אמיר פרישר גוטמן ז"ל // דודי ועקנין // אמיר פרישר גוטמן // דודי ועקנין | צילום: דודי ועקנין

עצוב: הלך לעולמו אמיר פרישר גוטמן

בגיל 41 נפטר המוזיקאי בביה"ח רמב"ם לאחר שהרופאים מסרו כי אבדו הסיכויים להצילו • משפחתו וחבריו התקבצו סביב מיטתו ונפרדו ממנו

סוף מר: המוזיקאי אמיר פרישר גוטמן נפטר היום (ראשון) בבית החולים רמב"ם, לאחר שחלה החמרה במצבו, והוא בן 41 (1976-2017). מביה"ח רמב"ם נמסר כי "הנהלת רמב"ם מודיעה בצער רב שלמרות כל המאמצים הרפואיים נקבע מותו של אמיר פרישר גוטמן. תנחומינו למשפחה".

ד״ר מיקי הלברטל, סגן מנהל ביה"ח רמב"ם, פנה לתקשורת קודם מותו של גוטמן. לדבריו, "אחרי שבוצעו עוד מספר בדיקות מהבוקר ועד עכשיו למעשה מיצינו את אפשרויות הטיפול השונות ואין לנו יכולות לעזור יותר וכרגע משפחתו יחד איתו. למעשה אין סיכויי הישרדות יותר. לא נקבע מוות מוחי הוא מאוד לא יציב. אין לנו יכולות טיפוליות. אין מה להוסיף עוד. הוא קיבל מגוון גדול מאוד של טיפולים. הוא מחוסר הכרה ואין יותר יכולות טיפוליות. עדיין ליבו פועם".

ד״ר  ירון בר לביא מנהל מחלקת טיפול נמרץ: ״לאחר יומיים של מאמץ רפואי טוטאלי לצערנו אמיר גוטמן נפטר. הוא נפטר בקריסת מערכות ולא חזר להכרה מרגע שביצענו את ההחייאה שלו. הבוקר הבנו שאין יותר זרימת דם מוחית והודענו למשפחה שהבינה והודתה לנו על המאמצים ולצערנו זה הסתיים במצב של מוות״. בשעות האחרונות התקבצו חבריו הקרובים ובני משפחתו סביב מיטתו בבית החולים רמב״ם ונפרדו ממנו בפעם האחרונה.

ד״ר מיקי הלברטל סגן מנהל ביה"ח רמב"ם // צילום: מישל דוט קום                                         

האגודה למען הקהילה הגאה: "המומים וכואבים על מותו הפתאומי של אמיר פיי גוטמן. בעשור האחרון אמיר הפך לאחד מסמלי הקהילה כשעשה שימוש במעמדו הציבורי כדי לקדם נראות להט"בית, ואף היה אמור להנחות את מצעד הגאווה בירושלים בשבוע הבא. שולחים את תנחומינו לינאי ולמשפחה. יהי זכרו ברוך".

מייקל הרפז חברו של אמיר מימי היי-פייב, הגיב למותו:  "אמיר ואני הכרנו עוד הכרנו עוד קודם העבודה בלהקה. אי אפשר לסכם בכמה מילים ומשפטים תקופה של עשרים שנה. אם זה שהיו מחלוקות, אנחנו בני אדם ואהבתי אותו תמיד. אני אזכור אותו תמיד ואתגעגע אליו כל החיים". הזמר אייל דסאו, גם הוא חבר לשעבר בלהקת היי פייב, סיפר כי קיבל את הבשורה הקשה בזמן ששהה בחו"ל: "נשבר לי הלב. איבדתי היום אח וחבר. לפני שנה וחצי היה משבר ביננו ולצערי הרב לא השלמנו לצערי. אם יכולתי להגיד לו משהו הייתי אומר לו שאני אוהב אותו. צר לי מאוד. תנחומיי הכנים לינאי, רוי ולמשפחה״.



האזינו לשעה משיריו של פרישר גוטמן

 

הטביעה: "לא הבנו מה קורה"

"22 ביולי זה תאריך יום הולדתי החדש", הכריז אמיר פרישר גוטמן אחרי שהחלים ממחלתו, בדיוק לפני שנה. ביום שישי נסע לסוף שבוע בחוף לא מוכרז, סמוך לעתלית שבצפון, יחד עם כשלושים מחבריו הטובים ובני משפחה כדי לציין "שנה ללידתו מחדש", אך אתמול קיבל האירוע תפנית מצמררת כשהזמר־שחקן בן ה־41 טבע בים אל מול עיניהם של הקרובים אליו.

"הוא הגיע לבית החולים רמב"ם ללא דופק ותוך כדי תהליך החייאה", מסר מנהל מחלקת טיפול נמרץ, ד"ר ירון בר לביא. "הוא היה כחמישים דקות ללא דופק ונשימה. לאחר עשר דקות טיפול החזרנו לו דופק, אך מצבו קשה מאוד ולא יציב, והוא בסכנת חיים". גורם בכיר בבית החולים הוסיף: "גם אם הוא ישרוד את השעות והימים הקרובים, מצבו אינו טוב. לא ברור מה הנזק הניורולוגי שנגרם לו בזמן שבו היה בלי דופק וללא חמצן שהגיע למוח".

האירוע החל בצורה חגיגית. החברים קישטו את החוף עם שילוט של "הישרדות", וגוטמן תיעד את המפגש באמצעות מצלמת וידאו של עבור העונה החדשה של הסדרה "מחוברים". בשישי בערב הוא אסף את המשתתפים במעגל, עבר אחד אחד והודה להם אישית על התמיכה בו בימים הקשים. היו שם דמעות, וגם הרבה הומור שחור.

עם בן הזוג ינאי פרישר // צילום: מאיר פרטוש

אחת מהנוכחים היתה מיכל אמדורסקי, שכתבה בפייסבוק: "היינו בחוף בעתלית. הים אכזרי היום. גלים, סחף ובורות. אמיר נכנס עם האחיינית שלו, שחר בת ה־9, ועוד חברה יעל. תוך שנייה הם נסחפו. אמיר החזיק את שחר מעל המים כדי שלא תטבע והגיע לאפיסת כוחות. בעלי ג'פרי (ישי) ועוד שני בחורים עם גלשנים נכנסו למים להוציא אותם. הים היה קשה, ולא נתן להם לחזור לחוף במהירות. אמיר בלע הרבה מים. שחר גם. היא בסדר במיון. הוא מונשם בטיפול נמרץ ומצבו קריטי. תפילות בבקשה".

שלשום בשקיעה עם מיכל אמדורסקי

"ברגעים הראשונים לא הבנו בכלל מה קורה", סיפרה חברה אחרת, "ובתוך שניות הכל הפך להיסטריה ושוק, וכולם ניסו לפעול בהיגיון ולהזעיק עזרה. זה היה סיוט, כמו חלום בלהות שאתה רק מחכה שמישהו כבר יעיר אותך ממנו".

הפאראמדיקים של מד"א, אסף דיין ומרק קוזמנקוב, שהגיעו למקום סיפרו: ״כשהגענו מתרחצים על החוף כבר ביצעו בו פעולות החייאה בסיסיות, אז ביצענו פעולות החייאה מתקדמות וממושכות - עיסויים, הנשמה, מכות חשמל וטיפול תרופתי". לאחר טיפול קצר על החוף, הוא פונה לבית החולים, תוך המשך ניסיונות החייאה באמבולנס.

לפני כשבוע וחצי שיתף בעמוד הפייסבוק שלו פוסט ובו עצות כיצד להימנע מטביעה בים, ואיך לפעול בסיטואציה של "זרם נסוג" בחוף לא מוכרז - בדיוק המקרה שקרה אתמול.

התמונה האחרונה שהעלה באינסטגרם

"טרגי בצורה לא אנושית"

לאחרונה החל להעביר הרצאות ובהן גולל את סיפורו האישי. את האירועים קידם עם תמונה שלו בתוך הים ועליה הכיתוב "על החיים ועל המוות". 

בחודש אפריל אשתקד התבשר גוטמן כי הוא חולה בסרטן מסוג לימפומה של תאי ה־T, בעקבות זאת בוטל מופע האיחוד המתוכנן של להקתו "היי פייב". גוטמן, שתיעד את מאבקו בסרט דוקומנטרי ששודר בערוץ 10, החל לקבל טיפולים כימותרפיים והוכן להשתלת מח עצם. למרות הקביעות של הרופאים התעקש בן זוגו לקבל חוות דעת נוספת - השניים נסעו למומחה בניו יורק, שבישר להם כי האבחון שגוי והוא סובל ממחלה דלקתית בעלת מאפיינים דומים שנקראת קיקוצ'י.

עם זאת, ההשלכות של טיפולי הכימו היו קשות. לפני כשבועיים, שנה אחרי, סיפר גוטמן איך התקשה לחזור ברגל מהופעתה של בריטני ספירס בפארק הירקון. בשבוע שעבר הגיש כתב תביעה נגד בית החולים איכילוב על חמישה מיליון שקלים, בשל האיבחון השגוי של מצבו.

בחודשים האחרונים עבד גוטמן על מחזמר חדש, "דה הוספיטל", שמבוסס על סיפורו ואף ערך אודישנים לשחקנים.

בשבוע האחרון יצא גוטמן בתקשורת כנגד עמדת המדינה לבג"ץ שלא לאפשר לזוגות חד מיניים לאמץ ילדים בישראל, ואף השתתף בהפגנה שנערכה בחמישי. הוא היה אמור להנחות ב־3 באוגוסט את מצעד הגאווה בירושלים.

הוא יצא מהארון ב־2007 וב־2010 נישא לבן זוגו ינאי פרישר בחתונה מתוקשרת, שהפכה לסמל בקהילה. גילה אלמגור ניהלה את טקס החופה. בפברואר 2013 נולד לזוג הילד רוי, מאם פונדקאית בהודו.

דנה אינטרנשיונל, שהופיעה בחתונה, נזכרה איך גוטמן אמר לה שחלומו שהזמרת תשיר בחתונתו. ״אני המומה וכואבת״, אמרה אתמול, ״יש מעט אנשים בתעשיה שלנו שאתה באמת יכול להגיד עליהם שהם טהורים וכל כולם נשמה ולב. אמיר הוא באמת כזה״.

שירי מימון כתבה באינסטגרם: "אני פשוט שבורה. זה לא מגיע לו ובטח לא לינאי ולרוי. וזה לא אמיתי, זה טרגי בצורה לא אנושית. הלב שלי ממש שבור". גל גדות כתבה: "אדם טוב לב ואמיץ, שבניסיון להציל את אחייניתו מטביעה, הציל אותה וטבע בעצמו. כמה אנשים אתם מכירים שיסכנו את חייהם כדי להציל את חייו של אחר". אביב גפן הוסיף: "מחשבותי וליבי עם אמיר פרישר גוטמן. מי יתן ותנצח את הגלים".

חברתו פזית הרמן, שעבדה איתו בלהקת "חמסה" ונכחה אתמול בחוף, כתבה: "העיניים היפות שלך מגלות איזה בן אדם אתה. טוב לב, רגיש, אכפתי, חכם, בעל תושיה, אמיץ וחזק כמו שור. שאלוהים ישלח לך כוח עצום לעבור את הסיוט הזה. בקרוב תמציא בדיחה טובה על האירוע הזה ונחגוג את סיומו כל החבר׳ה הטובים".

בימיו ב"היי פייב" (שני מימין) // צילום ארכיון: קוקו

קריירה מצליחה

גוטמן פרץ ב־1997 כחבר בלהקת "היי פייב", להקת הבנים המצליחה ביותר שהיתה כאן. החבורה הקליטה שלושה אלבומי זהב, הוציאה להיטים רבים וסחפה אחריה גל מעריצים. ב־1998 נבחרה ללהקת השנה.

לאחר כשלוש שנים התפרקה וגוטמן המשיך לקריירת סולו. הוא שחרר שני אלבומים והופיע בפסטיגלים. במקביל לקח חלק מאחורי הקלעים בהפקות שונות, כבמאי וכוריאוגרף. הוא ביים קלטות ילדים והשתתף במספר תוכניות טלוויזיה כמו "האח הגדול VIP", "רוקדים עם כוכבים", "פרויקט הלהקה" ועוד. בתיאטרון הופיע במחזות זמר רבים.

בשנת 2010 השתתף במופע "לילה מטורף בפסטיגל" עם שיר שכתב והלחין "לנצח נשאר", כאשר במקביל  באותו מופע כתב יחד עם ניר ממון והלחין בעצמו שני שירים נוספים "נגמרו לי המילים" עבור רוני דלומי שהגיע למקום השני ואת "שיר אהבה צרפתי" של טל מוסרי ורוני דואני שזכה במקום הראשון. באותה השנה  הוזמן להופיע יחד עם המשלחת הישראלית בניצוחו של הדי ג'יי יואב ארנון במופע המרכזי של האולימפיאדה הגאה שנערכה באותה שנה בעיר קלן גרמניה, שם הופיעו מול עשרות אלפי אנשים.

בשנה שעברה מעריצי להקת היי פייב התבשרו כי הלהקה מתאחדת למופע חגיגי, אולם למרות שהמכירה יצאה לדרך אמיר התאשפז בבית החולים, ומה שהתחיל בדחיית של תאריך הוביל לביטול המופע כי הוא אובחן כחולה בסרטן מסוג לימפומה של תאי ה-T, בבית החולים איכילוב. לאחר סדרת טיפולים כימותרפים אינטנסיבים וממושכים, אותם שיתף עם הקהל גם באמצעות סרט דוקומטארי שליווה אותו לאורך כל המאבק, התבשר חודשים ספורים לאחר מכן  כי האבחנה הייתה שגויה וכי הוא למעשה  סובל ממחלה דלקתית חמורה פחות, בעלת מאפיינים דומים שנקראת מחלת קיקוצ'י, בשורה מרגשת שאף תועדה בסרט, והוכרזה על ידיו כעל "יום ההולדת החדש שלי".

בשנה האחרונה הצטלם לעונה ה־8 של הדוקו־ריאליטי "מחוברים" שתעלה בHOT במהלך 2017. 

תמונת "הקאבר פוטו" של פרישר גוטמן // מתוך פייסבוק

מהתיאטרון הלאומי הבימה נמסר כי "התיאטרון מרכין את ראשו עם היוודע על מותו הטראגי של אמיר פרישר גוטמן, ששיחק בתפקידים ראשיים במחזות "מרי לו" ו"הלהקה". אודליה פרידמן, מנכ"לית תיאטרון הבימה: "שחקן וזמר שמחזה חייו תם בטרם עת. יהי זכרו ברוך".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו