שתף קטע נבחר

האולימפיאדה הלבנה: איכות, יוקרה וכסף

מעבר למפגן שיא של ספורט החורף, אולימפיאדות החורף המודרניות הן הזדמנות לפתח את כלכלת הערים המארחות, להגביר את התיירות ואף להביא למדינה המארחת יוקרה פוליטית. דני קומיסר בכתבה שנייה בסדרה העוסקת בצדדים הארגוניים, הפוליטיים והכלכליים של אולימפיאדות החורף

רק לפני מעט יותר מחודש התנהל בקופנהגן, בירת דנמרק, מושב שבו נבחרה העיר המארחת של אולימפיאדת הקיץ ב-2016. לאחר קרב עקוב מפוליטיקה וסלבריטיז, לרבות הזוג הנשיאותי ברק ומישל אובאמה, זכתה באופן מפתיע ריו דה ז'נרו (ברזיל) בזכות לארח את המשחקים היוקרתיים.

 

 

שנתיים לפני כן, התנהל בגואטמלה קרב קשה לא פחות על הזכות לארח את משחקי החורף האולימפיים ב-2014. לאחר קרב ראש בראש בסיבוב השני של ההצבעה, גברה עיר הנופש הרוסית סוצ'י על העיר הדרום קוריאנית פיונג צ'אנג בהפרש של ארבעה קולות וקיבלה את הזכות לארח את האירוע היוקרתי.

 

אותה פיונג צ'אנג הפסידה ב-2003 על חודם של שלושה קולות את האירוח לאולימפיאדה הנוכחית בוונקובר (קנדה). בשני המקרים, למרות שתשתיות ספורט החורף בעיר הדרום קוריאנית מפותחות יותר מהערים המתחרות והיא אף אירחה כמה אירועי ספורט חורף בינלאומיים, העובדה שמדובר בערים אטרקטיביות למבקרים, ובעיקר ההתערבות הפוליטית של ראשי המדינות לקידום הערים שתחת חסותם, היא זאת שהביאה את הניצחון לעיר הגדולה והמוכרת יותר.


חוגגים בריו. זכיה מפתיעה באירוח האולימפיאדה ב-2016 (רויטרס)

 

עיירות נופש – אאוט, ערים גדולות – אין

כפי שנאמר בכתבה הקודמת, התאפיינו בעבר הלא רחוק אולימפיאדות החורף בכמות ספורטאים קטנה ובאווירה המשפחתית ששררה בהן. בהתאם לכך, מרבית האולימפיאדות נערכו בעיירות נופש קטנות שרק חובבי גיאוגרפיה מושבעים היו מכירים את שמן אילולא נערכה שם אולימפיאדה, או בערי שדה במדינות קטנות (למשל אינסברוק שבאוסטריה).

 

כיום הנטייה היא לערוך את האולימפיאדות בערים גדולות דין כדי להכיל תשתיות לאירוח אלפי ספורטאים, מאמנים ואנשי תקשורת שמסקרים את המשחקים. מבט לערים שמארחות את אולימפיאדות החורף החל משנות ה-2000 מראה שאמנם לא מדובר במקומות בסדר גודל של הערים שמארחות את אולימפיאדות הקיץ, אך ערים כגון סולט לייק סיטי (ארצות הברית), טורינו (איטליה), ונקובר (קנדה) וסוצ'י (רוסיה) אינן נקודות זניחות במפה ומהוות מרכזים של אזורים חשובים.


סטנלי פארק בוונקובר. העיר מתמרקת לקראת האולימפיאדה (ויז'ואל/פוטוס)

 

אולימפיאדה לכל דבר ועניין

כדי להבין מה גרם לשינוי, חשוב להבין מה נדרש כיום מהעיר שמתעתדת לארח אולימפיאדת חורף מודרנית. להלן מספר נתונים שמתייחסים לאולימפיאדה הקרבה שתיפתח ב-10 בפברואר 2010: באולימפיאדה בוונקובר ישתתפו מעל ל-2,500 ספורטאים מ-80 מדינות (לרבות מדינות אפריקה, המזרח התיכון והאיים הקאריביים), שיתחרו ב-86 תחרויות ב-15 ענפי ספורט שונים. מכיוון שהעיר נמצאת בגובה פני הים, והאקלים בה חמים יחסית, מרבית הענפים הלא מקורים יתקיימו בעיירת הנופש ויסטלר, הנמצאת כ- 125 ק"מ מוונקובר.

 

המרחק הכריח את המארגנים לבנות שני כפרים אולימפיים נפרדים (אחד בוונקובר והשני בוויסטלר) ולהשקיע בהרחבות התשתיות התחבורתיות בין שני היעדים של המשחקים. מתקני ההארחה נועדו לתת מקום לכ-4,000 ספורטאים, מאמנים, פיזיותרפיסטים ואנשי המנהלה. שדה התעופה הורחב ושני מרכזי תקשורת ענקיים מוקמים בימים אלו על מנת לאפשר להעביר את השידורים לכל העולם.


טקס הסיום באוליפיאדת החורף בטורינו. אותם הסטנדרטים (רויטרס) 

 

סך הכול הושקעו מיליארדי דולרים רבים, כשרק הקמה ושדרוג מתקני התחרויות עלתה מעל למיליארד דולר. חשוב להדגיש כי למרות שעדיין מדובר בהיקף קטן יחסית למה שנדרש באולימפיאדת

 הקיץ, הסטנדרטים שנדרשים מהמארגנים זהים. הסיבה לכך נובעת מהעובדה שמבחינת הוועד האולימפי אולימפיאדת החורף שוות ערך מכל בחינה לאולימפיאדת הקיץ.

 

בדומה לאולימפיאדת הקיץ, גם אולימפיאדת החורף נמשכת 17 יום; כל הסממנים האולימפים, לרבות שבועת הספורטאים והדלקת הלפיד האולימפי, נוכחים באולימפיאדת החורף, ומדליסטים אולימפים זוכים ליחס זהה למקביליהם בענפי הקיץ. טקס הפתיחה של האולימפיאדה נצפה על ידי מאות מיליוני אנשים, וכמות דומה צופה בתחרויות. כל הדברים הללו הופכים את אולימפיאדת החורף לאחד האירועים הספורטיביים בתבל.

 

לא רק בשביל הספורט

מעבר למשחקים עצמם, אירוח האולימפיאדה טומן בתוכו גם הזדמנויות בטווח הארוך. החשיפה המוגברת בתקופת המשחקים היא הזדמנות פז להגביר את התיירות לעיר עצמה ולאתרי הנופש המארחים את התחרויות האלפיניות והסנובורד. לאחרונה גם עלתה היוקרה הפוליטית של המדינות המארחות את האולימפיאדה, וניתן ללמוד מכך מההתלהבות שעוררה הזכייה באירוח אולימפיאדת סוצ'י בתושבי רוסיה, כאשר זו תהיה אולימפיאדת החורף הראשונה שתיערך במעצמת ספורט חורף זו.

 

הצגת מינכן (גרמניה) כמתמודדת על זכות האירוח של אולימפיאדת החורף ב-2018 ממשיכה את המגמה שבה השחקנים הפוליטיים הגדולים ימשיכו להיאבק על הזכות לארח את האולימפיאדה הלבנה, וכנראה גם יזכו באירוח על חשבון העיירות הקטנות יותר.

 

בכתבה הבאה: מסתבר שגם בישראל החמה קיים ספורט החורף. ספורטאים אולימפים מייצגים אותנו בכבוד יחסי, אך התשתיות טעונות שיפור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הלפיד האולימפי של אולימפיאדת החורף
צילום: AP
מומלצים