וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

48 שעות לפני חיסול הסוכן: האחים לביא הוזהרו - "הוא בוגד בכם"

16.11.2017 / 10:13

לפי בכיר במשטרה, עבריינים מדרום הארץ היו אלו שהזהירו את ראשי ארגון הפשע שאנטון רומן, שחוסל ברחובות, ככל הנראה פועל עבור ארגון אחר. לדבריו, החיסול תוכנן במהירות כך שהמידע לא הספיק לזרום למפעיליו של הסוכן

האקדח שבו השתמשו לרצוח את הסוכן הסמוי/צילום: דוברות המשטרה, עריכה: יוסי אלטר

יומיים לפני שנרצח הסוכן הסמוי אנטון רומן ברחובות, הגיעו עבריינים מדרום הארץ לאחים לביא, שבארגונם פעל הסוכן, והזהירו אותם כי הוא בוגד בהם – כך אמר היום (רביעי) גורם בכיר במשטרה, לאחר פרסום ממצאי התחקיר בנושא. "הידיעה על זה שהוא נחשף או שהתגלע סכסוך איתם הגיעה כ-48 שעות לפני שנרצח, והם התהפכו עליו", סיפר הגורם. "מי שחי בעולם הזה יודע ש-48 שעות זה כלום זמן".

הגורם הסביר כי רומן הופעל במשך חודשים, אך במונחי איסוף מודיעין, קשה מאוד היה לזהות כי עומדים להתנקש בחייו. "מספר המעורבים שתכננו את הסיפור היה עד חמישה אנשים בתוך הארגון", אמר. "גם הם יודעים לשמור על מידור, וכשמידע זורם לוקח לו יותר זמן להיספג בשטח, לעבור מאחד לאחד, להתפזר ואז להגיע למשטרה. במיוחד לאור העובדה שזה לא משהו שולי, אלא חיסול, וזה ממש לא הרבה זמן".

לדבריו, המשטרה לא יכולה לכסות את המודיעין במאה אחוז, שכן הייתה היערכות לטיפול באירוע שאמור היה להתרחש במקום אחר לפי המידע שהיה בידיה. "זה עולם שאינו נטול סיכונים, והם הוצגו גם בפני פרקליט המדינה והם מובנים בתוך כל הפעלה. זו הפעלה מהמשמעותיות יותר. עשו לנו 'כיפה אדומה', על זה אין מחלוקת, אך השאלה היא אם יכולנו לדעת", הוסיף.

עוד בנושא
המחדל נחשף: העבריין חדר כסוכן סמוי לצמרת ארגון הפשע - וחוסל
חיסול הסוכן: האחים שרצו להשתלט על הדרום - וחשפו חפרפרת בארגון
סיכל מגה-פיגוע פלילי ליד בית ספר: פעילות הסוכן הסמוי שחוסל נחשפת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"ההערכה היא שחשבו שעבר לעבוד בארגון אחר". רומן/מערכת וואלה, צילום מסך

בתחקיר המשטרה שפורסם מוקדם יותר נקבע כי לא היה כשל מבצעי שהוביל לכך שחיסולו של רומן לא נמנע, זאת מאחר שהמידע על הכוונות להרגו הגיע רק לאחר מעשה, מעד מדינה שגויס במסגרת חקירה נוספת. לדברי הקצין, אנשי הארגון של לביא החלו לחשוד בסוכן לאחר ביקור של עבריינים אחרים מהדרום. "לא יודעים אם חשדו בו שהצטרף למשטרה או שעבר לארגון אחר. הגיעו חבר'ה מהדרום למתחם של משפחת לביא, פגשו את האחים וכנראה סיפרו להם משהו על רומן והלכו", הסביר. "באותו הרגע, התגבשה אצלם תכנית שמשהו לא בסדר, והם תכננו את המעשה תוך 48 שעות. אם היו חושדים בו שהוא סוכן, היו עושים עליו חיפושים. ההערכה שלנו היא שחשבו שעבר לעבוד בארגון אחר".

לדברי הגורם הבכיר, כשעתיים לפני הרצח, נפגש רומן עם מפקד ימ"ר מרכז. בפגישה זו, לא העלה רומן חשש לשלומו. "שעות לפני הרצח פגשו אותו, אמר שהכול בסדר, שהוא מרגיש טוב ובטוח, שאין שום בעיות", הסביר. הוא הוסיף כי בעת החיסול, הגיעו העבריינים, ירו ברומן והלכו. "הם לא אמרו כלום, לא הזהירו, לא צעקו. גם אם היה ימ"מ עם מסוקים, לא היו מצליחים למנוע את הרצח".

עוד באותו נושא

מחדל רצח הסוכן: נחשף לפני שחוסל – ובמשטרה גילו על כך בדיעבד

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"לא מזהים כניסה לוואקום שהשאירו". בני משפחת לביא בבית המשפט/מערכת וואלה, צילום מסך

את תחקיר המקרה הוביל ראש חטיבת המודיעין, תת-ניצב קובי זריהן. במשטרה מתחו ביקורת על מינויו לתפקיד זה, שכן הוא היה הדרג הבכיר במשטרה שאישר את תכניות ההפעלה של רומן ואת תכנית המבצע כולו. "ככה עושים תחקירים בארגון, אי אפשר לעשות תחקיר על משהו שאתה לא מכיר", אמר הגורם. "אי אפשר לראות שיש תקלה ולהגיד שאין תקלה. בדקנו שתי וערב כל דקה מההפעלה מהמפגשים, מהמודיעין שעלה ושנכנס וגם בפעולות שלא בוצעו. ברגע שיש אירוע כזה, אוטומטית אתה מבין שיש משהו שלא צריך לקרות. אי אפשר להבטיח שלא יהיו מקרים מהסוג הזה".

הקצין התייחס גם להתפרקות ארגון לביא, ואמר כי לפי המידע שיש בידי המשטרה, "השטח בהלם מהסיפור הזה". לדבריו, "לא מזהים עדיין כניסה לוואקום של אף גורם משמעותי. לא מזהים אף אחד כרגע שמצליח להתגבש לקראת כניסה לנעליים שלהם. אנו מניחים שיהיו ניסיונות כאלה בעתיד, אנו מכירים את הדמויות הפוטנציאליות, וכבר עכשיו נעשית פעילות. עם זאת, כרגע לא מזוהה פעילות גם בכלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully