יום ראשון, 19.05.2024 שעה 10:57
ליגת ווינר סל 23-24
 בית עליון 
88%1899-220224מכבי ת"א
76%2030-233025הפועל ת"א
72%2021-211825עירוני רמת גן
62%1903-199524הפועל ירושלים
52%1983-202525הפועל חולון
50%2030-198724עירוני קריית אתא
 בית תחתון 
46%2004-197124בני הרצליה
46%2152-199724הפועל חיפה
40%2096-204725עירוני נס ציונה
38%1959-192424הפועל עפולה
29%2036-183324הפועל אילת
28%2220-204625הפועל גליל עליון
24%2215-207325הפועל ב"ש/דימונה
לוח משחקים
  • הפועל אילת
  • 87 - 77
  • הפועל גליל עליון
  • עירוני נס ציונה
  • 70 - 85
  • הפועל ב"ש/דימונה
  • הפועל עפולה
  • 65 - 68
  • בני הרצליה
  • הפועל ת"א
  • ראשון, 19/05, 18:30
  • עירוני קריית אתא
  • הפועל ירושלים
  • רביעי, 22/05, 18:45
  • הפועל חולון
  • עירוני רמת גן
  • שישי, 24/05, 14:00
  • מכבי ת"א

פרנקל בצעד וחצי: הקברניט של הכדורסל מדבר

ערב פתיחת העונה, יו"ר המנהלת יורה: "בעיה שהיורוליג ליגה סגורה, האידיאל - 10 קבוצות, חי בשלום עם יורדת אחת, הכדורסל מקופח בכסף לעומת הכדורגל"

|
שמואל פרנקל (איציק בלניצקי)
שמואל פרנקל (איציק בלניצקי)

שמואל פרנקל הציב לפני כמה חודשים תנאי, שאם הוא לא יקבל יותר סמכויות כיו"ר מנהלת ליגת העל בכדורסל הוא יעזוב את התפקיד. כזכור מכבי ת"א והפועל ירושלים איימו שיקימו מנהלת ליגה חדשה אם הקבוצות הקטנות ימשיכו לשלוט במנהלת. בסופו של דבר המשבר שעברה הקבוצה מת”א הביא לכך שראשיה התעסקו פחות במה שקורה במנהלת, האיומים קטנו, ירושלים הבינה שהיא עדיין לא יכולה לקבוע.

במנהלת הגיעו להסכמות לשלוש השנים הקרובות שקבעו שהפיינל פור יישאר, פרנקל לדרישתו קיבל הכנסת דח"צים חיצוניים למנהלת, אבל זה לאחר שכבר נסגרו הדברים לשנים הקרובות. פרנקל נראה מאוד מרוצה מהליגה שהוא עומד בראשה. במשרדו בקניון רמת אביב בו הוא מנהל את בית ההשקעות ‘אפסולון’, 8 מיליארד שקל, כספי הפנסיה של כולנו, תלויות בעיקר תמונות היסטוריות של דוד בן גוריון ומנחם בגין.   

פרנקל: הכדורסל מקופל לעומת הכדורגל

כעת בראיון מיוחד ל-ONE: פרנקל לאחר שתיקה ארוכה ערב תחילת העונה מדבר בפתיחות על הכול. על השקט שהושג במנהלת, על הבעתיות בעובדה שמכבי ת"א משחקת ביורוליג באופן קבוע בלי קשר לזהות האלופה, על הרצון להקטין את הליגה, מעמד השחקן הישראלי, השופטים, הכסף ועוד.

"חי בשלום עם יורדת אחת" (איציק בלניצקי)"חי בשלום עם יורדת אחת" (איציק בלניצקי)

שמואל, לפני כמה חודשים היה רצון של מכבי ת”א והפועל ירושלים להקים מנהלת ליגה חדשה לעשות מהפכות ובסוף זה לא קרה, איך זה בסוף התהפך?
”שנה וחצי לפני כל המשבר הזה היו שני גושים במנהלת והעבירו החלטות לא מאוזנות, זה גרם לקבוצות הגדולות להתארגן אני לא יודע אם הם אי פעם האמינו שהם יקימו ליגה אחרת, זה לא אפשרי”.

אתה הרי יודע שהם שכרו בזמנו את שירותיו של יונה ויזנטל כדי שיטפל להם בעניינים...
"זה לא היה רציני בעניין הזה. אני עבדתי קשה מאוד בתקופה הזו. הטוטו היה מודאג, הטלוויזיה הייתה מודאגת, אמרתי לכולם שאין להם מה לדאוג, זה סה”כ כדורסל עם הרבה שיחות ושכנועים, הגענו לנוסחה שניתן לנהל את המנהלת. הייתה ישיבה לפני שבוע, ישיבה הכי טובה בחמש השנים האחרונות”.

"ישיבה הכי טובה בחמש שנים האחרונות" (איציק בלניצקי)"ישיבה הכי טובה בחמש שנים האחרונות" (איציק בלניצקי)

אבל הפועל ירושלים לא מגיעה יותר לישיבות, מחרימה למעשה את המנהלת...
“אני ישבתי עם ירושלים היא קבוצה שחשובה מאוד לליגה, מעבר לאליפות, יש להם 7,000 מנויים, יש לה אולם גדול ספונסר רציני. אני ישבתי עם אייל חומסקי ועם גיא הראל אמרתי להם בואו תחזרו לפעילות. אני מקווה שזה מה שיקרה”.

הגעתם להסכם של שלוש שנים, אתה מרוצה מההסכם הזה? אתה רצית שיהיו סדרות בחצי גמר זה עושה בעייתיות מהמוצר הסופי?
“זה לא שחור או לבן. אני בעד סדרות זה ידוע. אני מסתכל על הפיינל-פור יש מתח תחרותיות. אני מבין את הקבוצות שאומרות שאנחנו בסדרות לא ניקח את הליגה. תשמע יש לנו ליגה מעניינת, מותחת ותחרותית. בחמש השנים האחרונות יש ארבע קבוצות שונות שזכו בליגה, זה אף פעם לא היה”.  

בכדורגל מי שזוכה באליפות הולכת למוקדמות ליגת האלופות, בכדורסל זה לא משנה מי זוכה, מכבי ת"א הולכת ליורוליג...
“בעיניי זו בעיה  שהיורוליג היא ליגה סגורה. הייתי רוצה לראות את זה אחרת. אני לא יכול לעשות כלום, אין לנו כמעט השפעה ביורוליג. פעם ראשונה שלפני שנה הבאנו חמש קבוצות לאירופה. ברגע שקיבלנו החלטה שחשוב לנו שמקסימום קבוצות ישחקו באירופה, החלטנו לתת 650,000 שקלים לקבוצות שמשחקות ספורטיבי, זה הישג עצום”.

כמה מפריעה לך העובדה שיש יורדת אחת, למה לא מעלים את מספר היורדות?
”זה בעייתי ממספר סיבות. לשחק בליגת העל אתה צריך תקציב רציני, אולם מתאים ושחקנים מאוד טובים. האידיאל מבחינתי זה 10 קבוצות. אני לא רואה אפשרות של הגדלת הליגה. תראה דוגמה את קריית גת, לא היה לה אולם ותקציב או אפשרות להסיע את האוהדים למשחקים. אני חושב שכל קבוצה שעולה צריכה שיהיה לה אולם עם לפחות 2,000 מקומות”.

"האידיאל מבחינתי 10 קבוצות בליגה" (איציק בלניצקי)"האידיאל מבחינתי 10 קבוצות בליגה" (איציק בלניצקי)

מה יהיה עם זה באמת?
“יש לנו מצב שמשרד הספורט הולך להעביר תקציבים להקמת אולמות חדשים. יש תקציב שניתן במיוחד לראשון לציון שתוכל לבנות אולם גדול והם מתחילים לבנותו עכשיו. יש לנו שתי בעיות גדולות והן האולם של הרצליה ואילת. על סדר היום בחודשיים הקרובים הוא לאשר לאילת לבנות אולם חדש, לאשר להרצליה לבנות אולם חדש, אנחנו מדברים גם על אולם לנס ציונה, על קריית גת וגם בצפון. קבוצה שאין לה התחייבות לבנייה על אולמות לא תוכל לשחק בליגת העל זה התקנון שלנו”.

אתה תאכוף אותו? תוך כמה זמן?
“כן בטח. ניתן איזה תקופה ואז נאכוף אותו”.

אתה חי בשלום עם יורדת אחת?
“כן. אני חי עם זה בשלום. זה מחמיא לנו שקבוצות ליגה לאומית רוצות לעלות שתי קבוצות. בדרך כלל היה לנו בעיה עם קבוצות שרוצות לעלות היינו צריכים להגיע עד מקום שישי. אנחנו נדון בזה. קשה לקבוצות עם תנאים של ליגה לאומית להשתלב בליגה”.

זה נוח לקבוצות שיש יורדת אחת אחרי חצי עונה וכבר יודעים מי יורדת...
”אני זוכר שבשנים האחרונות היו כמה מקרים של הישרדות כדוגמת קריית גת ונס ציונה, אז יש גם מתח למטה לא רק למעלה”.

מה לגבי השחקן הישראלי, נראה שהמתאזרחים השתלטו על הליגה?
”בעיניי השחקן הישראלי מאוד חשוב וצריך לטפח אותו. אנחנו עשינו צעדים אני חושב שהחוק הרוסי מאוד עוזר לשחקן הישראלי, היינו לפני כמה שנים שהישראלים היו משחקים 70 דק’ בלבד ועכשיו עומד על 90 דק’. מחצית מדק’ המשחק יש ישראלים על המגרש. חוק הצעירים עזר לעודד שחקנים לשחק, אני זוכר שאיתי שגב אמר בראיון שאם לא היה את החוק הישראלי הוא לא היה משחק בליגת העל ובמכבי ת"א. אנחנו רואים הצלחות גדולות בנושא. מתאזרחים תמיד היה ב-20 שנים האחרונות פלוס מינוס יש 15 מתאזרחים בעונה. אין גידול או קיטון דרמטי לכיוון מסוים. אני חושב מה שקרה לקבוצות הוא שהחוק הישראלי גרם לזה שאתה צריך יותר שחקנים ישראלים והמשכורות שלהם עלו, הבאת המתאזרחים מאזן במעט את הנושא הזה. אני לא חושב שיש 72 שחקנים ישראלים ברמה של ליגת העל. השילוב בין השניים יוצר ליגה מעניינת”.

"הכדורסל מקופח לעומת הכדורגל" (איציק בלניצקי)"הכדורסל מקופח לעומת הכדורגל" (איציק בלניצקי)

אתה שלם עם הדבר הזה?
“אני שלם מאוד”.

החוק הרוסי מסתיים בעונה הבאה, בינואר אתם אמורים להתחיל להגיע להסכמות. יהיה מו”מ? יש לשחקנים והארגון  דרישות חדשות?
”יש לנו יחסים טובים עם ניר אלון והחבר’ה שלו. אני עוד לא יודע מה הדרישות החדשות. נפתח מו”מ ואם יהיו דברים הגיוניים נלך איתם. עד היום שיתוף הפעולה עימם היה מצוין. זה שנתנו 250,000 שקלים לכל קבוצה ששיחקה עם ארבעה זרים ולא חמישה עזר”.

מה לגבי השופטים?
“הייתה לנו ישיבה מאוד ארוכה וברוח טובה עם אנשי איגוד השופטים. אני אמרתי להם ששופטים צריכים להבין שהם לא ההצגה. הדבר השני הוא שאם שופט עושה טעות קריטית הקוד האתי הוא שלא מרחיקים אותו ממשחק אלא הרחקה לחודש. אני חושב שהשופטים לא מקבלים את זה, אבל אני חושב שהשיבוץ אמור להיות לפי מחשב. לא צריך להיות קליקות”.

מה לגבי היחסים של המנהלת עם האיגוד שלא היו טובים בשנים האחרונות?
“בסה"כ הבעיה של המנהלת מול האיגוד היא בנושאים הכספיים. היום היחסים הם הרבה יותר טובים. בנושאים הכספיים, לא יכול להיות שהכדורגל יקבל 80 מיליון שקלים אני לא מדבר על שידורים, אלא על המדינה מול ה-18 מיליון שהכדורסל מקבל. יש לנו אולמות מלאים רק השנה יש לנו מעל ל-26,000 מנויים בכדורסל, אנחנו כל הזמן בעלייה. ועדיין, פרט למכבי תל אביב והפועל תל אביב יש קבוצות שביומיום קשה להן בהתנהלות”.

אז מה אתה באמת מתכוון לעשות בנידון?
”אנחנו נלך לשיחות עם האיגוד”.

אתה דורש מהאיגוד יותר כספים?
“האיגוד צריך לתת לנו יותר כסף או שמשרד הספורט ייתן לנו יותר הקצבות".

אתה חושב שאתם מקופחים?
“ביג טיים. אם הכדורגל מקבל 80 מיליון ואנחנו רק 18 מיליון, אז כן”.

אתה מצפה לקבל לפחות 40 מיליון שקלים?
“אם נקבל 30 מיליון בהתחלה אני אהיה מרוצה. עדיין לא קרה כלום למרות שדיברתי עם שרת הספורט. יש חברים במנהלת שרוצים לפעול בצורה יותר אגרסיבית אבל הורדתי את הלהבות, אמרתי להם תנו לי לדבר עם האיגוד, עם השרה והמנכ"ל”.

מירי רגב. מצפה לשיחה מפרנקל (אורן בן חקון)מירי רגב. מצפה לשיחה מפרנקל (אורן בן חקון)

מצד אחד יש לכם הכנסות שיא של 36 מיליון שקלים, ומצד שני אתם די מסתמכים על הטוטו וזכויות שידור. מה עם להביא ספונסרים חיצוניים?
“מה שקרה בכדורגל הוא שעד היום לא יודעים איך הגיעו לסכומים האלו. כשאני באתי היינו בשבעה מיליון ורצו להציע לנו חמישה מיליון. במכרז האחרון קיבלנו 15 מיליון, ואני מאמין שבמרכז הבא נגדל. אין לנו מה למכור יותר, הלדים מלאים. הבאתי את רענן כץ והורדנו קצת הוצאות”.

הטוטו הוא  עדיין  הספונסר הראשי,  הרי יש לך יכולות, אפשרויות וקשרים.
“הטוטו הוא ספונסר מצוין אנחנו עושים להם עבודה שיווקית נהדרת. הם אומרים שההכנסות בעלייה אם אני אראה מישהו שיביא תקציב של 25 מיליון שקל של ספונסר אנחנו נשקול את זה. לא ראיתי מישהו דופק על הדלת ומציע לנו סכומים כאלו”. 

צירפת דחצ”ים (דירקטורים חיצוניים) אחרי שהארכתם את ההסכם המקורי. מה תהיה התרומה שלהם אחרי שכבר יש הסכם?
”אני ביקשתי לצרף אותם קודם, אבל לא הייתה הסכמה. אני ביקשתי בהסכם החדש שיצורפו. הבאנו דחצ”ים ברמה – אסי ברטפלד אוהד כדורסל מושבע מנכ”ל דלק ויו”ר הפניקס, ואת דני בירן יו”ר מכתשים ומשה ויינקרנץ שיכול לתת את הזווית המקצועית. בשנה, שנתיים הקרובות הם יהיו מעורבים בדיונים מאוד קריטיים: סדרות וכדומה”.

"פרט למכבי וירושלים יש קבוצות שקשה להן ביומיום" (דוברות מכבי ת"א)"פרט למכבי וירושלים יש קבוצות שקשה להן ביומיום" (דוברות מכבי ת"א)

אתה מבסוט מזה שכל חברי הדירקטוריון שלך יושבים גם בהנהלת איגוד הכדורסל? ישנו ניגוד אינטרסים.
”אני בהתחלה חשבתי שיש ניגוד עניינים גדול אבל אני לא רואה את זה כעת, יש ייצוג כפול”. 

אתה מרוצה מההסכם הזה? הייתה תקופה שרצית להרים ידיים.
”אתה צודק הייתה תקופה שלא הייתי מרוצה. בהסכם החדש קיבלתי יותר סמכויות ויותר קל לי לנהל את המנהלת עם הצוות המעולה שלנו. מבחינה הזו הרבה יותר קל לי לנהל. הייתה ישיבה ברוח חדשה במנהלת”.

איזה עונה מצפה לנו?
”עונה מאוד תחרותית”.

יש לך הימור לאלופה?
”כן. אבל אסור לי להגיד”.

תהיה הפתעה?
“בוא נעזוב את זה”.

"ירושלים חשובה לליגה" (איציק בלניצקי)"ירושלים חשובה לליגה" (איציק בלניצקי)

ראינו הרבה אלימות של אוהדים. מה אתם עושים כדי למגר את התופעה הזו? כי בסוף זה ייגמר רע מאוד.
”קודם כל אני חושב שיש ירידה באלימות ולא עלייה. כמעט כל המשחקים מאוד שקטים פרט לאולם אחד או שניים, אנחנו לא אוהבים את זה. אנחנו עובדים ביחד עם המשטרה ואנחנו נתן קנסות גדולים. אין ספק שאלימות זה הדבר הכי גרוע לכדורסל ולספורט בכלל. רוצה לאחל שתהיה לנו עונה טובה ושנמשיך לגדל שחקנים לאירופה”.

לא הגיע הזמן שתהיה מנהלת שתטפל בהכל? 
“אני לא יודע אם זה נכון או לא אבל האינדיקציה מהאיגוד שהם לא מעוניינים בזה ולכן אנחנו לא צריכים לדון בזה. לא נלך לוויכוחים עם האיגוד”.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */