וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"קצב מבוסניה" קיבל את עונשו – אך ספקי הנשק שלו מישראל חסינים

23.11.2017 / 0:35

בית הדין הבינלאומי הרשיע את הגנרל הסרבי רטקו מלאדיץ' ברצח עם במהלך המלחמה בבוסניה. עם זאת, בתי המשפט בישראל מסרבים לחשוף את עסקאות הנשק שביצעו במשרד הביטחון עם אחד הפושעים הרצחניים ביותר שידעה אירופה בעידן המודרני

צילום: רויטרס

בית הדין הפלילי הבינלאומי ליוגוסלביה לשעבר יסיים בקרוב את תפקידו ההיסטורי, אחרי ששלשום (רביעי) הורשע הגנרל הסרבי רטקו מלאדיץ' ברצח עם ובפשעים נגד האנושות במהלך המלחמה בבוסניה בשנות ה-90. "הקצב מבוסניה", כפי שכונה מלאדיץ', נשלח למאסר עולם ומעשיו הוגדרו מהמחרידים שראה המין האנושי, שידע זוועות רבות מספור מאז שחר קיומו.

על אף הצדק שנעשה עם מלאדיץ', מפושעי המלחמה האכזריים ביותר בעידן המודרני, שתואר בידי נציב זכויות האדם של האו"ם כ"התגלמות הרוע", רבים ממשתפי פעולה עם המשטר הלאומני רצחני של סרביה באותן שנים התחמקו ממשפט – בהם גורמים ישראליים, האחראים לייצוא ביטחוני לבלגרד בזמן הלחימה. הם זוכים לחסינות תחת בקשות משרד הביטחון, שזוכות לגיבוי מצד בתי מהשפט.

עוד בוואלה! NEWS:
הורים שכולים לחיילים שעלו מארה"ב זועמים על חוטובלי: "רצו להגן על המדינה"
שקד על "שוברים שתיקה": הפרקליטות החליטה לבדה על פתיחת חקירה
"יתד נאמן" פרסם את השטרות החדשים - ללא פרצופי הנשים

הגנרל הסרבי רטקו מלאדיץ'. רויטרס
מלאדיץ' בתקופת המלחמה בסרביה/רויטרס

עו"ד איתי מק ופרופ' יאיר אורן הגישו עתירה לחשפית המסמכים מהייצוא הביטחוני לסרבים, אך זו נדחתה על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב וכן על ידי בית המשפט העליון, בנימוק כי "חשיפת המסמכים תפגע בביטחון המדינה וביחסי החוץ שלה". לדבריו, המדינה לא הכחישה את עצם היצוא הביטחוני בזמן המלחמה – שהיה "סוד גלוי". בניגוד לקונצנזוס ששרר אז בקהילה הבינלאומית, ישראל לא גינתה את הסרבים אלא תמכה בהם וסירבה לגנות את פשעיהם.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

מלאדיץ' במחנה פליטים בסרברניצה

אחת העדויות לשיתוף הפעולה הישיר בין ישראל לכוחות הסרביים נמצאו ביומנו של מלאדיץ', שסיפר כי ארבעה חודשים לפני טבח סרברניצה – שאירע ב-1995 ובו הוצאו להורג כ-8,000 גברים ונערים מוסלמים, במעשה שהוגדר רצח עם – הציעה ישראל לכוחות הסרביים בבוסניה 500 רובי צלפים ואימון חיילים ביוון. "הם הציעו מאבק משותף נגד האסלאם הקיצוני", כתב הגנרל, שהוסיף כי הוא לא יודע אם הנשק הגיע ליעדו בסופו של דבר.

20 שנה לטבח בעיר סרברניצה בבוסניה, שרידי גופות חדשות שנמצאו לאחרונה נקברו לצד הגופות שכבר נקברו בעיר, יולי 2015. רויטרס
קרובת משפחה של אחד הקורבנות בקבר האחים בסרברניצה/רויטרס

עדויות נוספות, שצורפו לעתירה, כללו קטעים מספר של עובדת במשרד ההגנה בסרביה, שכתבה כי חודש לאחר שהוטל אמברגו נשק של מועצת הביטחון, ישראל סיכמה על עסקת נשק גדולה עם הסרבים. כמו כן, במרוצת השנים דווח על מכירת נשק קל ופגזים, על פגזים שנפלו בסרייבו עם כיתוב בעברית. לעתירה צורף גם דיווח שלפיו גם אחרי הטבח בסרברניצה המשיכה ישראל בעסקים כרגיל, ובאוגוסט 1995 הוסכם על מכירת טילי לאו לסרבים.

"בקרוב ננקוט מהלך נוסף בעניין", מבטיח עו"ד מק. "בין אם יידרשו שנתיים ובין אם יידרשו 30 שנה, המאבק יימשך עד שכל המסמכים מהייצוא הביטחוני הישראלי ייחשפו, ועד שימוצה הדין הציבורי והפלילי עם הישראלים שסייעו לפשעים בבוסניה".

(עדכון ראשון: 19:35)

הגנרל הסרבי רטקו מלאדיץ'. רויטרס
מלאדיץ' בתקופת המלחמה בסרביה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully