שתף קטע נבחר

הרפורמה בדיווחי החברות אושרה בוועדת הכספים

הרפורמה בדיווחים הכספיים של החברות הציבוריות אושרה עקרונית בוועדת הכספים. הגזירה הקשה ביותר לחברות: אם לא יתוקנו ליקויים בבקרה הפנימית, הדו"חות הכספיים ייפסלו. כמו כן, מנכ"ל החברה יצהיר על תקינות הדו"חות

ועדת הכספים אישרה היום  (ג') עקרונית את תקנות הרפורמה בדיווחים הכספיים המיידיים והתקופתיים של החברות הציבוריות, לפי הצעת רשות ניירות ערך ובאישור שר האוצר יובל שטייניץ.

 

ההצבעה על התקנות נדחתה לשבוע הבא. זאת, לאחר שהרשות תגיע להסכמות על מספר תיקונים שהוצעו בוועדה ליישום מדורג של הרפורמה בהתאם להיקף העסקים של החברה, במקום הדרישה ליישם אותה במהלך 2010.

 

הוועדה דרשה אך לא קבלה הערכה חד-משמעית של עלות הרפורמה לחברות. ההערכות שנשמעו מפי נציגי לשכת רואי החשבון והרשות נעו בין עשרות אלפים למאות אלפי שקלים בשנה לחברה, אף זאת בתאם להיקף עסקיה. הרשות מסרה כי ביצוע הרפורמה כבר החל למעשה בחברות הגדולות שנסחרות בבורסה במסגרת המדד של "תל-אביב 100".

 

התקנות מיישמות את המלצות ועדת גושן (לפני שהתמנה ליו"ר הרשות) לבחינת קוד ממשל תאגידי בישראל. הן מאמצות בהתאמה לשוק הישראלי חלק מהחקיקה האמריקנית להערכת אפקטיביות הבקרה הפנימית של החברות על הדיווח הכספי והגילוי הנאות בתאגיד. חקיקה זו נועדה למנוע תרמיות ענק כדוגמת זו של תאגיד אנרון.

 

מטרת התקנות לחזק ולשפר את הבקרה הקיימת, ולתקן "חולשות מהותיות" שהתגלו בה. במקרים שבהם נמצא כי הבקרה לא-אפקטיבית, יידרש דירקטוריון החברה לפרט ולפרסם אותן בדו"ח התקופתי כולל הפעולות שינקוט לתיקון החולשות.

 

הגזירה הקשה המאיימת על ראשי החברות מהתקנות החדשות נוגעת למקרים שבהם לא תוקנו החולשות במשך שני רבעונים, או עד למועד הגשת הדו"ח התקופתי הקרוב, לפי המאוחר. במקרים אלה ייפסלו הדו"חות הכספיים בתור כאלה שאינם ערוכים כדין. זאת למעט מקרים שהחברה קבלה אישור מיו"ר רשות ניירות ערך לתיקון החולשה המהותית תוך פרק זמן ארוך יותר. הוראה זו לא תחול בשנה הראשונה ליישום התקנות.

 

המעמסה הנוספת שמתחייבת מהתקנות החדשות מטילה על ראשי החברות, נובעת מהדרישה שהדו"ח המבוקר בידי רואה החשבון המבקר של התאגיד, יהיה מלווה בהצהרות אימות ישירות של המנכ"ל ושל מנהל הכספים הבכיר. הצהרות אלה יעידו כי הם בחנו את הדיווח ולמיטב ידיעתם הוא איננו כולל מצג לא נכון, ולא חסרות בו עובדות מהותיות המשקפות את מצבה הכספי של החברה.

 

דרישה זו תחייב את ראשי החברה להיעזר ברואי חשבון נוספים (מהסגל הקיים או מחוץ לחברה) כדי לאמת את הדו"ח עליו חתום רואה החשבון של החברה. כאמור, עלות הביקורת הנוספת לא נמסרה, אבל נציגי איגוד החברות הציבוריות כבר דרשו להתחשב במשאבים המוגבלים של החברות הבינוניות ובעיקר הקטנות. הם ציינו שמדובר בכ-750 חברות שמחזור עסקיהן השנתי מתחת ל-75 מיליון שקל. לטענתם יש להתחשב גם בכך שלחברות אלה תידרש תקופת היערכות ממושכת יותר מהנדרש מהגדולות.

 

בלי קשר לתקנות הנ"ל, ולפני הדיון בהן, נתנה הוועדה את אישורה המלא לתקנות של שר המשפטים יעקב נאמן הקובעות לרשות החברות הממשלתיות כללים חדשים באשר למינוי רואה חשבון חדש בחברה. הם מאפשרים לאסיפה הכללית של החברה להחליט כי המינוי ייכנס לתוקף במהלך השנה, באישור רשות החברות.

 

התקנות החדשות מחליפות את הכללים הנהוגים עד כה לפיהם מינוי של רואה חשבון חדש ייכנס לתוקף ב-1 בינואר של השנה שלאחר מועד כינוס האסיפה הכללית שאישרה את המינוי. לוועדת הכספים נמסר כי במהלך השנים התעורר קושי מעשי ביישום ההוראה. כך לדוגמה קיימות כעת 45 חברות ממשלתיות בהן נדרשת החלפה של רואה החשבון המבקר אבל את ההחלטה יש לדחות ל-2010 בגלל אילוצים שמנעו את תחילת התהליך לפני ה-1 בינואר 2009.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רפורמה בדיווח
צילום: גיל קול
מומלצים