שתה חליטה שהזמין באינטרנט – וקרס

ביום הכיפורים שתה צעיר חליטה המורכבת מצמח עצבונית החורש והתמוטט • הרופאים בבית החולים הדסה הצילו את חייו • "הדופק שלי הרקיע שחקים, הספקתי להזעיק עזרה והתעוררתי שבועיים מאוחר יותר"

טיפול נמרץ בהדסה עין כרם // צילום ארכיון: אורן בן חקון // טיפול נמרץ בהדסה עין כרם // צילום ארכיון: אורן בן חקון

צעיר מאזור ירושלים התמוטט לאחר ששתה חליטה שהזמין באינטרנט מצמח שנקרא עצבונית החורש. הצעיר קרס במהלך יום כיפור והובהל לבית החולים הדסה עין כרם במצב קשה מאוד. צוות רופאים בכיר הוזעק להדסה ולאחר טיפול אינטנסיבי ושימוש במכונת אקמו, חייו ניצלו, חל שיפור במצבו והוא יצא מכלל סכנה. החומר, שכמעט הביא למותו של הצעיר, הועבר למשרד הבריאות לבדיקה. האירוע יוצא הדופן החל לאחר התמוטטות רב-מערכתית של הצעיר בן ה-27 והסתיים בימים אלה בהדסה עין כרם, כשהצעיר שב לאיתנו ומחלים בזכות טיפול ביחידה לטיפול נמרץ של הדסה עין כרם. 

הצעיר הזמין באינטרנט אבקה מעלים של צמח המכונה  BUTCHER'S BROOM, הנקרא בעברית עצבונית החורש. הוא חלט משקה עם האבקה שקיבל והחל להרגיש ברע. הצעיר מיהר להזעיק ניידת טיפול נמרץ והספיק למסור לפרמדיקים את שקית הצמח הכתוש לפני שקרס. 

"חיפשתי נוסחה לרקיחת חליטה, שתסייע לפעילות מעיים סדירה. לצורך זה הזמנתי ב-Ebay תערובת ספציפית", סיפר הצעיר לאחר שיצא מכלל סכנה. "דקות לאחר ששתיתי מהחליטה, הדופק שלי הרקיע שחקים. הבנתי מייד שמשהו לא טוב קורה לי והזעקתי עזרה. התעוררתי קרוב לשבועיים מאוחר יותר בהדסה". לאחר שהגיע אל בית החולים במצב קשה ביותר, הוזעקו אל בית החולים ביום כיפור צוות רופאים בכירים ומפעילת מכונת "אקמו" המשמשת לפעולת לב-ריאה. כולם מיהרו אל בית החולים לאור הנסיבות החמורות. 

 

"תפעול מכונת האקמו – רגיש וייחודי"

ד"ר אהוד רודיס, רופא בכיר במחלקה לניתוחי לב וחזה בהדסה עין כרם, הסביר את המקרה הנדיר: "המטופל שלנו הגיע אל חדר המיון בהדסה עין כרם בכשל נשימתי חמור ובחוסר אספקת חמצן לגוף. במיון הצליחו להחדיר צינור הנשמה לקנה הנשימה ומשם הוא הועבר למחלקת טיפול נמרץ לצורך ייצוב. מצבו המשיך להיות אנוש, כאשר למרות שימוש בהנשמה בשיטות מתקדמות לא חל שיפור משביע רצון במצבו". בשלב זה, הוזעק צוות אקמו להדסה עין כרם. 

ד"ר רודיס // צילום: באדיבות הדסה

"השיקול היה למנוע ככל הניתן נזק צמית לרקמות גופו של הצעיר, בכללן מערכות גוף חיוניות בשל מצוקת החמצון", הדגיש ד"ר רודיס. "לכן הוא חובר אל  מכונת אקמו, היכולה לקחת על עצמה את תפקוד הריאות, או הלב והריאות גם יחד. תפעול המכונה כה רגיש וייחודי, רבים מצוותי בתי חולים בארץ לא מכירים את פעילותה בשל המורכבות ומכיוון שהיא אינה מצויה בכל בית חולים. על כן  יש צורך בצוות מיומן ומנוסה, שעשה דרכו במהירות אל בית החולים בכל אמצעי, חלקם יצאו במהירות מבתי הכנסת באמצע החג, על מנת להציל את חיי הבחור".

עצבונית החורש // צילום: ויקיפדיה

עם חיבור הצעיר למכונת האקמו חל שיפור מיידי בערכי החמצון ומצבו התייצב. נדרשו עוד ימים של תלות במכונה, עד כי נראה היה כי רקמות גופו מסוגלות להגיע לרמות חמצון טובות ללא תמיכה. בשלב זה, הוא נותק מהמכונה והחל  את תהליך החזרה לחיים.

 

החומר הועבר לידי משרד הבריאות

"עם חזרתו להכרה הוא החל להיזכר במעורפל בנסיבות האירוע ובחומר שנטל", תיארה ד"ר סיגל סבירי, מנהלת היחידה לטיפול נמרץ פנימי, אשר אליה הועבר בהמשך על מנת לגמול אותו מהנשמה. "העברנו את החומר, שהגיע עם המטופל, לבדיקה במשרד הבריאות ובהתאם לתוצאות אנו מצפים להמלצותיהם עבור הציבור. ביחידת טיפול נמרץ הוא קיבל טיפול תומך אינטנסיבי. השיפור שחל במצבו המורכב היה איטי ביותר, עד להתאוששות משביעת רצון".    

ד"ר סבירי // צילום: באדיבות הדסה

ד"ר רודיס הוסיף: "אנו מקווים כי שבמהלך השבוע הקרוב נוכל לשחרר את המטופל. העובדה שחייו ניצלו היא רק עדות לתגובה המהירה של מד"א ושל צוות עיקש ומסור של טכנאים אחיות ורופאים בהדסה, שעשו כל שביכולתם כדי להציל אותו. אנו בהדסה מפצירים בכל המזמינים תערובות מסוג זה לצורכי תזונה ובכלל להיוועץ עם בעלי מקצוע ולרכוש רק מספקים מורשים את התוספים והתערובות  על מנת שמקרים כאלו לא יישנו בעתיד. לשמחתנו, המקרה הזה זכה לטיפול מעולה ולסוף טוב, אך טיולים של שפת תהום כגון אלו אינם מומלצים".

הצעיר, שהטראומה הקשה שעבר עדיין ניכרת בו, ציין כי: "אני ממש שמח שהספקתי להגיע להדסה בזמן. הטיפול המסור מסביב לשעון הוכיח את עצמו. אני מתכנן להיזהר מאוד במקורות של החליטות שלי בעתיד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר