חיילים בצבא זימבבואה ורכבים משוריינים התפרסו לפנות בוקר (רביעי) ברחבי הבירה הארארה במה שמסתמן כהפיכה צבאית נגד משטרו של הרודן בן ה-93, רוברט מוגאבה. בהודעה בטלוויזיה הממשלתית מסרו בכירים בצבא כי הם פועלים נגד "הפושעים" בסביבתו של מוגאבה, אך הבהירו כי השליט ומשפחתו "בריאים ושלמים במקום בטוח". נשיא דרום אפריקה מסר כי שוחח עם מוגאבה שמוחזק בביתו.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

כוחות צבא רבים נפרסו בצמתים המרכזיים בבירה. הצבא חסם עורקי תנועה והשתלט על בניין הפרלמנט, בתי המשפט ומבני הממשל ואף עצר בכירים בממשל, בהם שר האוצר המקורב לשליט. "אנחנו פועלים רק נגד הפושעים סביב מוגאבה שמבצעים פשעים הגורמים לסבל חברתי וכלכלי במדינה במטרה להביאם לדין", אמר הגנרל סיבוסיסו מויו, מפקד הלוגיסטיקה בצבא זימבבואה, בהודעה שהקריא לאחר השתלטות הצבא על בניין הטלוויזיה הממשלתית.

בכירים בממשל נעצרו (צילום: רויטרס)
בכירים בממשל נעצרו | צילום: רויטרס

לדבריו, המצב ישוב לשגרה ברגע שהצבא "יסיים את המשימה". על אף ההצהרה, מוגאבה ואישתו גרייס, שתכננה לרשת את בעלה הזקן כנשיאת זימבבואה, טרם נראו או מסרו הודעה רשמית. עדי ראייה סיפרו כי שמעו קולות ירי סמוך למעונו הפרטי של מוגאבה. גורמים בכירים מסרו כי רעייתו של מוגאבה ככל הנראה נמלטה לנמיביה.

הנשיא המודח, רוברט מוגאבה (צילום: רויטרס)
"בריא ושלם במקום בטוח". רוברט מוגאבה | צילום: רויטרס

במפלגתו של הרודן ZANU-PF הכחישו כי מדובר בהפיכה. "זוהי החלפת כוח בדרכי שלום במהלכה אנשים מושחתים ואדם זקן שנוצל על-ידי אישתו נעצרו", נכתב בציוץ בחשבון הרשמי של המפלגה. מנגד, מפלגת האופוזיציה במדינה קראה לחזרה שקטה לדמוקרטיה חוקתית והוסיפה כי היא מקווה שההתערבות הצבאית תוביל "לכינון מדינת לאום יציבה, דמוקרטית ומתקדמת".

"פועלים נגד הפושעים" (צילום: רויטרס)
"פועלים נגד הפושעים" | צילום: רויטרס

שגרירויות של מדינות מערביות במדינה הודיעו על סגירת שעריהן בשל "אי הוודאות הפוליטית במדינה". "על העובדים והאזרחים האמריקנים להישאר בבתיהם עד להודעה חדשה", נכתב במברק הרשמי של שגרירות ארה"ב. במשרד החוץ מוסרים כי לא ידוע על ישראלים בזימבבואה.

המדינה הדרום אפריקנית שרויה במצב של מתיחות מאז יום שני, לאחר שהרמטכ"ל, קונסטנטינו צ'יוונגה, הודיע כי הוא מוכן "להתערב" כדי למנוע את המשך רדיפת תומכיו של סגן הנשיא המודח, אמרסון מנאנגאווה, שמונה בינתיים לנשיא הזמני. מוגאבה, שנחשב ל"איש הזקן" בפוליטיקה האפריקנית שולט במדינה באכזריות כבר 37 שנים, במהלכן גרם לסבל רב במדינה והוביל אותה פעמיים למצב של היפראינפלציה.