וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיראן לועגים לנאום טראמפ: "הצהרות מגוחכות של נשיא מבודד"

למרות המסרים התקיפים, אזרחי הרפובליקה האסלאמית לא הפגינו התרגשות מיוחדת מדבריו של נשיא ארה"ב. "רק ישראל וערב הסעודית תומכות בו", אמר בנקאי מקומי. אחרים סלדו מהשימוש במונח "המפרץ הערבי" ומההזדהות של טראמפ עם העם האיראני

צילום: רויטרס

בבוקר שאחרי הנאום התקיף, האיראנים מגיבים בזלזול לדבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהודיע אתמול (שישי) כי לא יאשרר את הסכם הגרעין אלא אם ייערכו בו שינויים. האיראנים, ששבו היום לעבודה לאחר חופשת סוף השבוע, טוענים כי טראמפ שגה כשהכריז על מדיניותו החדשה, וכן כשהחליט להתייחס לאזור המפרץ הפרסי כאל "המפרץ הערבי", ופגע בכבודם הלאומי של האיראנים.

"ההצהרות שלו מגוחכות", אמר עבאס, בנקאי איראני בן 40 לסוכנות הידיעות הצרפתית. "אנשים כאן לא רואים בעין יפה את השימוש במונח 'המפרץ הערבי'". באשר לסוגיית הגרעין אמר כי "תגובת מנהיגי אירופה מלמדת על כך שטראמפ מבודד, ורק ישראל וערב הסעודית תומכות בו".

לקריאה נוספת:
טראמפ אימץ חלק מעמדת ישראל – אך שינוי ההסכם עם איראן עוד רחוק
רוחאני: לא נאפשר לארה"ב לנקוט צעדים שגויים נגד הסכם הגרעין
נתניהו בירך על עמדת טראמפ: "צעד אמיץ נגד העוינות האיראנית"

אזרח איראני צופה בנאום טראמפ, 14 באוקטובר 2017. רויטרס
אזרח איראני צופה בנאומו של טראמפ. טהראן, אמש/רויטרס

במהלך נאומו, פנה טראמפ לאזרחים האיראנים וטען כי הם "הקורבנות של הסבל הארוך ביותר", בין השאר כדי להדגיש את התסיסה הפנימית באיראן לנוכח הסנקציות שהוטלו עליה. אולם האזרחים באיראן התייחסו לכך בזלזול ואף ראו בכך ניסיון ללעוג להם. "החלק הדוחה ביותר בנאום שלו היה כשניסה להזדהות עם העם האיראני", ציין אזרח איראני בחשבון הטוויטר שלו. אחרים ביקשו להזכיר כי כמה חודשים מוקדם יותר, הכליל טראמפ את האזרחים האיראנים בצו ההגירה החדש שאוסר את כניסתם לארצות הברית ללא אשרה.

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף התייחס אף הוא להתבטאות של טראמפ בנוגע למפרץ. "כולם יודעים שחברו?ת עם טראמפ מוצעת למכירה למרבה במחיר", אמר. "עכשיו אנחנו יודעים שהדבר נכון גם לגבי הידע שלו בגיאוגרפיה". הוא אמר את הדברים על רקע התחממות היחסים בין ארצות הברית לערב הסעודית, שבה ביקר טראמפ בחודש מאי האחרון וזכה לקבלת פנים מרשימה במיוחד.

עוד באותו נושא

טראמפ לא אשרר את הסכם הגרעין: "ללא שיפורים - הוא יבוטל"

לכתבה המלאה
טראמפ בנאומו על הסכם הגרעין עם איראן בבית הלבן, 13 באוקטובר 2017. רויטרס
לעג וזלזול. טראמפ לאחר נאומו/רויטרס

אמש, שעה קלה לאחר נאומו של טראמפ, אמר נשיא איראן חסן רוחאני כי הנאום היה מלא בהאשמות חסרות ביסוס ובניבולי פה. לדבריו, "הסכם הגרעין לא יכול להתבטל בידי מדינה אחת באופן חד-צדדי" וארצו נותרת מחויבת לתנאיו.

לטענת רוחאני, איראן נותרת מחויבת להסכם הגרעין כל עוד הוא משרת את האינטרסים הלאומיים שלה, וכי תכנית הטילים הבליסטיים של הרפובליקה האסלאמית תמשיך להתרחב למרות הלחץ מצד ארצות הברית.

"האומה האיראנית מעולם ולעולם לא תקרוס תחת כל לחץ זר, איראן וההסכם חזקים יותר מאי פעם", אמר רוחאני, והוסיף: "משמרות המהפכה של איראן ימשיכו במלחמתם נגד הטרוריסטים באזור". עוד אמר כי החלטת טראמפ לא לאשרר את הסכם הגרעין תבודד את ארצות הברית, שכן מדינות אחרות החתומות על ההסכם נותרות מחויבות לו.

נשיא איראן חסן רוחאני בנאום תגובה להצהרת טראמפ על הסכם הגרעין. 13 באוקטובר 2017. רויטרס
עדיין מחוייבים להסכם. חסאן רוחאני, אתמול/רויטרס

במסגרת נאומו הצהיר טראמפ כי הוא אינו מאשרר את הסכם הגרעין עם איראן ואף איים לבטלו במסגרת המדיניות החדשה והתקיפה שהציג כלפי טהראן, חרף התנגדות יתר המדינות החתומות על ההסכם שנחתם ב-2015. בעקבות זאת, הקונגרס יידרש להחליט אם להטיל מחדש סנקציות על הרפובליקה האסלאמית בתוך 60 יום או לא לפעול כלל.

טראמפ הכריז על שינוי מקיף במדיניות האמריקנית, בנאום שנשא בבית הלבן, ובו ביקר גם את תכנית הטילים של איראן ואת תמיכתה בארגוני טרור במזרח התיכון. הוא האשים את איראן בכך שהיא אינה "עומדת ברוח ההסכם" והבטיח כי היא לעולם לא תשיג נשק גרעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully