וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא נסיך, אבל המלך עוד פה": האתגר של סער במסע לכיבוש הליכוד

26.8.2017 / 21:30

גדעון סער חורש את השטח כדי לבסס מחדש את התמיכה בו אחרי חזרתו לחיים הפוליטיים. המתפקדים אמנם מראים לו אהבה ומוכנים לסלוח על מה שנתפס בעיניהם כנטישה, אך הסירוב הגורף שלהם להתראיין בפנים גלויות, מלמד עד כמה המותג "נתניהו" לא נשחק - ומטיל מורא במפלגת השלטון

מסיבת עיתונאים של גדעון סהר בו מצהיר כי שב לפוליטיקה סניף הליכוד עכו, 3 באפריל 2017. שלומי גבאי
גם את ההכרזה על חזרתו לפוליטיקה, עשה בפריפריה, בסניף הליכוד בעכו. סער/שלומי גבאי

עכו, חיפה, אילת, באר שבע, תל אביב, פתח תקווה, גבעת שמואל, כפר שעם, כפר סבא, לוד. גדעון סער חורש את הארץ ומנסה לכבוש מחדש את לבבותיהם של חברי מרכז הליכוד ומתפקדי התנועה. בחודשים האחרונים סער מבצע חריש עמוק בקרב חברי המרכז והפעילים המרכזיים, מנסה לגייס אותם שוב למחנה שלו. הוא אומר להם "חזרתי" ומנסה למתג עצמו כמנהיג הבא של מפלגת השלטון. חברי מרכז ליכוד טוענים שסער מזהה כי זוהי ההזדמנות שלו להנהיג את המפלגה. "גדעון הבין שסוף עידן נתניהו בפתח, החקירות לא מרפות והוא חייב להיראות בציבור הליכודניקי כמה שיותר, להיצרב בתודעה כאחד שיכול להחליף את נתניהו".

את המסע של סער לכיבוש לבבות חברי הליכוד הוא ממקד בעיקר בפריפריה, שם כוחה של מפלגת השלטון גדול. הוא מכיר את ציבור הבוחרים ויודע שהם אוהבים את נתניהו ופחות את התקשורת והשמאל. אז כמובן שהוא מחבק את ראש הממשלה ומגן עליו. זהו גם הרציונל שבגינו רוב אנשי הליכוד שהתראיינו לכתבה העדיפו לעשות זאת בעילום שם. "עדיין יש מלך בליכוד", הם אומרים, "סער הוא אולי הנסיך, אולי היורש, אבל המלך עדיין פה". לכן בכנסים בהם משתתף סער אין שום מילה רעה או אפילו רמז ליחסים "הבעייתיים" שלו ושל נתניהו.

"אנשים עוד מפחדים להזדהות עם גדעון", מסביר חבר כנסת מהליכוד. "עדיין יש שליט לליכוד ולא רוצים לפגוע בו. אבל מתחת לפני השטח יש ויכוחים בין המחנות, בקרב הפעילים המרכזיים וחברי המרכז יש כעס גדול כלפי גדעון סער על העזיבה אבל בקרב המתפקדים יש אליו אהדה גדולה".

גדעון סער. ניר פקין
איבד כוח ותנופה בזמן פסק הזמן שלקח. סער "על אזרחי"/ניר פקין

בזמן שהיה פעיל במפלגה כמעט כל ראשי הרשויות מהליכוד וחברי המרכז בפריפריה היו תומכים מובהקים של שר הפנים. הוא היה היורש "הטבעי" מבחינתם. כשעזב רבים נדדו למחוזות אחרים, כמו אלו של השר גלעד ארדן והשר ישראל כץ. עכשיו צפוי קרב פוליטי סוער.

אך מעבר לקרבות בין היורשים בעיני עצמם, גם מקורביו של ראש הממשלה נתניהו לא שמחים במיוחד על החזרה הפוליטית של סער לקדמת הבמה. בזמן שנערך אחד הכנסים של סער במרכז הארץ התקשרו אותם מקורבים לפעילים בליכוד ומחו על הבמה הרחבה והמכובדת שניתנה לו. "פרגון לא היה שם", אמר אחד מאותם פעילים.

לפני כחודשיים הגיע סער לכנס בבאר שבע. באי הכנס סיפרו שהיה "חשמל באוויר" בזמן נאומו. "לקחתי פסק זמן ועכשיו אני בבית בחזרה", הוא ציין. אז פרש את משנתו האידאולוגית וכמובן ביקש מהפעילים לחזק את ראש הממשלה. "נתניהו הוא אחד מראשי הממשלה הטובים ביותר שהיו לנו, אצלנו בניגוד למפלגות אחרות", אמר סער לפעילים, "תומכים במנהיג". "הוא מבין שהפעילים אוהבים את נתניהו, הוא נותן לו חיבוק דב", סיפר אחד מבאי הכנס.

סער מזכיר לאנשי הפריפריה איך לקח כשר פנים שטחים וארנונה מיישובים מבוססים והעביר ליישובי הדרום והצפון, לעיירות הפיתוח. הוא גם טען בפניהם כי הוא כאן כדי להישאר. פה ל-20 ו-30 שנה. "אני נשאר איתכם", אמר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
רוה"מ בנימין נתניהו ושר החינוך גדעון סער באוניברסיטת אריאל, ינואר 2013. יותם רונן
היחסים הבעייתיים ביניהם לא עולים בכנסי התמיכה. סער ונתניהו/יותם רונן

שמעון בוקר, יו"ר סניף הליכוד בבאר שבע, סבור כי חזרתו של סער לפוליטיקה טובה לליכוד. "יש לנו ראש ממשלה נהדר, הוא טוב למדינה. בתקופה שבה היה גדעון סער שר הפנים הוא הגדיל הכנסות לפרפריה על ידי הגדלת השטח המוניציפאלי שלהם, הוא חוזר לפוליטיקה לעוד הרבה שנים ומבקש את התמיכה שלנו ומבטיח שהדלת שלו תמיד תהיה פתוחה עבורנו בכל תפקיד שיהיה".

"מדובר באחד הכנסים הכי חזקים שהיו פה בחמש השנים האחרונות", אומר אחד מבכירי הסניף הדרומי. "הפעילות חלשה ונמוכה אבל בכנס של גדעון כל ראשי הקבוצות היו. אתה רואה ציפייה של אנשים. הוא לא עזב את הליכוד, הוא לא טינף , הוא היה בקשר עם חברים גם כשהיה מחוץ לליכוד. היום הוא הולך לכל מקום, אזכרות וחתונות. הוא החליט לחזור לאט, לאט, כדי שלא ירימו גבה ולהתחיל מחדש. אם יהיו בחירות בין מתפקדי הליכוד הוא ינצח. הקרב יהיה בינו לבין ישראל כץ. הוא סוגר בריתות פוליטיות, יש לו חברי מרכז שנאמנים לו ומסתובבים בשטח. כל אלה שהיו איתו בעבר ממשיכים ללוות אותו. גדעון בא למטה, מכיר את כולם. הוא עונה לכולם, מנסה לפתור את הבעיות".

חבר מרכז ליכוד אחר סבור כי סער כלל לא היה חוזר לליכוד אם לא היה מבין שזמנו של נתניהו קצוב. "סער רואה כמה מהלכים קדימה. החזרה שלו אחרי פסק הזמן שלקח הייתה מתוכננת עד תם. הוא לא היה משקיע את זמנו ומרצו ללא מחשבה או ידע שנתניהו בבעיה. כמובן שעכשיו הוא חושב רק על דבר אחד בלבד - להנהיג את הליכוד אחרי עידן נתניהו. גדעון יודע שהדרך לראשות המפלגה עוברת דרך הפעילים וחברי המרכז, וכרגע את כל כוחו הוא מרכז שם".

שר התחבורה ישראל כץ. ראובן קסטרו
היריב הגדול ישראל כץ/ראובן קסטרו

מול סער ניצב כאמור בקרב הירושה העתידית שר התחבורה ישראל כץ, שהסתער על הליכוד אחרי ההפוגה שלקח יריבו. חלקם עברו לצדו וחלקם קיוו בכל יום שסער יחזור. "סער נטש בזמן שהיינו צריכים אותו. נכון, הוא שמר על שתיקה כלפי חוץ ולא פגע בליכוד ובראש הממשלה, אבל בכל זאת הוא נטש, ובליכוד זוכרים את זה, למרות שלסער קצת סולחים", אומר פעיל בתנועה.

יש כאלה שסבורים שסער איבד מכוחו בפסק הזמן לטובת השר כץ. "עכשיו זה יהיה קרב הרבה יותר קשה ממה שהוא תכנן. המרכז נשלט על ידי כץ וחבריו והסיכוי היחיד של סער הוא בקרב המתפקדים, שאוהבים אותו", מנתח אחד מחברי המרכז שנטש את מחנה סער למחנה כץ.

לדברי אותו חבר כנסת מהליכוד, תם עידן נתניהו וסער עומד בפתח. "סער עושה הרבה כנסים. גם משותפים - עם חברי הכנסת יואב קיש, אמיר אוחנה, מיקי זוהר - אנשים שמזוהים עם ראש הממשלה. הוא מקבל לא מעט אהבה ואהדה. בליכוד מרגישים שעידן נתניהו עוזב אותנו, ולגדעון זה הסתדר, כשהוא עזב הוא לא שיער שנתניהו ינצח בבחירות חודשיים אחרי עם 30 מנדטים. כשהוא החליט לחזור לפני מספר חודשים, הוא לא יכול היה לבקש מציאות טובה יותר מזו שבה ראש הממשלה שקוע בחקירות עד הצוואר. גדעון סער בא להיות יו"ר המפלגה, הוא לא בא כדי להיות חבר כנסת מהספסלים האחוריים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully