|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
שרגא. מהלך אימים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90] נותנים יחס מיוחד [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בדיקת News1: כך מנפח אליעד שרגא את עצמו בחסות בג"ץ

בג"ץ דחה בשלוש השנים האחרונות <br>83% מעתירות התנועה לאיכות השלטון

קיבל רק שלוש מבין 17 העתירות של התנועה - וגם זאת לא בצורה מלאה התנועה, המסתמכת על תרומות ב-5 מיליון שקל בשנה, לא מדווחת לחבריה ולתומכיה על כשלונותיה בג"ץ לא חייב את התנועה בהוצאות אפילו לא פעם אחת, וכך מאפשר לשרגא להמשיך להלך אימים על הרשויות, לגרום להוצאת כספים מיותרים ולעכב יישום של החלטות
06/08/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משמר המשפט   |   תגובות

בג"ץ דחה לחלוטין בשלוש השנים האחרונות 14 מתוך 17 העתירות שהגישה התנועה לאיכות השלטון, בראשותו של עו"ד אליעד שרגא. בשני מקרים הסכימה המדינה לבקשותיה של התנועה לאחר הגשת העתירה, ובמקרה אחד עתירתה - שהייתה אחת מתוך ארבע - התקבלה חלקית. במקרה רביעי הביאה העתירה לשינוי מסוים בהתנהלות הגופים בהם עסקה, אם כי היא נדחתה. כך עולה מבדיקת News1.

עוד מעלה הבדיקה, בכל המקרים בהם נדחו העתירות, לא חויבה התנועה בהוצאות - כולל כאשר נקבע שמדובר היה בעתירות חסרות כל יסוד. משניים מבין שלושת המקרים האחרים נפסקו לזכותה הוצאות בסך 30,000 שקל בכל פעם. נתונים אלו מלמדים, כי השפעתה האמיתית של התנועה היא שולית - ולמרות זאת היא נהנית מיחס מיוחד מצד שופטי בית המשפט העליון.

תיאור כוזב בנושא מתווה הגז
הוצאת דברים מהקשרם [משה שי, פלאש 90]

בג"ץ ביטל רק את סעיף היציבות במתווה הגז – שמנע מן הכנסת לשנות את תנאי המתווה למשך עשר שנים – ודחה את כל יתר טענותיה של התנועה. מאחר שהממשלה הבהירה שביטול סעיף היציבות פירושו ביטול המתווה כולו, קבע בג"ץ שהמתווה בטל – אך הניח לממשלה לתקנו בתוך שנה בנוגע לסעיף היציבות, כפי שאכן עשתה. זאת ועוד: עתירתה של התנועה הייתה רק אחת מתוך ארבע שהוגשו בנושא. לכל אלו אין ביטוי כלשהו בדברי הרהב שלה

ההישג המשמעותי היחיד של התנועה בבית המשפט העליון מאז יולי 2014 היה בנושא מתווה הגז, אם כי היא מציגה אותו בצורה מנופחת המוציאה דברים מהקשרם. וכך נאמר באתר התנועה:

"הישג ענק והיסטורי – בעקבות העתירה שלנו בוטל מתווה הגז! בחודש מרס 2016 שופטי בג"ץ פסלו את מתווה הגז שהיה אמור להקים כאן ליצחק תשובה מונופול אימתני על חשבון כולנו, תוך צפצוף על שלטון החוק, על ההליך התקין, על הדמוקרטיה, תוך עקיפת הממונה על ההגבלים והדרג המקצועי בצעד חריג וחסר תקדים, מונופול שהיה עולה לכולנו הרבה מאוד כסף, היה מסכן את הביטחון האנרגטי של המדינה ומעל לכל - היה פוגע פגיעה בלתי-נסבלת בדמוקרטיה עצמה. יש שופטים בירושלים והם אמרו את דברם באופן ברור ומהדהד: גם האינטרס של אזרחי ישראל נחשב - ולא רק האינטרס של יצחק תשובה!".

תיאור זה הוא מטעה ואף כוזב. בג"ץ ביטל רק את סעיף היציבות במתווה הגז – שמנע מן הכנסת לשנות את תנאי המתווה למשך עשר שנים – ודחה את כל יתר טענותיה של התנועה. מאחר שהממשלה הבהירה שביטול סעיף היציבות פירושו ביטול המתווה כולו, קבע בג"ץ שהמתווה בטל – אך הניח לממשלה לתקנו בתוך שנה בנוגע לסעיף היציבות, כפי שאכן עשתה. זאת ועוד: עתירתה של התנועה הייתה רק אחת מתוך ארבע שהוגשו בנושא. לכל אלו אין ביטוי כלשהו בדברי הרהב שלה.

עוד מתגאה התנועה בכך ש"בית המשפט קיבל את עתירת התנועה נגד המצב האבסורדי שבו מבקר המדינה מוציא דוחות מיוחדים – ומשרדי הממשלה פשוט מתעלמים, ובניגוד לחוק לא ממנים צוותים לתיקון הליקויים. מדובר בדוחות שעוסקים בנושאים קריטיים – רק בשנה האחרונה יצאו דוחות שעסקו בתקציב מערכת הביטחון ומשרתי הקבע בצה"ל; בפיתוח משק הגז הטבעי; במאגר הביומטרי; במשבר הדיור; בהוצאות מעונות ראש הממשלה; בהתנהלות חברת נתיבי ישראל ועוד ועוד; בחודש מאי 2016 בית המשפט קיבל את העתירה ובעקבות כך משרדי הממשלה יצטרכו להפסיק עם הנוהג התמוה שלהם – התנועה תמשיך לעקוב".

גם זו הצגה מטעה ומוגזמת של האירועים. עתירתה של התנועה נגעה לשני דוחות בלבד – שעסקו במשרד הביטחון ובמשרד הרווחה – ולא בשורה של דוחות כפי שניתן ללמוד מדבריה. בג"ץ כלל לא דן בעתירה, מאחר שהמדינה הודיעה בתגובתה שעמדתה של התנועה מקובלת עליה. לכן, לא ניתן לומר ש"בית המשפט קיבל את עתירת התנועה".

עתירות נמחקו ונדחו על הסף
לא היה בסיס לעתירה [יונתן זינדל, פלאש 90]

בחודש שעבר נדחתה על הסף עתירת התנועה להורות על חקירת היבטי ההגבלים העסקיים בפרשה 2000 (שיחותיהם של בנימין נתניהו ונוני מוזס). גם כאן היא לא חויבה בהוצאות, למרות שהמדינה נדרשה למסור תשובה מקדמית. כפי שפורסם ב-News1, באותו יום עצמו חייב אותו הרכב – עמית, אורי שהם וג'ורג' קרא – נכה צה"ל בתשלום הוצאות בעתירה בה ביקש להעמיד לדין פסיכיאטר שטיפל בו

המקרה השלישי בו התקבלה עתירת התנועה היה בנוגע להקמת תחנת כוח בחוות השיקמים של משפחת שרון. המדינה ביטלה את ההחלטה והעתירה נדחתה בשל כך, אם כי התנועה זכתה להוצאות בסך 30,000 מחוות השיקמים ולא חויבה בתשלום הוצאות למדינה.

במקרה רביעי עתרה התנועה נגד הכרה בשתי עמותות כמתווכים בין מינהלת השירות הלאומי לבין מקומות השירות. העתירה נדחתה, אך בג"ץ ציין לחיוב שבעקבותיה התפטרו פוליטיקאים המשתייכים לבית היהודי מאחת העמותות – וזקף זאת לזכותה.

לעומת זאת, נדחו כאמור 12 עתירות אחרות של התנועה – ובהן בנושאים מרכזיים שעל סדר יומה: מינויו של אריה דרעי לשר ולאחר מכן מינויו לשר הפנים, מינויו של אביחי מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה, מינויו של צחי הנגבי לסגן שר החוץ, הסדר הטיעון עם הרב יאשיהו פינטו והחקירה בפרשת הרפז.

בחלק מן המקרים קבע בג"ץ, כי לעתירות לא היה כל בסיס ולכן הן נמחקו או נדחו על הסף. כך היה כאשר התנועה עתרה נגד מינויו של מנדלבליט, בידיעה ברורה שבג"ץ דחה עתירה דומה (של תנועת אומ"ץ) ימים אחדים קודם לכן. השופטים צבי זילברטל, עוזי פוגלמן ויצחק עמית קבעו: "העתירה דנא מוקדמת והוגשה טרם זמנה. לפיכך החלטנו כי דינה של העתירה להימחק על הסף, אף מבלי להורות על קבלת תשובות".

החלטה דומה התקבלה כאשר התנועה עתרה נגד הארכת רשיון חיפוש הגז "תמר C" שבידי יצחק תשובה ונובל אנרג'י. שם התברר מתשובת המדינה, כי העתירה הוגשה בלא שמוצו ההליכים לפניה – כנדרש. בשל כך, מחקו אותה השופטים פוגלמן, עמית ומני מזוז – אך למרות שהמדינה והחברות נאלצו להגיש תשובות, התנועה לא חויבה בהוצאות.

בחודש שעבר נדחתה על הסף עתירת התנועה להורות על חקירת היבטי ההגבלים העסקיים בפרשה 2000 (שיחותיהם של בנימין נתניהו ונוני מוזס). גם כאן היא לא חויבה בהוצאות, למרות שהמדינה נדרשה למסור תשובה מקדמית. כפי שפורסם ב-News1, באותו יום עצמו חייב אותו הרכב – עמית, אורי שהם וג'ורג' קרא – נכה צה"ל בתשלום הוצאות בעתירה בה ביקש להעמיד לדין פסיכיאטר שטיפל בו.

עתירה נוספת שנדחתה בחודש שעבר הייתה לחייב את המדינה לתבוע משרה נתניהו להחזיר את הסכומים אותם חויבה המדינה לשלם למני נפתלי וגיא אליהו, עובדים לשעבר במעון ראש הממשלה, בשל יחסה של נתניהו. השופט אסתר חיות אמרה: "לתת צו להגיש תביעה? אין לזה אח ורע בבית המשפט הזה. זה סעד מרחיק לכת. זה לא המקרה". בהמלצת השופטים חזרה בה התנועה מעתירתה – וגם הפעם לא חויבה בהוצאות.

האם אין הטעיה של התורמים
כמה הם עלו לכולנו?

זאת ועוד: כשלונותיה של התנועה בבג"ץ מלמדים, שאין יסוד לרוב הטענות שהיא מעלה כלפי רשויות המדינה. למרות זאת, התנועה ממשיכה להפציץ את הרשויות בפניות, דרישות וטרוניות – ואף מפיצה אותם לתקשורת. השורה התחתונה מלמדת, כי כוחה של התנועה קטן מאוד, אך היא מנסה להטיל אימה על הרשויות באמצעות אותן דרישות ובאמצעות הליכים משפטיים רבים שהיא יוזמת

התנועה אינה מוסרת באתר האינטרנט שלה על תוצאות העתירות שנדחו, למרות שהיא מתגאה בפרסום "דוגמאות בולטות לעתירותיה של התנועה, להישגיה המשפטיים, וגם למקרים בהם לא הצלחנו". הדוח האחרון של התנועה על פעילותה השנתית בתחום המשפטי פורסם ביוני 2016, והדוח החודשי האחרון על פעילותה השוטפת – בפברואר השנה.

חוסר השקיפות של התנועה בנוגע לכשלונותיה הוא משמעותי, ולא רק משום שהיא מתיימרת להציב מודל ל"איכות השלטון". כפי שהתנועה עצמה אומרת, היא מסתמכת על תרומות של קרנות, תרומות של יחידים ודמי חבר. בשנת 2015 קיבלה התנועה תרומות מאוהדים בסך 2.24 מיליון שקל, תרומות מחברים בסך מיליון שקל ודמי חבר בסך 1.5 מיליון שקל. בהעדר גילוי מלא על הישגי התנועה וכשלונותיה, מקבלים התורמים והחברים רושם מוטעה בנוגע להצלחות הפעילות שהם מממנים. גילוי מלא היה מצביע על חוסר האפקטיביות של התנועה, לפחות במישור החשוב ביותר של פעילותה – בית המשפט העליון. במצב זה, יש מקום לתמיהה האם קבלת התרומות אינה נגועה בהטעיה מכוונת של התורמים.

זאת ועוד: כשלונותיה של התנועה בבג"ץ מלמדים, שאין יסוד לרוב הטענות שהיא מעלה כלפי רשויות המדינה. למרות זאת, התנועה ממשיכה להפציץ את הרשויות בפניות, דרישות וטרוניות – ואף מפיצה אותם לתקשורת. השורה התחתונה מלמדת, כי כוחה של התנועה קטן מאוד, אך היא מנסה להטיל אימה על הרשויות באמצעות אותן דרישות ובאמצעות הליכים משפטיים רבים שהיא יוזמת.

התנועה מתגאה, כי היא חסכה למדינה מאות מיליוני שקלים, אם כי אין היא מציגה ראיות לכך פרט להסבריה-שלה. מכל מקום, עתירות סרק של התנועה עולות גם הן כסף רב – הן בעלויות ישירות של ייצוג ואובדן זמן, והן בעלויות עקיפות של עיכוב בביצוע החלטות מהותיות. כל עוד בית המשפט העליון מעביר מסר ברור, לפיו עתירותיה של התנועה – כולל עתירות סרק – יזכו לאוזן קשבת ולא יעלו לה דבר כאשר הן נדחות, ימשיך אליעד שרגא לתפוס כותרות כ"משגיח-על" מטעם עצמו, תוך פגיעה בקופת המדינה ובטובתה.


פסיקות בג"ץ בעתירות התנועה לאיכות השלטון
התאריך
הנושא
התוצאה
הוצאות
הערות
4.2.15
הסדר הטיעון עם פינטו
נדחתה
0

19.2.15
הארכת רשיון "רות C"
נמחקה
0
הוגשה בלא מיצוי הליכים
15.3.15
העברת פאינה קירשנבאום מתפקיד סגנית שר הפנים
נדחתה
0

13.8.15
מינויו של אריה דרעי לשר
נדחתה
0

28.10.15
דיון נוסף בנושא דרעי
נדחתה על הסף
0

8.5.16
מינויו של אריה דרעי לשר הפנים
נדחתה ברוב דעות
0

10.11.15
מינויו של יואב גלנט לשר הבינוי
נדחתה
0

30.12.15
מינוי אביחי מנדלבליט ליועץ המשפטי
נמחקה על הסף
0
נמתחה ביקורת על הגשתה
27.3.16
מתווה הגז
התקבלה חלקית – לעניין פסקת היציבות
0
אחת מארבע עתירות
12.2.16
מינוי צחי הנגבי לסגן שר החוץ
נדחתה בהרכב מורחב
0

16.5.16
תיקון ליקויים שחשף מבקר המדינה
המדינה קיבלה את עמדתה
30,000 שקל לטובתה

14.11.16
תחנת כוח בחוות השקמים
נדחתה לאחר שהמדינה ביטלה את ההחלטה
30,000 שקל לטובתה, 0 לחובתה

29.12.16
תחנת כוח בחוות השקמים
נמחקה לבקשתה
0

24.7.17
חקירת הגבלים עסקיים בפרשה 2000
נדחתה על הסף
0

30.3.17
גופים מוכרים בשירות הלאומי
נדחתה
7,000 שקל לטובתה

31.7.17
להגיש תביעה נגד שרה נתניהו
חזרה בה בהמלצת השופטים
0

תאריך:  06/08/2017   |   עודכן:  06/08/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ דחה בשלוש השנים האחרונות 83% מעתירות התנועה לאיכות השלטון
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פסח
6/08/17 09:04
2
פועה
6/08/17 09:32
3
אחד העם
6/08/17 09:56
4
עאלטאר קעאקר
6/08/17 16:11
5
צורי
6/08/17 16:47
6
קרבן של בג:צ
6/08/17 17:04
7
משפטן
6/08/17 17:30
8
אביב127
6/08/17 17:37
9
אהרון שחר
6/08/17 22:00
10
99% מהעותרים
6/08/17 22:00
11
שמגר
6/08/17 23:12
12
איכות הכיס
7/08/17 01:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
סתימת הפיות של התקשורת נמשכת. נשיאת בתי משפט השלום במחוז המרכז, עינת רון, נענתה לבקשת המשטרה ואסרה (יום ה', 3.8.17) לפרסם כל פרט על המו"מ המתנהל עם ארי הרו, לשעבר ראש הסגל של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועל הדברים הנמסרים במהלך המו"מ.
03/08/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר ריבלין, מצא כמוצדקת תלונה על שופט בבית משפט למשפחה - ששמו לא נמסר - אשר התבטא בבוטות כלפי הצדדים ואף התערב בחייהם האישיים.
31/07/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
התנועה למשילות ולדמוקרטיה מבקשת מבג"ץ (יום ה', 27.7.17) להורות על חקירה פלילית נגד הפרקליטות שהיו מעורבות בפרשת תצהירו של ד"ר חן קוגל בעניינה של ד"ר מאיה פורמן-רזניק. השלוש הן המשנה ליועץ המשפט, דינה זילבר; מנהלת המחלקה למשפט העבודה בפרקליטות, רחל שילנסקי; ודורית יפרח-דרורי שטיפלה בתיק.
27/07/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בג"ץ דחה (יום ב', 24.7.17) שתי עתירות שביקשו להורות לרשויות לפתוח בחקירה פלילית. בעוד נכה צה"ל שייצג את עצמו ועתר בעניינו האישי חויב בתשלום הוצאות בסך 2,000 שקל, התנועה לאיכות השלטון לא חויבה בהוצאות כלשהן. בשתי העתירות ישב אותו הרכב: השופטים יצחק עמית, אורי שהם וג'ורג' קרא.
25/07/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, פסלה את סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, אליהו ביתן, מלדון בהסדר הטיעון בעניינם של שלושה נאשמים. הסיבה: ביתן התבטא בצורה ממנה עלה שלדעתו העונש עליו סיכמו הצדדים קל מדי - ועשה זאת לפני ששמע את טיעוניהם.
20/07/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
המדינה ניסתה לצנזר חומר חקירה מביך  /  איתמר לוין
מנדלבליט הסתיר מבג"ץ מידע שהתבקש להעביר  /  איתמר לוין
נאור מנעה הופעת שופטים בוועדת החוקה  /  איתמר לוין
נתקלנו בשופטים שאינם ראויים  /  איתמר לוין
לשים את הקו  /  איתמר לוין
"למה להמשיך?"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il