"האמריקנים והציונים תמיד הובסו". חמינאי (צילום: רויטרס, חדשות)
בדרך לעימות? טראמפ וחמינאי | צילום: רויטרס, חדשות

נמשכת המתיחות בין ארה"ב לאירן על רקע הקריאות לשנות את הסכם הגרעין: המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי, איים היום (ראשון) כי "אירן תגיב לכל צעד שגוי של ארה"ב בנושא הסכמי הגרעין". את הדברים אמר חמינאי בעקבות התבטאויותיו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, שטען כי "אירן מפרה את רוח ההסכם".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

המשטר האירני עומד בחוזקה", הדגיש המנהיג העליון. "כל צעד שגוי של המשטר התוקפני בנוגע להסכם הגרעין יתקל בתגובה של הרפובליקה האסלאמית".

טיל אירני (ארכיון)
לא עומדים ברוח ההסכם? שיגור טיל אירני | צילום:

טראמפ אמנם לא אמר מפורשות שברצונו לבטל את הסכם הגרעין עליו חתם הנשיא הקודם אובמה, אך בעבר, בעיקר במהלך מסע הבחירות שלו, אמר בנחרצות שמדובר בהסכם רע. 

בשבוע שעבר אמרו גורמים המעורים בנושא כי ארה"ב דווקא תודיע על המשך הקלת הסנקציות על אירן, בהתאם להסכם הגרעין. בכך נמשכות ההקלות על הסנקציות המשמעותיות ביותר שהוטלו על אירן טרם ההסכם שחתמה טהרן עם המעצמות. עם זאת, גם הם הודו כי טרם ברור אם ארה"ב תאריך את ההסכם עצמו.

בתוך כך, אתמול פורסם ב"חדשות סוף השבוע" כי נתניהו יציג לטראמפ הצעה קונקרטית, ובמהלך פגישתם בניו יורק יציע מתווה משלו לביטול הסכם הגרעין - או לכל הפחות הצעה לשינויים משמעותיים בהסכם. ראש הממשלה לא מתכוון רק לדבר ולהתריע מפני הסכנה, אלא גם להציג תכנית שתמנע מאירן להפוך למעצמה גרעינית: הוא גם יתייחס לכך בנאום באו"ם, עליו הוא עובד בקדחתנות במהלך סוף השבוע.

נשיא ארה"ב, טראמפ (צילום: רויטרס, חדשות)
ישנה אסטרטגיה מול אירן? טראמפ | צילום: רויטרס, חדשות

בתחילת השבוע שעבר דווח כי טראמפ שוקל לשנות את האסטרטגיה של ארה"ב, ולהציג מדיניות אגרסיבית מול אירן ושלוחותיה השיעיות בסוריה ובעירק. מקורות בממשל סיפרו כי מטרת האסטרטגיה החדשה היא להפעיל לחץ על טהרן במטרה להביא לסוף לתכנית הטילים הבליסטיים שלה.

על פי הדיווח, התכנית הוצגה לטראמפ ביום שישי האחרון וייתכן שתוכרז רשמית עוד לפני סוף החודש. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הוגי התכנית ואלו שהציגו אותו לנשיא הם שר הביטחון ג'יימס מאטיס, מזכיר המדינה רקס טילרסון והיועץ לביטחון לאומי מקמסטר.

על פי התכנית החדשה, הנשיא טראמפ צפוי להכריז על מספר מטרות אסטרטגיות ארוכות טווח לצבא האמריקני ולאפשר למפקדים בשטח, לדיפלומטים ולגורמים רשמיים אחרים לתכנן את התכניות הטקטיות. זאת בניגוד לקודמו בתפקיד, הנשיא אובמה, שהקפיד לשרטט הוראות מדויקות גם למשימות טקטיות של הצבא האמריקני.