מבחן חשוב, פרזנטציה בעבודה או פגישה חשובה יכולים לגרום לנו תחושות המדמות "מערבולת" בבטן, פחד, בחילה, דופק מהיר או במילים אחרות, חרדת בוקר. מסתבר כי התופעה הזו היא די שכיחה, מתח וחרדה הם במגמת עלייה ועל פי מחקר שנערך לאחרונה, שליש מהצעירים מרגישים יותר חרדים כעת לעומת השנה החולפת, מסיבות שונות, כמו למשל דאגות פיננסיות. מעל 1 מתוך 10 אנשים עשויים לחוות "הפרעת חרדה מעכבת" בשלב כלשהו בחייהם. אך רוב האנשים יחוו את השפעות החרדה מיד עם הקימה מהשינה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

"הבוקר הוא הזמן שבו אנשים רבים חווים לעיתים קרובות סימפטומים של חרדה", אומרת ניקי לידבטר, מנכ"לית Anxiety בבריטניה למגזין Net Doctor, "לדוגמה, אם אתם מתעוררים באופן קבוע עם תחושה של בחילה, זו יכולה להיות אינדיקציה כי החרדה משפיעה על התפקוד שלכם ביומיום".

לורה בת ה- 25, סבלה רוב חייה מחרדות. "התקפי החרדה שלי גרועים יותר בבוקר", היא אומרת, "זה משפיע עלי גם במשך כל היום, אבל ברוב הבקרים ברגע שאני פוקחת את העיניים, אני מתעוררת להתקף חרדה. ברגע שאני מתעוררת אני חושבת יותר מדי על כל מיני דברים, יש לי OCD וזה מתפרץ מיד, אבל אני חווה בעיקר סימפטומים פיזיים, כמו דפיקות לב מהירות, זיעה בכפות הידיים וקוצר נשימה".

מדוע אנו חווים חרדה דווקא בבוקר?

הסיבה לכך שחלקנו מרגישים מיד עם הקימה כל כך מודאגים, לדברי לידבטר, היא משום שאנחנו ערניים יותר בבוקר. "אחרי לילה של שינה ומנוחה, אנחנו יותר רעננים ומוכנים לעבד את המידע. לאחר הרגיעה שמביאה איתה השינה, אנו יכולים, להיות אחוזים במחשבות חרדתיות, המוח שלנו מספיק רענן כדי להתפנות ולעסוק במחשבות האלה. בשארית היום אנחנו בדרך כלל עייפים יותר ולכן יש לנו פחות יכולת לחקור דאגות ולחץ".

סיבה אחרת היא שאנו נוטים יותר להתמקד במחשבות שלנו במיטה, דבר שיכול להיות חיובי, אך לאנשים הסובלים מחרדה כאמור, זה בעיקר שלילי. "הבקרים הם בדרך כלל הזמן לחשוב על היום שלפנינו. דבר זה יכול ליצור הרבה חרדה סביב מחשבות "מה אם " על מצבים חדשים או קשים אשר עשויים לקרות באותו יום", אומרת לידבטר ומוסיפה כי אפילו החלומות שאנו חולמים בלילה יכולים להשפיע על רמות החרדה שלנו, כאשר אנו מתעוררים לדוגמא אחרי חלום רע או סיוט אשר יכול לעורר רגשות של דאגה כאשר אנו נזכרים בו ומעבדים אותו במודע. "יש אנשים שמתעוררים בהרגשה כאילו הסיוטים שלהם אכן קרו ומרגישים את הסימפטומים הפיזיים האמיתיים של מצב חרדה שקרה רק בחלום", אומרת לידבטר.

חלק מאיתנו מתעוררים בבהלה, אשר מטלטלת אותנו משנתנו ועלולה גם היא לגרום לחרדה. לדברי לידבטר, הסיבה היא שהבהלה מדמה תגובה של פחד בגופנו אשר דומה לתגובה של חרדה בזמן המראה ותגובה זו מעירה אותנו בעיקר במהלך שלבי השינה. כפי שידוע לאנשים רבים שמתמודדים עם חרדות, המצב הזה יכול להיות מאוד מתיש כאשר מדובר בחרדה על בסיס יומיומי המשפיעה על הבריאות הגופנית והנפשית. לורה מספרת שהדבר הכי גרוע בזה הוא שהיא חשה מותשת עוד לפני שהיום בכלל התחיל.

עוד ב-mako בריאות
>> המחלה הקשה שנפוצה במזה"ת - ובארץ לא מכירים
>> זו הסיבה שהכתפיים שלכם תפוסות כל הזמן
>> הטריקים הפשוטים האלה מנצחים את החשק למתוק

איך מטפלים בחרדת בוקר?

כדי לסייע בהפחתת תחושות של חרדה, אפשר דבר ראשון בבוקר, לאפשר זמן נוסף כדי להתכונן ולעשות מדיטציות או דמיון מודרך באמצעות אפליקציות שונות או הדרכות ביו טיוב.

לידבטר מציעה לתת לעצמכם זמן נוסף על ידי קימה 10 דקות לפני השעה היעודה. "זה יכול לעזור לכם להתעורר ולהימנע מהלחץ הנוסף בצורך למהר ומהדאגות לגבי האיחור". ממריצים כמו קפה עשויים להחריף תסמיני חרדה לכן עדיף לפתוח את הבוקר בתה קמומיל ולא  בקפה.

בודקים את הפייסבוק, האינסטגרם או הטוויטר מיד כשאתם קמים? כדאי שתפסיקו עם זה.
"כדאי להימנע מרשתות חברתיות כדבר הראשון שאתם עושים בבוקר, זה עשוי לעזור לכם במיוחד אם אתם מרגישים שאתם צריכים כל הזמן לבדוק את ההתראות וההודעות שלכם, להשוות את עצמכם לאחרים ובכלל להיות עסוקים יתר על המידה בלחצי מדיה חברתית", אומרת לידבטר.

מדיטציית מיינדפולנס או יוגה יכולים גם הם לעזור. לידבטר ממליצה על האפליקציה Headspace – ככזו שעוזרת לבחון את המחשבות והרגשות, להירגע ולהתכונן לקראת היום שלפניכם.

ואם יש לכם מעט זמן פנוי, תרגול של יוגה ממש יכול לעזור לכם. "יוגה יכולה לעזור לכם לנתב את האנרגיה ולכבות את התגובה המיידית ללחץ", אומרת לידבטר ומוסיפה כי גם פעילות גופנית בבוקר יכולה לסייע בשחרור אנדורפינים ולהילחם בחרדה ובמצב רוח ירוד.
כמובן, יש צורך גם לטפל בבעיות הלא הפתורות שמהוות את המקור לחרדה, אצל מטפל מומחה, פסיכולוג או בטיפול CBT התנהגותי קוגניטיבי.