וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנקציות או פיקוח הדוק: טראמפ העביר את הכדור האיראני לקונגרס

14.10.2017 / 9:30

נשיא ארה"ב אמנם לא אשרר את עסקת הגרעין, אך זו טרם בוטלה וללא הסכמות בין הדמוקרטים לרפובליקנים בתוך 60 יום - היא עשויה להישאר ללא שינוי. חידוש העיצומים עשוי לבשר על מות ההסכם, שאותו לא מוכנה איראן לשנות

צילום: רויטרס

אחרי הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לגבי מדיניותו בכל הנוגע להסכם הגרעין עם איראן, החל בגבעת הקפיטול הליך של עיון בפרטי ההסכם. כעת, כשטראמפ אמר כי לא יאשרר כי טהראן עומדת בתנאי ההסכם, בפני הקונגרס עומדות כמה אפשרויות פעולה, אם כי קשה לראות כיצד המחוקקים המפולגים יגיעו להסכמות בסוגיה, לנוכח הכישלונות של הבית הלבן להעביר חקיקה משמעותית עד כה.

האפשרות הראשונה של הקונגרס, שלו מוקצבים 60 יום, היא להחזיר את כל הסנקציות שהוטלו על איראן טרם נחתם הסכם הגרעין. המשמעות המעשית של מהלך כזה, כפי שהודה אתמול שר החוץ רקס טילרסון, היא ביטול של ההסכם, כיוון שאחרי החזרת הסנקציות איראן תודיע קרוב לוודאי כי אינה מוכנה להמשיך ולמלא אותו. הנשיא חסן רוחאני אמר אמש כי ארצו לא תסכים לשום שינוי.

עוד בנושא
התכנית של טראמפ: "נקודות האל-חזור" שיחדשו מידית סנקציות על איראן
רוסיה וגרמניה מבהירות: נשמר את הסכם הגרעין אם ארה"ב תפרוש
נתניהו בירך על עמדת טראמפ: "צעד אמיץ נגד העוינות האיראנית"

טראמפ בנאומו על הסכם הגרעין עם איראן בבית הלבן, 13 באוקטובר 2017. רויטרס
הכדור עבר לקונגרס. טראמפ מודיע על המדיניות החדשה מול איראן, אתמול/רויטרס

אפשרות נוספת היא שהקונגרס לא יצליח להגיע להסכמה בנוגע לצעדים שבהם יש לנקוט, ולכן למעשה לא יקרה דבר - הסנקציות הקשורות לתכנית הגרעין ובוטלו לפני שנתיים לא יחודשו, וארצות הברית תישאר צד בהסכם.

ואולם, טראמפ אותת כי בכוונתו לבקש מן הקונגרס לנקוט בדרך ביניים שלא תבטל את ההסכם אך תגביר את האכיפה שלו. לפי יוזמת טראמפ, יתוקן החוק הקיים, שמבקש מהנשיא להודיע מדי 90 יום אם איראן עומדת בהסכם או לא. טראמפ יבקש להכניס לחוק מנגנון של "נקודות אל-חזור", כלומר לקבוע כי אם איראן תפר את ההסכם באופן יסודי, הסנקציות ישובו למקומן באופן אוטומטי, ללא צורך בפעולה נוספת של הקונגרס.

כדי להימנע מהתרחיש שבו הקונגרס יתקשה לקבל החלטה ופשוט יבחר שלא לעשות כלום, אמר טראמפ כי ביכולתו לבטל את ההסכם בכל עת. האיום המרומז הזה נועד להפעיל לחץ על חברי הקונגרס להתפשר ולבוא לקראת הנשיא כדי לא להגיע למצב שבו ההסכם קורס לחלוטין.

עם זאת, קריאותיו של טראמפ זכו להתנגדות מצד דמוקרטים וגם מקרב חבריו למפלגה הרפובליקנים, מה שמקטין את הסיכוי להעביר חקיקה כלשהי בנושא.

עוד באותו נושא

טראמפ לא אשרר את הסכם הגרעין: "ללא שיפורים - הוא יבוטל"

לכתבה המלאה
נשיא איראן חסן רוחאני בנאום תגובה להצהרת טראמפ על הסכם הגרעין. 13 באוקטובר 2017. רויטרס
מסרב לכל שינוי בהסכם. נשיא איראן רוחאני, אתמול/רויטרס

הסנאטורים הרפובליקנים בוב קורקר – יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, שנקלע לחילופי דברים קשים עם טראמפ בשבוע האחרון – וטום קוטון הציגו אמש קווים כללים לחקיקה, שלדבריהם "תטפל בפגמי ההסכם". אם היא תתקבל, יוטלו מגבלות נוספות על טהראן והסנקציות הקשורות להסכם הגרעין יחודשו מידית אם יתברר שהיא יכולה לייצר נשק גרעיני בתוך שנה.

אך למרות שליטת הרפובליקנים בקונגרס, הרוב הצר של ארבעה מושבים בסנאט ידרוש מהם לגייס גם דמוקרטים, גם אם כל הרפובליקנים עצמם יתמכו במהלך – מה שכלל לא בטוח. אחד המתנגדים הבולטים להסכם הוא הסנאטור מרקו רוביו, שאמר כי יש לו "ספקות רציניות" לגבי החקיקה של חברי מפלגתו וכי הוא היה מעדיף לפרוש מהסכם הגרעין.

רוב הדמוקרטים הביעו התנגדות נחרצת. הסנאטור בן קארדין, הדמוקרטי הבכיר ביותר בוועדת יחסי החוץ, אמר כי הוא יתמוך רק ביוזמה שזוכה לגיבוי של מדינות אירופה החתומות גם הן על האייטם. הוא הוסיף כי הוא רוצה תדרוך מלא של הסנאט מצד גורמים רשמיים בממשל ולאחר מכן לקיים שימועים בוועדה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully