טראמפ ונתניהו (צילום: רויטרס, חדשות)
טראמפ בביקורו בישראל, השנה | צילום: רויטרס, חדשות

לאחר חודשים רבים בהם הצוות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מנהל מסעות דילוגים במזרח התיכון, הערב (ראשון) נחשפו במהדורה המרכזית פרטים נוספים על המתווה שממשל טראמפ מגבש. גורמים רשמיים בממשל האמריקני סיפרו לחדשות 2 על הצעדים המסתמנים בהצעה האמריקנית, שתהיה פתוחה למו"מ מול ישראל והרשות הפלסטינית.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

הכוונה של הצוות האמריקני היא להניח הצעה להסדר אזורי כולל, שיביא לשולחן את מדינות ערב ובשאיפה יאפשר נורמליזציה עם ישראל. ההסדר האזורי צפוי להיות שונה לחלוטין מכל התוכניות הקודמות של מזכיר המדינה הקודם ג'ון קרי והנשיאים ג'ורג' בוש הבן וביל קלינטון.

ההצעה תהיה פתוחה למשא ומתן של הצדדים עם האמריקנים: אין כוונה מצד וושינגטון להעביר מסר של "הכל או כלום", take it or leave it.

מחזר את הטיעון הערבי. אבו מאזן (צילום: רויטרס)
מעוניין בהסדר? אבו מאזן | צילום: רויטרס

נתניהו: "יהיה קשה לישראל להגיד 'לא'"

הגורמים בממשל טראמפ מבהירים כי כוונת הנשיא וצוותו היא "להיות מהירים וחדים", אך הם אינם מתכוונים לקבוע לוח זמנים מלאכותי לשיחות: "לא נכפה הסכם על הצדדים". גורם שמקורב למפלגה הדמוקרטית שמע לאחרונה את המסר הבא מהבית הלבן: "יש לנו קונספט ואתם תהיו מרוצים ממנו".

כחלק מהמתווה החדש, הנחת העבודה של האמריקנים היא שאבו מאזן הוא גורם רציני ומעוניין בהסדר - גם אם בישראל לא יאהבו לשמוע זאת. "אם המצב היה שונה, לא היינו מבזבזים באזור כל כך הרבה זמן ומשאבים", מדגישים בארה"ב. מצד שני, הממשל האמריקני קשובים מאד לצרכי הביטחון שמעלה נתניהו.

הממשלה שיצרה גרעון (צילום: Ohad Zweigenberg/ פלאש 90, חדשות)
נתניהו לשרים: טראמפ עלול לגבות מחיר | צילום: Ohad Zweigenberg/ פלאש 90, חדשות

ההתפתחויות הללו מסבירות את המסר שנתניהו העביר לשרים: ראש הממשלה הבהיר כי למרות שנשיא ארה"ב טען שהוא "רק" מתווך, טראמפ - בהיותו איש עסקים - עלול "לגבות מחירים" ממי שיתנגד ולכן ישראל תתקשה לסרב. נתניהו הדגיש כי אינו מתכוון לריב עם טראמפ בנושא - ואולי בכך לפתוח חזית מול שותפותיו הקואליציוניות.