73% מהציבור בעד תחרות בייצור חשמל

כך קובע סקר גיאוקרטוגרפיה של איגוד יצרני החשמל ו"כלכלה היום" • בינתיים, דיוני משרד האוצר, חברת החשמל וההסתדרות בנושא מתנהלים ללא שיתוף הציבור

צילום: יהושע יוסף

הדיונים הסגורים שמנהל האוצר עם עובדי חברת החשמל וההסתדרות החדשה על הרפורמה בחשמל ישפיעו במידה רבה על רמת החיים שלנו, על איכות הסביבה ועל החוסן הכלכלי ועצמאותה של ישראל. הדיונים האלה נערכים בפורומים מקצועיים וסגורים, ונראה שהתקשורת מצליחה לדלות מהם מידע דל יותר מאשר בדיונים ביטחוניים סגורים. 

בשיחה עם "כלכלה היום" אמר עמוס לסקר, מי ששימש בעבר מנכ"ל חברת החשמל וכיום משמש יו"ר איגוד יצרני החשמל הפרטיים, כי "היצרנים הפרטיים, שכבר כיום מייצרים שליש מהחשמל בארץ ומתעתדים לייצר את רובו כבר בשנים הקרובות, כלל לא שותפים בדיונים על עתיד משק החשמל בארץ". 

החלטות על העברת ייצור החשמל לידיים פרטיות התקבלו כבר לפני עשור וחצי. למעשה, לפי חוק החשמל, אסור לחברת החשמל לבנות תחנות כוח נוספות, אלא שבמסגרת הדיונים נראה שהחברה כבר הצליחה לשכנע את האוצר לאפשר לה להקים שתי תחנות כוח נוספות. לסקר טוען שמדובר בטעות איומה, מכיוון שהמצב הזה יעמיד את חברת החשמל בניגוד עניינים חמור בין התחנות החדשות שלה לבין היצרנים הקיימים והמיועדים.

ההפרטה תוריד מחירים

מדובר בדיונים על עתיד יוקר המחיה בארץ: עלות החשמל למשקי בית היא רק חלק מעלות החשמל שאנו משלמים; בכל מוצר ושירות שאנחנו קונים כלול רכיב החשמל. 

סקר איגוד יצרני החשמל הפרטיים בשיתוף "כלכלה היום", שנערך על ידי מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, קובע שהציבור מעוניין ברפורמה ומאס במונופול שבו האמין במשך עשרות שנים: 73% מהציבור בארץ תומכים במידה רבה מאוד (49.6%) ובמידה רבה (23.8%) "בתחרות במשק החשמל שתביא לשבירת מונופול ייצור החשמל של חברת החשמל". 14.7% מהנשאלים לשאלה זו השיבו שהם תומכים "במידה בינונית" (12.3%) ובמידה מועטה (2.4%) בתחרות בייצור החשמל בארץ, ורק 4.6% השיבו שהם "כלל לא תומכים" בכך. 

הסקר, ששאלותיו נוסחו על ידי "כלכלה היום", נערך השבוע בקרב 500 איש מעל גיל 18 ביישובים היהודיים המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית בארץ. מדובר בסקר בעל מובהקות סטטיסטית של 95%.

לשאלה "האם לדעתך תחרות במשק החשמל תביא לירידה במחירי החשמל?" השיבו 83% מהנשאלים שהם "בטוחים שכן" (47.3%) או "חושבים שכן" (35.8%). לעומתם, 13.6% השיבו שהם "חושבים שלא" (8.5%) או "בטוחים שלא" (5.1%). 

ממצאים מפתיעים עוד יותר בסקר נגעו במודעות הציבור לאפשרות של רכישת חשמל ישירה מיצרנים פרטיים. לפי החוק הקיים, יצרן חשמל פרטי רשאי לקבוע את שיעור ההספק שהוא מוכר לחברת החשמל ולמכור את היתרה בשוק הפרטי, אך רק לצרכנים עסקיים ותעשייתיים. במילים אחרות, מותר ליצרן הפרטי למכור חשמל למגדל עזריאלי, שהוא מגדל משרדים ומסחר, אך אסור לו למכור חשמל למגדל סמוך שהוא מגדל מגורים. יצוין שמחיר החשמל הפרטי לעסקים ולתעשייה נמוך ב־6%־8 מתעריף חברת החשמל. לדברי גורמים בענף, "גם חברת החשמל קונה מהיצרנים הפרטיים חשמל זול יותר מעלות הייצור שלה". 

דיונים: לא במחשכים

השאלה שהופנתה למשיבי הסקר בעניין זה היתה "באיזו מידה היית מעוניין שיצרני החשמל הפרטיים, המוכרים כיום חשמל רק למגזר העסקי, ימכרו חשמל גם לצרכנים פרטיים?" גם לשאלה הזו נמצא רוב שהשיב בחיוב: כ־60% השיבו "במידה רבה מאוד" (34.1%) ו"במידה רבה" (24.3%). כרבע מהנשאלים (24.6%) הביעו תמיכה מסויגת: "במידה בינונית" (18.9%) ו"במידה מועטה" (5.7%). מיעוט הנשאלים (4.5%) השיבו "כלל לא".

השאלה האחרונה ביקשה לבדוק את מידת הלגיטימיות של הדיונים בין עובדי חברת החשמל לבין האוצר, שאינם חשופים לציבור. הנשאלים התבקשו להשיב לשאלה "באיזו מידה, לדעתך, הציבור צריך להיות חשוף לדיונים בין ועד העובדים של חברת החשמל לבין הממשלה, בדבר הרפורמה במשק החשמל?" גם בסוגיה זו נמצא רוב לדעה שהציבור אמור לקחת חלק בדיונים אלה: 57.9% סבורים שכן "במידה רבה מאוד" (31.4%) או "במידה רבה" (26.5%). כרבע (26.1) הביעו תמיכה מסויגת - "במידה בינונית" (18.1%) או "במידה מועטה" (8%). 

בתגובה לממצאים אמר לסקר כי "הציבור ראה לא אחת כיצד פתיחת תחרות מביאה לירידת מחירים משמעותית שיכולה להסתכם באלפי שקלים חיסכון בשנה למשק בית, כפי שקרה בתחום הסלולר ובתחום הטיסות לישראל וממנה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר