Skip to content

עיקר החדשות – יום שישי 24 נובמבר 2017 (מהדורת ערב שבת)

כותרות המהדורה     נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק: "רה"מ חייב להתפטר אם יואשם" (פוליטי)     פרשת המתנות: "אם יתעקשו ללכת על עבירה של שוחד זה ישרת בעיקר את נתניהו" (פוליטי)     פעיל חמאס חדר לישראל, נעצר ומסר בחקירתו מידע על המנהרות (בטחוני)     חמינאי: "מלחמה בציונים היא חובה מוסלמית ראשונה במעלה" (בטחוני)     […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק: "רה"מ חייב להתפטר אם יואשם" (פוליטי)

    פרשת המתנות: "אם יתעקשו ללכת על עבירה של שוחד זה ישרת בעיקר את נתניהו" (פוליטי)

    פעיל חמאס חדר לישראל, נעצר ומסר בחקירתו מידע על המנהרות (בטחוני)

    חמינאי: "מלחמה בציונים היא חובה מוסלמית ראשונה במעלה" (בטחוני)

    פיגוע משולב בצפון סיני: לפחות 235 הרוגים וכ109 פצועים ; א-סיסי הכריז על שלושה ימי אבל (חוץ)

    חוקרים אירופאים טוענים: "אלו היעדים שצפון קוריאה תתקוף" (חוץ)

    העימות מחריף: יורש העצר הסעודי: "חמינאי הוא ההיטלר החדש של המזרח התיכון" (חוץ)

    מיליארדר חבר הסנאט הרוסי נעצר בצרפת והואשם בהלבנת כספים (חוץ)

    ארה"ב: חקירת המעורבות הרוסית בבחירות ארה"ב: פלין משתף פעולה עם החקירה נגד טראמפ? נתק בין עורכי הדין של פלין וטראמפ (חוץ)

    קוריאה: בעקבות העריקה: צפון קוריאה החליפה את החיילים (חוץ)

    בג"ץ דחה עתירה של פלסטינים שאדמתם נלקחה בחסות צו צבאי והועברה להתיישבות (חדשות)

    נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק: "לא הצלחנו להחדיר לחברי הכנסת את ההכרה שדמוקרטיה היא גם זכויות אדם" (חדשות)

    בעקבות התפרעויות השוטרים בהפגנות החרדים; האגודה לזכויות הציבור החרדי בפניה דחופה למח"ש: "דיכוי המיעוט נחשב כמאפיין מרכזי של משטרים רודניים"; "לשקול הצבת אמצעי בילוש מטעם מח"ש בזמן אמת". (חדשות)

שר הבריאות הרב יעקב ליצמן הודיע על פרישתו מהממשלה במידה ותחולל השבת: "לא אתן ידי לחילול השבת" (חרדים)

חדשות

בג"ץ דחה עתירה של פלסטינים שאדמתם נלקחה בחסות צו צבאי והועברה להתיישבות

האדמות נלקחו מהפלסטינים בשנות ה-60 באמצעות צו "שטח צבאי סגור", ומאוחר יותר נמסרו למתנחלים. בג"ץ ניסה לשכנע את העותרים להסתפק בפיצוי – משסרבו, העתירה נדחתה (הארץ)

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק: "לא הצלחנו להחדיר לחברי הכנסת את ההכרה שדמוקרטיה היא גם זכויות אדם"

את הדברים אמר ברק במושב יועצים משפטיים לשעבר בכנס שנת המשפט בחיפה

בעקבות התפרעויות השוטרים בהפגנות החרדים; האגודה לזכויות הציבור החרדי בפניה דחופה למח"ש: "דיכוי המיעוט נחשב כמאפיין מרכזי של משטרים רודניים"; "לשקול הצבת אמצעי בילוש מטעם מח"ש בזמן אמת".

'האגודה לזכויות הציבור החרדי' שיגרה שלשום פניה דחופה לראש המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) במשרד המשפטים, בדרישה לבלום מיד את ההתנהגות האלימה של אנשי משטרה במהלך אירועי המחאה של הציבור החרדי, וכן לזרז את הטיפול בתלונות הרבות שהוגשו לאחרונה. בפניה אף מובאים מספר אירועים חמורים של התפרעויות שוטרים ביום שני האחרון בהפגנת החרדים בבני ברק. בנוסף אף שיגרה האגודה אתמול, מכתב דחוף למפכ"ל המשטרה "למצות את הדין עם שוטרים פורעי החוק, ולהעביר מסר לשוטרים כי עליהם להתנהל באופן חוקי" * במכתב לראש מח"ש מציין היועץ המשפטי של האגודה עו"ד דן תייר "לשקול אמצעי הרתעה שימנעו גל עתידי נוסף של תלונות שעלולות להצטבר על שולחנה של מח"ש. בענין זה יוצע לשקול פעולות מנע, כמו תיעוד רצוף בעת ההפגנות והצבת אמצעי בילוש בזמן אמת". * "למותר לציין כי דיכוי המיעוט נחשב כמאפיין מרכזי של משטרים רודניים, בעוד ההגנה על המיעוט היא נשמת אפה של הדמוקרטיה" (אידישע פוסט)

המסמך המסווג ש"נעלם" מחקירת אום אל חירן והביא לחידוש החקירה

מסמך מסווג של השב"כ, הועבר לבקשת היועץ המשפטי לממשלה לידי המחלקה לחקירות שוטרים רק לאחרונה, והוא מה שעומד מאחורי החלטת פרקליט המדינה להמשיך את הבדיקה * המסמך שמחזק את החשד שדריסת השוטר היתה פיגוע – ולא תאונה, אף הביא לעימות במערכת אכיפת החוק. המפכ"ל טוען כי "העלמת" המסמך מגיעה לכדי "בידוי ראיות". אך בפרקליטות דוחים: "הטענות מופרכות, לא ידענו על קיום המסמך" (החדשות)

    הוועדה לביקורת המדינה תקיים דיון בעניין הפיטורים בטבע * זאת בין היתר על רקע העובדה שהחברה נהנתה לאורך השנים מהטבות מס בשיעור מצטבר של כ-20 מיליארד שקל (דה מרקר)

    שוב: ישראלים גורשו מקפריסין * בפעם השניה השבוע, 34 ישראלים שביקשו להיכנס לחלקו הצפוני של האי השכן – בניגוד לחוק – גורשו.

    שלט אנטישמי במלון בפולין: "אין כניסה ליהודים" * שלט אנטישמי נתלה מחוץ לבית מלון בפרברי ורוצלאב. * לפי הדיווח, בעלי המלון הוא פעיל קיצוני שהואשם בעבר בהסתה נגד יהודים וחמק ממאסר (חדשות10)

פוליטי

נתניהו יקדם שני חוקים להגבלת פעילות בשבת כבר ביום ראשון* בניסיון למנוע את החרפת המשבר עם הסיעות החרדיות, ראש הממשלה יביא לאישור ועדת השרים לחקיקה הצעות שיאפשרו סגירה של מכולות והגבלה של היתרי עבודה בשבת

בהוראת כ"ק האדמו"ר מגור, הודיע הבוקר שר הבריאות הרב יעקב ליצמן לראש הממשלה כי במידה ויתקיימו עבודות כלשהן בשבת. הרי שיתפטר מהממשלה ביום ראשון. האדמו"ר הורה כי אין לקבל כל פשרות וכן במידה ותבוצע עבודה בשבת הרי שיפרוש מידית מהקואליציה * להערכת גורמים בקואליציה פרישת הרב ליצמן תגרור בסופו של דבר גם את התפטרות של ש"ס מהממשלה. פרישת המפלגות מהממשלה תגרום לנפילתה של האחרונה ולהקדמת הבחירות. * על נתניהו לבחור האם הוא מעדיף את רמיסת השבת על פני השותפים החרדים

רק לפני מספר חודשים התכנסו באופן נדיר שלוש מועצות גדולי התורה לדיון בנושא. בסיום הכינוס התקבלה ההחלטה שלא לפרוש מהקואליציה. בהחלטת המועצות נכתב אז כי "מתוך דאגה כנה לכלל ישראל אנו מורים לנציגינו שיחיו למצות בהקדם את כל דרכי הפעולה שברשותם כדי לקבוע בחקיקה או בהחלטות ממשלה שכל גופי השלטון הארצי והרשויות המקומיות לא יקבלו החלטות ולא יבצעו מעשים שיש בהם משום פגיעה בקדושת השבת. וכן שחברות וגופים ממשלתיים או חברות פרטיות בשירות הממשלה לא יקבלו ממשרד העבודה היתרי עבודה ביום המנוחה, אלא לצורך עבודות מצילות חיים"

אמש (לחמישי) נפגש ראש הממשלה נתניהו עם השרים ליצמן, כץ, יריב לוין וזאב אלקין בניסיון למצוא פתרון למשבר. כץ הציג את הישגי המתווה שהושג מול רכבת ישראל, במסגרתו סוכם כי מספר העובדים בשבת הקרובה יצומצם מ-300 עובדים ל-60. הצדדים החליטו להמשיך ולבצע מספר פרויקטים, בהם טיפול במערכת האיתות – שמשמעות ביטולו תהיה סגירת כל קווי הרכבות באמצע השבוע בשל הצורך להשבית את מרכז ההפעלה בלוד. כמו כן יימשך פרויקט חישמול הרכבת לירושלים. שני פרויקטים נוספים אמורים להתבצע במסילת אילון

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק: "רה"מ חייב להתפטר אם יואשם"

במושב יועצים משפטיים לשעבר בכנס שנת המשפט בחיפה אמר ברק כי: "אתה לא יכול להיות במשרה ציבורית כזוטר או בכיר אם מוגש נגדך כתב אישום"

פרשת המתנות: "אם יתעקשו ללכת על עבירה של שוחד זה ישרת בעיקר את נתניהו"

גורמים המעורים בחקירה אומרים כי לא בטוח שתהיה אפשרות להוכיח שרה"מ נתן תמורה לארנון מילצ'ן ומזהירים כי התיק כולו עלול לקרוס: "ככל הנראה ילכו על הפרת אמונים וטובות הנאה" (מעריב)

    פסקת ההתגברות: המשנה לנשיאת העליון, מלצר: "אין בהכרח מניעה מלחוקק את פסקת ההתגברות"

    תיקונים משמעותיים יוכנסו לחוק ההמלצות * לפי הנוסח המתגבש, המשטרה תוכל לפרסם את המלצותיה בתיקים העוסקים בעבירות ביטחון, ופשיעה. הכנסת צפויה לדון באישור החוק בקריאה ראשונה כבר בימים הקרובים (nrg)

    – שקד: "יש כל הזמן הדלפות וחוק ההמלצות ישים זרקור על כך ויצמצם אותן"

בטחוני

פעיל חמאס חדר לישראל, נעצר ומסר בחקירתו מידע על המנהרות

תושב סג'עייה בן 23 נעצר בעת שחצה לישראל. בחקירתו עלה כי הצטרף לחמאס ב-2013 והיה פעיל במערך המנהרות של ארגון הטרור ועבר הכשרה צבאית בתחום הנ"ט, ההנדסה והצליפה * בחקירתו חשף מידע בעל ערך על המנהרות ההתקפיות לישראל, שהוא עצמו סייע במערך חפירתן * כתב האישום שהוגש נגדו מייחס לו עבירות ביטחון חמורות

חמינאי: "מלחמה בציונים היא חובה מוסלמית ראשונה במעלה"

"הסוגייה הפלשתינית היא העליונה ביותר בסדר היום של העולם המוסלמי", אמר חמינאי והוסיף כי: "מלחמה בציונים היא חובה מוסלמית ראשונה במעלה. הלחימה בציונים היא המפתח להתגברות על אויבי האיסלאם" * המנהיג העליון של איראן תקף את המופתי של סעודיה על אמירותיו הפרו ישראליות. (ישראל היום)

מדיני

    יו"ר הרש"פ אבו מאזן נועד במוקטעה ברמאללה עם ראש המודיעין הרוסי

    שרת החוץ של רואנדה: מוכנים לקבל 10,000 מבקשי מקלט – אם הם מרגישים בנוח לבוא * שרת החוץ הודיעה כי ארצה תסכים לקלוט עשרת אלפים אזרחים מאריתריאה וסודן, המבקשים לעזוב את הארץ, בתמורה ל-5,000 דולר * בראיון לניו טיימס הרואנדי אמרה השרה כי המשא ומתן בין ישראל לרואנדה עוד נמשך והבהירה כי "אם הם מרגישים בנוח לבוא לפה, אנחנו מוכנים לקבל אותם"

חוץ

פיגוע משולב בצפון סיני: לפחות 85 הרוגים וכמאה פצועים ; א-סיסי הכריז על שלושה ימי אבל

פעילי טרור נכנסו למסגד בכפר ביר אל עבד בצפון סיני, הפעילו מטעני חבלה ופתחו באש לכל עבר. מקורות ביטחוניים מסרו כי האירוע החל בפיצוץ מטען או רימון, והמשיך בירי . מצב חירום הוכרז בבתי החולים באזור באל-עריש * על פי הערכות מדובר בפיגוע של דאעש. מקורות ביטחוניים מסרו כי האירוע החל בפיצוץ מטען או רימון, והמשיך בירי לעבר מסגד

חוקרים אירופאים טוענים: "אלו היעדים שצפון קוריאה תתקוף"

חוקרים אירופאים טוענים שהצליחו, על סמך מקורות מצפון קוריאה, להרכיב את רשימת המטרות אותן יתקוף קים ג'ונג-און בפצצות גרעיניות במקרה של פתיחת מלחמה עם ארצות הברית. בין המטרות המופיעות ברשימה: הבית הלבן, הפנטגון ומנהטן. ביפן – מופיעות הערים טוקיו ואוסקה (החדשות)

העימות מחריף: יורש העצר הסעודי: "חמינאי הוא ההיטלר החדש של המזרח התיכון"

הנסיך מוחמד בן סלמאן בראיון ל"ניו יורק טיימס" והתבטא בחריפות נגד מנהיגה הרוחני של איראן, ובכך המשיך את קו היחסים המתוחים מאוד בין שתי המדינות האסלאמיות. בדבריו הבהיר כי ארצו לא תנהג בפייסנות. "למדנו מאירופה שזה לא עובד. אנחנו לא רוצים שיקרה אצלנו מה שקרה שם" * עוד אמר כי לא ייתן לראש ממשלת לבנון חרירי לסייע לחיזבאללה להסוות את שליטתו במדינה.

מיליארדר חבר הסנאט הרוסי נעצר בצרפת והואשם בהלבנת כספים

המיליארדר וחבר הסנאט הרוסי סולימן קרימוב נעצר בצרפת והואשם בהלבנת כספים שהרוויח בהונאת מס. קרימוב שהה במעצר במשך יומיים לאחר שנעצר  ביום שני נעצר בעיר ניס, וכעת נאסר עליו לעזוב את האזור. הוא נדרש להפקיד את דרכונו במשטרה ולשלם ערבות עצמית של חמישה מיליון יורו (5.9 מיליון דולר) * קרימוב עשוי לעמוד בפני עונש של עד 10 שנות מאסר וקנס שעשוי להסתכם בעשרות מיליוני יורו * במסגרת החקירה כבר החרימו הרשויות בצרפת ארבע אחוזות באזור כיף אנטיב בריביירה הצרפתית, ששוויין מוערך ביותר מ-100 מיליון יורו כל אחת, סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווחה כי קרימוב חשוד בכך שרכש את האחוזות תחת כסות של אנשים אחרים, ודיווח עליהן לפי ערך נמוך משוויין האמיתי. * בה בעת, הקרמלין התחייב להגן על קרימוב, ומחוקק רוסי בכיר הזהיר כי הצעדים עלולים לבשר על תחילתו של "ציד מכשפות" של המערב נגד האליטה הרוסית (בלומברג)

ארגנטינה: הנשיא עודכן על פיצוץ בצוללת

חיל הים הארגנטיני אישר שנבדק רעש חריג שנקלט באוקיינוס האטלנטי, ככל הנראה של פיצוץ, 3 שעות אחרי הקשר האחרון עם ה"סן חואן"

– מטוס סיור זיהה חפץ באזור טביעת הצוללת הארגנטינאית, אך ככל הנראה לא מדובר בה * מטוס של חיל הים האמריקאי דיווח כי הוא הבחין בחפץ לא מזוהה סמוך לאזור בו נעלמה ה"סאן חואן" (מעריב)

– האות שנקלט לפני שבוע סמוך לצוללת האבודה תואם לקול פיצוץ * דובר חיל הים המקומי אישר כי אות תת-מימי חריג וחזק נקלט לפני שבוע כ-50 ק"מ מהמיקום הידוע האחרון של ה"סן חואן". מומחים הבהירו כי לא מדובר ברעש טבעי השייך לבעל חיים (הארץ)

    8 דייגים מקוריאה הצפונית נסחפו לשטחה של יפן

    אוגנדה: שמונה עיתונאים נעצרו באשמת בגידה

    אוקראינה: חמישה חיילים נהרגו בקרבות במזרח המדינה

    אירלנד: הממשלה על סף התפזרות בעקבות הצעת אי אמון * משבר פוליטי במדינה בעקבות סירובה של סגנית ראש הממשלה להתפטר

    ארה"ב: חקירת המעורבות הרוסית בבחירות ארה"ב: פלין משתף פעולה עם החקירה נגד טראמפ? נתק בין עורכי הדין של פלין וטראמפ * מקורות אמרו כי עורכי הדין של היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין הודיעו לצוות ההגנה של טראמפ כי יפסיקו לשוחח עמם על החוקר המיוחד מולר * החלטת פלין לנתק קשר עם טראמפ רומזת על כך שהוא משתף פעולה עם החקירה (ניו יורק טיימס)

    זימבבואה: עשרות אלפים בהשבעת הנשיא החדש * אמרסון מנגאגוואה הנשיא הטרי בן ה-75 התקבל על ידי עשרות אלפים מתומכיו והבטיח לפעול לכינון דמוקרטיה במדינה הענייה. הנשיא החדש הבטיח להביא "רוח חדשה ודמוקרטיה" * שר האוצר לשעבר, המקורב לגרייס מוגאבה, אושפז עם סימני חבלות לאחר שבוע במעצר הצבא

    – נשיא זימבבואה המודח יקבל מהשלטון החדש אבטחה וחסינות מהעמדה לדין * במסגרת המשא ומתן עם שליט המדינה ב-37 השנה האחרונות, הוסכם כי רוברט מוגאבה יהנה מחבילת פרישה שתכלול פנסיה, מגורים, החזרי נסיעות וחופשות וביטוח בריאות (הארץ)

    טורקיה: צווי מעצר נגד 79 מורים באשמת קשר לניסיון המהפכה

    לבנון: חיזבאללה: חזרתו של אל-חרירי היא אפשרות לשוב לשגרה בלבנון

    לוב: הממשלה תחקור את הדיווחים על מכירות מהגרים אפריקנים לעבדות

    מיאנמר: ארגוני זכויות אדם מבקרים את הסכם החזרת פליטי הרוהינגה לבורמה * לפי הארגונים, ההסכם שנחתם בין בורמה ובנגלדש אינו מפרט כיצד יזכו בני הרוהינגה להגנה ואם יורשו לשוב לבתיהם. לטענתם, רק כוח בינלאומי יוכל לוודא שהחזרה לא תלווה באלימות נוספת (הארץ)

    מצרים: רוסיה: אין תאריך לחידוש הטיסות האזרחיות למצרים * מאז פיצוץ מטוס הנוסעים הרוסי מעל שמי סיני לפני כשנתיים עצרה רוסיה את הטיסות האזרחיות למצרים. לפני כחודשיים הביע הנשיא פוטין תקווה כי הטיסות יחודשו בקרוב (Port2Port)

    מקסיקו: האו"ם ישגר משלחת של מומחים שתבדוק את ביטחון העיתונאים במקסיקו

    דרום סודאן: 27 הרוגים בהתקפת מורדים בדרום המדינה

    סוריה: 50 חברים מהאופוזיציה ישתתפו בשיחות השלום שיוזם האו"ם בז'נבה

    – האופוזיציה הסורית: "על הכוחות הנתמכים ע"י איראן לעזוב, אסד צריך לפרוש"

    – רוסיה: "נצמצם בקרוב את הנוכחות בסוריה" * בעקבות הפגישות בין פוטין לאסד ולמנהיגי האזור – בהם ארדואן ורוחאני – הודיע רמטכ"ל צבא רוסיה על "הפחתה משמעותית" של כוח האדם הרוסי על אדמת סוריה. המהלך הדרמטי צפוי להתבצע בתוך כחודש, עד לסוף 2018

    הפיליפינים: הופסקו שיחות השלום עם ארגון המורדים

    פפואה גיניאה: משטרת פפואה גיניאה החדשה החלה בפינוי מחנה המעצר לפליטים באי מאנוס * הפליטים במקום לא רוצים להתפנות מחשש שיותקפו לאחר מכן על ידי תושבי האי. בנוסף, הפליטים סיפרו כי המשטרה השמידה רכוש ומזון והחרימה טלפונים סלולריים בפשיטה (הארץ)

    צרפת: בין סכסוכים פנימיים לחקירות שחיתות, האופוזיציה הצרפתית נעלמה מהפוליטיקה * מארמונו בשאנז אליזה צופה הנשיא מקרון בשלווה בהסתבכויותיהם של ראשי המפלגות בצרפת, שהותירו אותו לבד אך מחוזק במגרש הפוליטי. מנגד מארין לה פן נותרה בודדה כפי שלא היתה מעולם (הארץ)

    קוריאה: בעקבות העריקה: צפון קוריאה החליפה את החיילים * על פי דיווחים בקוריאה הצפונית, הצבא המקומי החליף את כל החיילים שמשרתים במערך האבטחה שמפטרל על הגבול שבין שתי הקוריאות, בעקבות עריקת חייל (חדשות10)

נדל"ן

    רשמית: דיור ציבורי במחיר למשתכן * אושרה סופית התוכנית שתחייב קבלנים להקצות דירות לדיור ציבורי במסגרת מחיר למשתכן. על פי התכנית כל קבלן שיבנה במסגרת תכנית "מחיר למשתכן" יחויב להקצות עד 5% מהדירות לטובת דיור למעוטי יכולת (החדשות)

כלכלה

    שערים יציגים (24/11/17): דולר = 3.513 ; ליש"ט = 4.6805 ; אירו = 4.1642 ; פרנק שוויצרי = 3.5799

    בנק ישראל ירכוש ב-2018 1.5 מיליארד דולר לקיזוז השפעת הפקת הגז על שער החליפין. * הסכום זהה להערכת הבנק לגבי ההשפעה על מאזן התשלומים בשנת 2017 (ספונסר)

    אמזון התחילה בכיבוש אוסטרליה * אמזון אוסטרליה התחילה היום בבוקר בתקופת ניסוי של קבלת הזמנות מלקוחות * באמזון האמריקאית יש כבר תקופה ארוכה מוכרים מאוסטרליה, אבל הם לא יכלו למכור את סחורתם ביבשת משום שלאמזון לא היו מחסנים במדינה. עד כה, האוסטרלים נאלצו לחכות זמן רב יחסית ולשלם סכומים גדולים עבור משלוחים. * בעלי העסקים האוסטרלים חוששים מכניסתה של הענקית האמריקאית ליבשת, והמניות של הרשתות המקומיות הגדולות צנחו בחודשים האחרונים (ניו יורק טיימס)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן