שרשרת מתכת ארוכה נשלפה מקיבתו של בן 4

הפעוט אושפז בביה"ח לאחר שאחותו הבחינה כי שיחק עם התכשיט - ואז הוא נעלם • כעבור יומיים, הוחלט לבצע בו ניתוח • "הרחיקו עצמים זעירים מהישג ידם של ילדים"

צילום רנטגן של קיבתו של הפעוט. שרשרת באורך 10 ס"מ // צילום: באדיבות ביה"ח רמב"ם

שרשרת מתכת ארוכה נשלפה מקיבתו של ילד בן 4 מאזור הצפון, אשר הגיע לפני ימים אחדים למיון ביה"ח רות לילדים ברמב"ם.

אחותו של הפעוט הבחינה כי הוא משחק בתכשיט, אשר נעלם לאחר מכן, והבינה שהילד בלע את השרשרת. בעקבות כך מיהרו הוריו אל בית החולים, שם עבר הפעוט סדרת בדיקות שאישרו את החשד לבליעת עצם זר. 

משום שהפעוט לא הראה כל סימפטומים ולא התלונן על כאבים, וכדי להימנע מבדיקה פולשנית בילד כה קטן, אושפז הפעוט להשגחה בזמן שהצוות עוקב אחר מצבו וממתין שהשרשרת תצא מגופו באופן טבעי. לאחר יומיים, משלא יצאה השרשרת, נבדק הפעוט שוב על מנת לאבחן את מיקומו של העצם הזר. מבדיקת צילום חוזר עלה כי השרשרת, שאורכה 10 ס"מ, התמקמה בקיבתו של הילד והוחלט שלא להמתין יותר ולשלוף אותה. 

השרשרת לאחר שנשלפה מקיבתו של הילד // צילום: באדיבות ביה"ח רמב"ם
השרשרת לאחר שנשלפה מקיבתו של הילד // צילום: באדיבות ביה"ח רמב"ם

השרשרת לאחר שנשלפה מקיבתו של הילד // צילום: באדיבות ביה"ח רמב"ם

כשהוא תחת טשטוש, שלפו רופאי יחידת גסטרו ילדים בביה"ח ברמב"ם את השרשרת מקיבתו, תהליך שהסתיים בהצלחה. לאחר מכן נותר הילד להשגחה ואתמול הוא שוחרר לביתו, כשהוא חש בטוב. 

"באופן תיאורטי, השרשרת יכולה היתה להיתקע בקיבתו או בהמשך המעי של הילד ולגרום לחסימה", מסביר פרופ' רון שאול, מנהל מכון גסטרו ילדים ברמב"ם. "השאיפה היא להימנע ככל הניתן מבדיקות פולשניות מיותרות בילד כה קטן, אך בלית ברירה נאלצנו להתערב למען בריאותו של הפעוט. בליעת עצמים זרים יכולה להסתיים בכי רע".

"אנו מפצירים בהורים להשגיח על הילדים בשבע עיניים ולהימנע מחשיפתם לעצמים זעירים ומסוכנים ולהרחיק אותם מהשיג ידם. במידה והילד בלע בטעות עצם זר, יש להביאו בהקדם למיון בית החולים הקרוב לביתכם", הוסיף פרופ' שאול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר