיס. היום כמעט אין סיבה שמצדיקה הוצאת חומר כל כך רגיש מהצבא כדי לעבוד עליו בבית. לצרכים מסווגים דחופים יש היום מכשירים אחרים שאפשר להשתמש בהם, כמו 'ורד הרים' (מכשיר טלפון צבאי מוצפן)".

כידוע, מלבד אלוף טופולנסקי, בחודשים האחרונים אירעו מקרים נוספים של גניבת מחשבים נישאים וחומרים מסווגים מקצינים בכירים, ובצה"ל מעוניינים לשים לכך סוף. 

טופולנסקי לא עבר על הפקודות כשהוציא את המחשב מהבסיס. הבעיה בהתנהלותו היתה האופן שבו אבטח את המחשב בביתו. כזכור, בעקבות המקרה פרש האלוף מצה"ל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר