75817 (צילום: רויטרס)
איקאה לא נקיה כמו שהיא נראית? | צילום: רויטרס

במשך שנים הוצגה אימפריית הרהיטים השוודית "איקאה" כדוגמת היושר וניקיון הכפיים. כל מה שהיה קשור בה היה ורוד וחיובי - עד היום. ספר חדש שמפרסם מנהל לשעבר בחברה טוען כי החברה שולחת מרגלים תעשייתים, משקרת ואפילו גזענית.

האיש שמתכוון לשנות לחלוטין את התמונה האידילית הזו הוא יוהאן סטנבו. סטנבו, שחי בשטוקהולם, החל לעבוד ב"איקאה" לפני יותר מ-20 שנה כמתלמד, ומשם טיפס במהרה עד למשרדי המנהלים הבכירים ביותר בחברה. הוא עבד כעוזרו האישי של מייסד החברה אינבאר קאמפראד והיה אחראי על קו הרהיטים "טכנולוגי-ירוק".

ואולם, לפני תשעה חודשים עזב סטנבו את החברה ומאז הוא ישב וכתב את הספר "האמת על איקאה". זו הפעם הראשונה שהכביסה המלוכלכת של החברה יוצאת החוצה. בראיון לשבועון הגרמני ה"דר שפיגל", מספר סטנבו את הסיבות שהביאו אותו לכתיבת הספר.

"לא יכולתי להמשיך בזה יותר, לא יכולתי להמשיך ולשתוק", הוא אומר בראיון. "הסיפורים על ה'צניעות' של קאמפארד הם שקר אחד גדול, והוא חי כמו נסיך". סטנבו אומר כי שני בניו של קאמפארד הוצנחו להנהלת החברה, ואת אחד מהם הוא אף מכנה "גזען חסר תקנה".

"העסקת העובדים - כמו בשטאזי"

בשר סוס בענקית הריהוט  "איקאה" (צילום: AP)
הספר יעורר מחאה? | צילום: AP

"איש לא יכול לגעת באחים, שמקבלים גיבוי מלא מהאב הכל-יכול", אומר סטנבו. "יש חוק בלתי כתוב באיקאה - נאמנות לקאמפארד עד המוות". סטנבו אף מצייר תמונה טוטליטרית-משהו בהתנהלות החברה. "כשקאמפארד מוכן סוף סוף להעניק ראיון לתקשורת, הוא בוחר את העיתונאים ומכתיב להם את השאלות", הוא מספר. "כך הוא בונה את התדמית הנקייה והחיובית של החברה ושל העומדים בראשה".

סטנבו אף מאשים את קאמפארד בהיותו "לא סימפטי, מניפולטיבי, אלכוהוליסט וגזען". בספר מתוארת שיטת העסקת העובדים בחברה "כמו בשטאזי" (המשטרה החשאית של מזרח גרמניה), ובה בנה קאמפארד מערכת של "מודיעים" בכל סניף של החברה - שעמדו בקשר ישיר מול מייסדה בביתו שבשוויץ. "הם היו מספקים דיווחים שוטפים בטלפון או בפקס מיוחד על האווירה בחברה, והעבירו לעומד בראש אפילו את הרכילות מהסניפים", כותב סטנבו בספרו.

"הוא קרא לכל הזרים שעובדים בחברה 'כושונים' ודאג לא לקדם אותם", ממשיך סטנבו במתקפה. "הוא מקדם רק אנשים שבאים מאזור 'אלמהולט' בשוודיה, עיר הולדתו של קאמפארד". עם זאת, לדבריו כל עובדי החברה יודעים שהמדיניות של החברה היא גזענית - אבל איש לא מוכן לדבר על זה.

ה"דר שפיגל" פנה לחברת איקאה בבקשה לתגובה, אך נתקל בסירוב. גם קאמפארד עצמו לא הסכים להגיב לידיעה.