ארה"ב פורשת מאונסק"ו עד סוף 2017 (צילום: Serge Attal/FLASH90)
ארה"ב פורשת מאונסק"ו עד סוף 2017 | צילום: Serge Attal/FLASH90

טלטלה בארגון התרבות, המדע והחינוך של האו"ם: ארה"ב הודיעה היום (חמישי) באופן רשמי כי החליטה לפרוש מהארגון, שקיבל לאחרונה מספר החלטות אנטי-ישראליות. מחלקת המדינה האמריקנית אישרה את הדיווחים וגם בארגון אישרו שקיבלו הודעה רשמית על נסיגת ארה"ב מהארגון, שתיכנס לתוקף ב-31 בדצמבר 2018 לכל המאוחר.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"זוהי לא החלטה שהתקבלה בקלות", נכתב בהודעת מחלקת המדינה שפורסמה על ידי הדובר הת'ר ניוארט. "המהלך משקף את דאגותיה של ארה"ב מענייניו הכספיים של הארגון, הצורך ברפורמה וההטייה המתמשכת נגד ישראל". הצעד יאפשר לארה"ב להישאר כמדינה משקיפה בארגון שהיא עצמה הקימה לאחר מלחמת העולם השנייה.

ראש העיר כרמל שאמה הכהן, ארכיון (צילום: קובי גדעון, פלאש 90, חדשות)
ממליץ לנתניהו לפרוש. שאמה הכהן | צילום: קובי גדעון, פלאש 90, חדשות

ארה"ב הודיעה למזכ"ל האו"ם על כוונתה להישאר מעורבת בפעילות אונסק"ו בתור מדינה משקיפה שאינה חברה על מנת לתרום את השקפותיה, עמדותיה וניסיונה בעניין מספר נושאים חשובים בטיפול הארגון - ובהם שמירה על המורשת העולמית, שמירה על חופש העיתונות וקידום שיתופי פעולה מדעיים וחינוכיים.

באונסק"ו, ארגון בת של האו"ם, אמרו כי ההחלטה מהווה "הפסד למשפחת האומות המאוחדות ולפעולה בינלאומית משותפת". אירינה בוקובה, המנכ"לית היוצאת, הביעה צער עמוק על הפרישה האמריקנית.

"ארה"ב מובילה שינוי אמיתי באו"ם"

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, בירך על החלטת הפרישה. "אונסק"ו הפך בשנים האחרונות לזירת ניגוח אנטי-ישראלית ושכח את תפקידו המקורי", מסר. "להחלטות ההזויות והמבישות שהתקבלו נגד ישראל יש השלכות, זהו עידן חדש באו"ם בו יש מחיר לאפליה האנטי-ישראלית". עוד הוסיף דנון כי "ארה"ב עומדת לצד ישראל ומובילה שינוי אמיתי באו"ם, הברית בינינו חזקה מתמיד".

גם שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, הגיב להחלטה ואמר: "הארגון התעורר הבוקר לתדהמה והלם מהחדשות, אבל כבר בראשית השנה הזהרתי את המנכ"לית ושגרירים רבים כי המשך קבלת ההחלטות האנטי ישראליות עלול להוביל לעזיבת ארה"ב את הארגון. אונסק"ו הפך עצמו בשנים האחרונות לארגון הזוי שאבד את דרכו המקצועית לטובת אינטרסים פוליטיים של מדינות מסויימות".

טראמפ וטילרסון, ארכיון (צילום: רויטרס, חדשות)
החליטו יחד, טילרסון וטראמפ | צילום: רויטרס, חדשות

"עזיבת ארה"ב הופכת את הארגון לעוד יותר הזוי ואבוד", הוסיף שאמה הכהן. "אולי הזעזוע הזה יעורר מחשבות אמיתיות לרפורמות מקצועיות בארגון שיחזירו אותו לאיזון ולתחומי המנדט המקצועי שלו. ההחלטה בדבר עמדת ישראל תתקבל על ידי ראש הממשלה. המלצתי האישית לראש הממשלה הינה להיצמד לארה"ב ולפרוש במיידית מאונסק"ו - בכל מקרה כאמור ההחלטה תתקבל על ידי ראש הממשלה ששיקולים רחבים יותר באופן טבעי מונחים בפניו והמשלחת בראשותי תיישם כל החלטה שתתקבל".

שאמה הכהן הוסיף כי "רוב הזכויות לגבי העזיבה של ארה"ב והנזק האדיר לארגון יהיו רשומים לעד על שם הפלסטינים, מי שתמך בקבלתם לארגון ומי שאפשר להם פעם אחר פעם להשתולל בהחלטות פוליטיות אנטי ישראליות".

מקרון: "המס לא חוקי" (צילום: EPA/FREDERIC SCHEIBER)
ניסה לשכנע, מקרון | צילום: EPA/FREDERIC SCHEIBER

בשנים האחרונות מליאת הארגון הכריזה כמה החלטות שנויות במחלוקת, הנוגעות בנושאים פוליטיים במסגרת הסכסוך במזרח התיכון. בארה"ב דווח כי מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, קיבל את ההחלטה בנושא כבר לפני כמה שבועות. במהלך פגישה של נשיא ארה"ב טראמפ עם נשיא צרפת עמנואל מקרון במסגרת העצרת הכללית של האו"ם, ציין טילרסון כי בבית הלבן שוקלים לפרוש מהארגון. מקרון, לפי גורמים, ניסה לשכנע את טראמפ לתמוך במועמד הצרפתי לראשות אונסק"ו.

אמש, ובפעם הראשונה מאז 2011, שתי החלטות נגד ישראל באונסק"ו - בעניין ירושלים והמקומות הקדושים ובעניין השטחים - לא הועמדו להצבעה ונדחו פה אחד בחצי שנה. "ההישג היום הוא פרי עבודה דיפלומטית קשה, מתישה ומתסכלת", התגאה שגריר ישראל לארגון, כרמל שאמה הכהן.

בתקופה האחרונה, בכל פעם שהוועד המנהל של אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, התכנס התקבלה החלטה פוליטית נגד ישראל. הקשר של העם היהודי לכותל, ריבונות ישראל בירושלים ומעמדה של מערת המכפלה כולם עלו להצבעה והתקבלו על ידי הארגון.