פריצת דרך: "סרטן השחלות ניתן לגילוי מוקדם"

בשורה לנשים: שינויים טרום־סרטניים מתרחשים בחצוצרות כבר כ־6.5 שנים לפני הופעת הגידול • "יכול להביא לשינוי דרמטי של תוחלת החיים"

הדמיה של תא סרטני // צילום: GettyImages // הדמיה של תא סרטני // צילום: GettyImages

מחקר חדש שופך אור על שלבי התפתחות סרטן השחלה ונותן תקווה לאפשרות לגילוי מוקדם של סרטן קטלני זה. מדובר בסרטן שאחראי לכ־5 אחוזים ממקרי המוות מסרטן של נשים בישראל, כאשר אצל כ־80 אחוז מהן הוא מתגלה בשלב מתקדם ואף גרורתי. לגידול בשחלה אין סימנים מוקדמים ובהיעדר בדיקה לגילוי מוקדם המחלה מתגלה פעמים רבות כשהגידול כבר התפשט לחלל הבטן ולרצפת האגן.

במסגרת המחקר, שפורסם בכתב העת החשוב "Nature Communications" נעשה מיפוי גנטי של 9 חולות ושל אזורים רבים של הגידול בשחלות ובחצוצרות, וזאת במטרה להתחקות אחרי מקור הגידול הסרטני בשחלה ואופן התפתחותו עם הזמן.

המחקר נערך על ידי ד"ר רוני דרפקין מאוניברסיטת פנסילבניה וד"ר ויקטור ולקולסקו מאוניברסיטת ג'ון הופקינס ובמימון של הקרן למחקר רפואי של מרים ושלדון אדלסון.

רק לפני כעשר שנים הסתבר שמקורו של סרטן שחלות הוא דווקא בחצוצרות ומשם הוא מתפתח ומתפשט למקומות אחרים בגוף, אך לא היה לכך בסיס גנטי ומולקולרי ברור. במחקר הנוכחי נעשה ריצוף גנטי של נגעים טרום־סרטניים שנלקחו מהחצוצרות ומהשחלות. המחקר הוכיח כי מקור הגידול הסרטני בשחלה הוא אכן בחצוצרות. כמו כן, בעזרת שימוש בטכנולוגיות חדשות הצליחו החוקרים "לתארך" את זמן הופעת המוטציות השונות וכך גילו שמהלך התקדמות המחלה מהשלב הטרום ממאיר שנמצא בחצוצרות לשלב הממאיר בשחלות אורך 6.5 שנים.

"הרושם הקליני שלנו כרופאים היה שסרטן השחלה הוא גידול שמתפתח מאוד מהר", מסבירה ד"ר קרן לבנון, אונקולוגית מומחית ומנהלת המעבדה לחקר סרטן השחלה בבית החולים הממשלתי שיבא בתל השומר. לבנון היתה שותפה לפרסום מחקרים קודמים בתחום סרטן השחלה בשיתוף פרופ' דרפקין.

"העובדה שאת השינויים הטרום־סרטניים בחצוצרות גילו 6.5 שנים לפני הופעת הגידול בשחלות, מרמזת לנו שיש אפשרות לגילוי מוקדם של המחלה. אצל קרוב ל־80 אחוז מהחולות המחלה מאובחנת בשלב מאוחר מדי מכדי לרפא, ואילו אצל נשים שמאובחנות בשלב מוקדם יש יותר מ־90 אחוזי ריפוי. טווח הזמנים הזה של התפתחות הגידול, שהתגלה במחקר, יכול להביא לשינוי דרמטי של תוחלת החיים של החולות", מסבירה ד"ר לבנון.

פרופ' עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי בבית החולים איכילוב בתל אביב, אמר כי "המחקר מצטרף למחקרים קודמים שמראים שמקורו של סרטן השחלות הוא בחצוצרות. ואם אכן כך, החוקרים מעלים אפשרות לבחון במחקרים קליניים אם ניתן יהיה להציע לנשים נשאיות המוטציה BRCA1/2 המעלה סיכון לסרטן השחלה, כריתה מניעתית של החצוצרות ולא כריתה של השחלה כפי שממליצים היום. יש לכך יתרונות רבים - ניתן לשמור על פעילות הורמונלית בשחלה ולמנוע כניסה מוקדמת לגיל מעבר, על כל הכרוך בכך מבחינת מחלות לב, אוסטאופורוזיס, איכות חיים ופעילות מינית".

ממצאי המחקר החדש תומכים גם בנייר עמדה שפרסם האיגוד האמריקני למיילדות וגינקולוגיה ב־2015 ובו כותבים הרופאים כי כריתת חצוצרות מניעתית עשויה לאפשר למטופלות מניעה של סרטן השחלה. עם זאת, מציינים המומחים האמריקנים כי יש צורך בעוד מחקרים מבוקרים על מנת לבחון אם כריתת חצוצרות מניעתית אכן הובילה לירידה בשכיחות סרטן שחלה.

"שיתוף הפעולה בין ד"ר דראפקין, וד"ר ולקולסקו והמימון של קרן אדלסון למחקר רפואי אפשר לשלב בין מעבדות מתקדמות עם יכולות למיפוי גנטי של סרטן, לחקר הביולוגיה והפתולוגיה של תאים סרטניים, לבין טיפול בנשים במטרה לאבחן ולנתח באופן ייחודי גידולים בשחלות", אמרה ד"ר מרים אדלסון, מנהלת הקרן. "על ידי מימון של שיתופי פעולה של צוותים ממוסדות למחקר ביו־רפואי גדולים וממגוון דיסציפלינות מדעיות אנו מביאים תובנות חדשות לכמה מהתחומים המאתגרים ביותר בחקר הסרטן". שלדון אדלסון, נאמן הקרן ויו"ר מועצת המנהלים שלה, הוסיף כי "זוהי דוגמה למודל שיתוף הפעולה הייחודי של הקרן שלנו". 

סרטן השחלה מהווה כ־2.5 אחוזים מכלל מקרי הסרטן החדשים המאובחנים בקרב נשים בישראל מדי שנה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי ב־2013 אובחנו 361 חולות חדשות בסרטן שחלות ונפטרו 276.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר