בית עלמין בדואי - על קרקע של מקורות

בחברת המים שפשפו עיניים בתדהמה: על קרקע שבה אמור לקום מאגר מים צצו יש מאין שלט קטן "בית עלמין", ושתי מצבות • "מטרתם - לקבל פיצויים"

בית העלמין שהוקם על שטחי מקורות // בית העלמין שהוקם על שטחי מקורות

כל מי שנוסע מדימונה לבאר שבע מכיר את הגבעה המכונה "כתף אברהם", או בערבית "חושאם זנה". על הגבעה, שממוקמת מעל המושב נבטים, יש מאגר מים גדול המשמש מקום תצפית פופולרי על בקעת באר שבע ויישובי הסביבה. לחברת מקורות יש תוכנית המאושרת מאז שנת 2009 להקים במקום מאגר מים נוסף, על מנת לעמוד בביקושים הגוברים באזור. בחודשים האחרונים התוכנית נכנסה לפסים מעשיים, ואנשי החברה החלו בסיורים ומדידות לקראת הקמת המאגר. 

אלא שתופעה בלתי צפויה עלולה להקשות את ביצוע התוכנית. בשנה האחרונה החלה לפתע לצוץ בשטח תופעה מעניינת: תילי אבנים צצו אט אט במקום, ובדואים תושבי האזור החלו לטעון שמדובר בבית עלמין שבטי עתיק שאין לבצע בו עבודות.

תצלומים שהגיעו לידי "ישראל היום" וצולמו בינואר 2017 וביוני 2017 ממחישים היטב את התפתחותו המואצת של המקום. תחילה הוצבו גלי אבנים, לאחר מכן מופיעות שתי "מצבות" יצוקות בטון, ובשלב מסוים מישהו גם תוחם את המקום בגדר ומוסיף את השלט "בית עלמין". עיון מדוקדק בתמונות מראה שלא מדובר בקברים של ממש - מתחת לגלי האבנים עוד מבצבצת הצמחייה מקורית, וכשמזיזים את האבנים אפשר לזהות עשבים דרוסים, ואין כל עדות לחפירה או להטמנה מתחת לקברים. גם קברי הבטון חשודים מאוד: מעבר לכך שהבטון נראה בהיר ונקי, יש שאריות קטנות של בטון יבש בסביבה, דברים שבדרך כלל נסחפים ונעלמים מהשטח עם הזמן. הרושם המתקבל הוא שמדובר בעבודה חדשה מאוד. 

עיון בתצלומי האוויר ממחיש היטב את הבלוף: בתצלום משנת 2015 אפשר לראות בבירור שהגבעה ריקה לגמרי. בתצלום מינואר 2017 נראים חלק מגלי האבנים ויציקת בטון אחת, ואילו היציקה השנייה לא מופיעה. אנשים הבקיאים בנעשה בשטח מעריכים שרוב העבודות נעשו בתחילת ינואר השנה וכי מטרת הפעולה היא להקשות את הקמת המאגר, או לפחות להצליח לסחוט מהמדינה פיצויים תמורת פינוי "הקברים".

נכון לעכשיו המלחמה הקרה בין חברת מקורות לבדואים לובשת צורה משונה: גדר "בית העלמין" של הבדואים מוקפת כיום בגדר של מקורות ועליה שלט המודיע על תחילת עבודות באוגוסט 2017, עבודות שבעת הזאת טרם החלו.

שלט מאולתר "בית עלמין"
שלט מאולתר "בית עלמין"
שלט מאולתר "בית עלמין"

עמיחי יוגב, מנהל הפעילות של תנועת "רגבים" באזור הדרום, אומר כי "הדוגמה של בית הקברות הפיקטיבי שנולד בן לילה ממחישה עד כמה סוגיית הקרקעות וטענות הבדואים לבעלות על שטחי ענק בנגב רוויה אי־דיוק היסטורי, ולעיתים כלל לא תואמת את העובדות והמציאות. מומלץ שמקבלי ההחלטות יזכרו זאת היטב בתכנון המדיניות באזור".

ממקורות נמסר בתגובה כי "בריכת המים המתוכננת להקמה ליד היישוב נבטים אושרה כדין בכל המוסדות הנדרשים ושלבי התכנון המפורט להקמתה החלו. מיקום הבריכה נבחר כחלק מתפיסה כללית של איחוד תשתיות ומצרכים הידראוליים הנדסיים". לדבריהם, "לאורך שלבי אישור התוכנית במוסדות הנדרשים, כמו גם בשלבי התכנון המפורט, לא הועלו טענות מצד האוכלוסייה הבדואית בדבר קיומו של בית עלמין במקום, ובוודאי אין מדובר בבית עלמין מוסדר. 

"מקורות רואה חשיבות רבה בהקמת בריכת המים, כחלק מפיתוח משק המים באזור והגדלת אמינות האספקה, ופתוחה להגיע להבנות ולפתרונות עם האוכלוסייה הבדואית במקום לפינוי הקברים והעתקתם לבית עלמין מוסדר, אם יימצאו כאלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר