שתף קטע נבחר

11 האגדות של מכבי פתח תקווה

מהשוער שנולד בזמן הלא נכון, דרך הבלם הזר הכי גדול שנחת בישראל, ועד לחלוץ שעשה את מעשה אלי אוחנה. מכבי פ"ת היא אולי לא מכונת תארים גדולה, אבל יצרנית שחקנים ומאמנים דווקא כן

מכבי פ"ת הוא מועדון הכדורגל הוותיק השני בישראל. הגיל: 105 - שני רק למכבי ת"א. מייסדי המועדון היו כמה סטודנטים מקומיים שלמדו באוניברסיטת קושטא (כיום איסטנבול), בראשות אבשלום גיסין. ב-1919 חזר גיסין ארצה משירותו כקצין בצבא הטורקי והפך למגן הימני, הקפטן, היו"ר ולאחר מכן סגנו של אברהם שפירא בהגנה על העיר. הסיפור על גיסין, שעל שמו נקראה מכבי אבשלום פ"ת, מתמצת את סיפורה של הקבוצה הכי משפחתית בארץ.

 

זו הפעם הראשונה בפרויקט האגדות של של ynet ספורט שבה נבחרים זה לצד זה סב ונכדו, שמקדים רק במעט את אביו. והוא לא היחיד, הרי שיש עוד אב ובן שמתחרים זה בזה. ועוד לא דיברנו על כל משפחת בן-דרור המורחבת.

 

11 האגדות של מכבי פ"ת ()
11 האגדות של מכבי פ"ת

גם איציק זלצר, אחיו של זאביק הגדול, היה בתמונת המאבק על ההרכב. אפילו נשיא המועדון עד לפני כמה שנים, נחמן מנדל, היה שחקן מצטיין בקבוצה. במרוצת השנים טיפחה מכבי פ"ת לא מעט שחקנים טובים ורואיים, שלצערנו לא נכנסו לנבחרת המקומית של כל הזמנים. גם אם הזכרנו רק חלק מהם, אין זה אומר שאינם ראוים.

 

יגאל פלד (פודולינסקי), למשל, היה אימת ההגנות בשנות ה-60 וה-70. עם תחילת כהונת משפחת לוזון השתנו סדרי עולם. היא הייתה בכותרות כפי שמכבי פ"ת לא הייתה מעולם. אפשר לחלוק על כמה מצעדיה, אך בלתי אפשרי להתעלם מנוכחותה ושאפתנותה. בתקופתה, שנמשכת גם בימים אלה, בולטת השאיפה להגדיל את כמות האוהדים - משימה שדווקא צולחת לאחרונה. כבר לא אומרים שאת אוהדי מכבי פ"ת אפשר להכניס לשתי מוניות, משפט שפעם כיכב בסדר היום של ליגת העל. וממש עוד מעט נגיע למאמנים.

 

שוער

חיים בוך ז"ל

 

אין כמעט עוררין על כך שבוך היה השוער הטוב ביותר בתולדות מכבי פ"ת. הוא עמד בין הקורות כשהקבוצה זכתה בגביע המדינה היחיד בהיסטוריה (1952) שלה לאחר ניצחון 0:1 על מכבי ת"א משער של אמנון כרמלי. בוך היה בעל הופעה מרשימה, שקט ואפשר היה להכתיר אותו כמלך הרחבה. לרוע מזלו, בתקופתו שיחק גם יעקב חודורוב ז"ל האדיר, שגם עמד בין הקורות של נבחרת ישראל. אולם גם בוך, אברהם בנדורי ויעקב ויסוקר זכו לטעימות בינלאומיות.

 

בוך. לרוע מזלו שיחק בתקופת חודורוב (באדיבות שמעון היבש) (באדיבות שמעון היבש)
בוך. לרוע מזלו שיחק בתקופת חודורוב(באדיבות שמעון היבש)

 

מגן ימני

ישראל בן-דרור ז"ל

 

בן-דרור הה מגן גדול, תרתי משמע. מימדי הגוף שלו היו יוצאי דופן, והוא נכנס לדפי ההיסטוריה בעיקר בזכות הוצאות החוץ הנדירות שלו, ממש כאילו היו בעיטות. אפילו מישקה לפרדון, שהתפרסם גם הוא בזכות זריקות החוץ שלו, לא הגיע לאיכות הזו. בן-דרור, שחתום על שלוש הופעות במדי נבחרת ישראל, התאפיין במשחק ראש מעולה, ולא סתם כינו אותו "המתאבד". בן-דרור תרם גם לא מעט לקהילה, כשהיה מורה מוערך לחינוך גופני.

 

בלם

מוראד מגמדוב

 

אם מגמדוב לא היה רושם ארבע הופעות בנבחרת הנוער של רוסיה לפני שנחת ב-1995 בארץ, סביר להניח שנבחרת ישראל הייתה זוכה לבלם לתפארת. מגמדוב היה בלם קלאסי וקר רוח, בעל טכניקה מעולה. הוא שיחק לא פחות מ-18 עונות בשתי קדנציות שונות במכבי פ"ת, רשם במדיה 481 הופעות (יותר מכל שחקן אחר במועדון) וכבש שישה שערים.

 

מגמדוב. אחד הבלמים הטובים ביותר ששיחקו בישראל (צילום: מאיר כהן) (צילום: מאיר כהן)
מגמדוב. אחד הבלמים הטובים ביותר ששיחקו בישראל(צילום: מאיר כהן)

 

בלם

גדי בן-דרור

 

עוד נצר למשפחת בן-דרור המפורסמת, בנו של שמואל בן-דרור ש...התחרה אתו על התפקיד ב-11 האגדות של המועדון. שמואל בן-דרור, למי שלא ידע, היה הקפטן הראשון של הנבחרת הלאומית וגם הבקיע את השער הראשון בהיסטוריה של נבחרת ישראל בהפסד לארה"ב, 3:1. גדי היה מנהיג מלידה, וכבר בן 20 התמנה לקפטן הקבוצה _ הנה לכם התכונה המשותפת הראשונה של אב ובנו. בלם חזק ואלגנטי. נאלץ לפרוש בגיל 30 בגלל פציעה. שיחק פעמיים בנבחרת הלאומית. כיום, הוא נשיא אגודת "אדי" לקידום תרומות איברים. שתי הופעות בנבחרת ישראל. המתחרה הגדול ביותר שלו היה אליעזר אהרונוב.

 

מגן שמאלי

דורון רוזנטל

רוזנטל שיחק 12 שנה במכבי פ"ת. הוא היה מהיר וזריז, בעל משחק ראש מעולה, שהופיע לעתים כבלם. למרות ההצגות היפות שרשם במכבי פ"ת, רשם רק הופעה אחת בנבחרת ישראל. מתחריו היו דוד ספיבק, עזרי ארלנדס ושפיק אל-הוזייל, הכדורגלן הבדואי הראשון בליגת העל שב-1982 נבחר לתגלית העונה.

 

קשר

גל אלברמן

אלברמן צמח בדור המצליח ביותר של מכבי פ"ת, בתחילת המילניום, והנהיג אותו. רבים הרימו גבה כשזומן לנבחרת ישראל, אבל אלברמן עשה את העבודה. הוא ווינר אולטימטיבי, טכני וחכם, בעל מוסר עבודה אירופאי. לאלברן חמש אליפויות, אם כי בקבוצות אחרות: במכבי ת"א (3) ובבית"ר ירושלים (2). אלברן שיחק גם בטנריפה הספרדית ובבורוסיה מנשנגלדבך הגרמנית. לא פלא שמכבי חיפה שמחה להחתים אותו אפילו כשהוא בן 34. אלברמן רשם 36 הופעות במדי נבחרת ישראל, שבמהלכן הבקיע שער אחד.

 

אלברמן. פרץ בתחילת שנות ה-2000 (צילום: ראובן שוורץ)
אלברמן. פרץ בתחילת שנות ה-2000(צילום: ראובן שוורץ)

 

קשר

זאב זלצר

כבר בתחילת דרכו בשורות הבוגרים, התגלה זלצר כבעל הבית. הוא היה טכני מאוד, בעל רגל שמאל אימתנית ואינטלגנצית משחק גבוהה. בזמנו, שחקן עם חשיבה של מאמן היה לא שכיח. לא פלא שבהמשך הפך לאחד המאמנים היסודיים ביותר בכדורגל הישראלי. עד 2013 היה מלך השערים של מכבי פ"ת, ועל החלוץ שעבר אותו נדבר בהמשך. הוא שיחק 16 עונות בשתי קדנציות שונות, כשביניהן חצצו שנתיים בלוס אנג'לס טורוס האמריקאית. זלצר רשם גם שתי הופעות בנבחרת ישראל.

 

זלצר. מאמן על המגרש (צילום: ארכיון ההתאחדות לכדורגל) (צילום: ארכיון ההתאחדות לכדורגל)
זלצר. מאמן על המגרש(צילום: ארכיון ההתאחדות לכדורגל)
 

 

קשר

אליעזר שפיגל

 

משפחת שפיגל היא עוד שושלת משפחתית יוצאת דופן. אליעזר הוא אביו של גיורא שפיגל, סבא של אייל בגלייבטר (ידובר עליו בהמשך), חמו של דני בגלייבטר, שאף הוא היה מגדולי השחקנים של מכבי פ"ת. שפיגל החל את דרכו דווקא בבית"ר ת"א, שבשורותיה הבקיע שמונה(!) שערים במשחק אחד. זה קרה בגמר הגביע ב-1942, כשהקבוצה ניצחה 1:12 את מכבי חיפה.

 

במקביל להיותו כדורגלן, שימש שפיגל כמפקד באצ"ל, ונתפס על ידי הבריטים והוגלה לאריתריאה. בהמשך הצטרף למכבי פ"ת והיה בורג מרכזי בעונותיה המוצלחות בשנות ה-50. למשחקו הטכני יוצא הדופן אפשר לקשר רק את בנו גיורא, שהיה קרוב אליו. הייתה לו בעיטה מצוינת ומשמעת טקטית נדירה. הוא הפך למאמן מצליח לפני שרשם שלוש הופעות במדי נבחרת ישראל.

 

שפיגל (משמאל). שימש גם כמפקד באצ"ל (צילום: ארכיון ההתאחדות לכדורגל) (צילום: ארכיון ההתאחדות לכדורגל)
שפיגל (משמאל). שימש גם כמפקד באצ"ל(צילום: ארכיון ההתאחדות לכדורגל)

 

קשר

אייל בגלייבטר

 

אייל, כאמור, הוא נכדו של אליעזר שפיגל והבן של דני בגלייבטר. אביו היה שחקן טכני ויצירתי בצורה יוצאת דופן בעל רגל ימין חזקה. גם לאייל היו את אותן תכונות. אז למה אייל נבחר ולא אביו? בגלל העובדה שיצא לשחק בבלגיה. לא משהו גדול, אבל עדיין עושה את ההבדל בין שניים שבסך הכל היו שווים ברמתם. אייל רשם הופעה אחת בנבחרת ישראל.

 

חלוץ

עומר גולן

 

83 השערים שכבש גולן מציבים בראש טבלת המבקיעים של המועדון בכל הזמנים. הייתה לו יכולת התמצאות בלתי רגילה ברחבה, עם בעיטה טובה ויכולת נגיחה מושלמת, או מבמילים אחרות - סקורר. הוא כיכב בקבוצה שב-2005 סיימה כסגנית האלופה והבקיע שלושער בניצחון 2:5 המטורף בחוץ על פרטיזן בלגרד, לאחר הפסד 2:0 ביתי. באותו קמפיין הבקיע שבעה שערים. בנוסף למכבי פ"ת שיחק גולן גם 60 משחקים בלוקרן הבלגית, במדיה והבקיע 13 שערים.

 

גולן. מלך שערי המועדון בכל הזמנים (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
גולן. מלך שערי המועדון בכל הזמנים(צילום: ראובן שוורץ)

 

כמו אלי אוחנה בבית"ר ירושלים, גם גולן לא נטש את מכבי פ"ת כשירדה לליגה הלאומית. הוא הבקיע שמונה שערים בנבחרת ישראל ב-37 הופעות, כשהזכור מכולם הוא שער הניצחון על רוסיה (1:2) בדקה ה-90. המתחרה העיקרי היה גולן היה עומר דמארי, שכבש 29 שערים במדי המועדון, אך הותיר חותם גדול יותר בקבוצתו הבאה, הפועל ת"א.

 

חלוץ

דורון רבינזון

 

רבינזון חרש את אגף שמאל ויצר מצבי הבקעה רבים. משחק הראש שלו היו מהטובים בתולדות הליגה הישראלית. ב-1986 הוכתר כמלך השערים של הליגה עם 14 כיבושים - תואר שאותו חלק אז עם אורי מלמיליאן. במקביל עבד כנהג אוטובוס בחברת "דן". לקראת סיום הקריירה עבר למחנה היריב, הפועל, אבל גם אוהדי מכבי פ"ת ייזכרו אותו כתוצר של קבוצתם. המתחרה הרציני שלו היה שמעון היבש, קיצוני שמאלי מבריק ובעל חכמת משחק. לאחר פרישתו ממשחק כתב שני ספרים על המועדון. 

 

רבינזון (צילום: ארכיון ההתאחדות לכדורגל) (צילום: ארכיון ההתאחדות לכדורגל)
רבינזון(צילום: ארכיון ההתאחדות לכדורגל)

 

שחקן כל הזמנים

מגמדוב וזלצר

 

קשה מאוד לערוך השוואה מדויקת בין שחקנים ששיחקו בהפרשים של 50 שנה. לא בטוח שכולם יסכימו איתנו, אבל הבחירה מתחלקת בין מגמדוב וזלצר. מגמדוב משום שמילא בצורה מצוינת את תפקיד הבלם במשך 18 עונות, נתן הרבה שקט להגנה ותרומתו המצטברת לקבוצתו הייתה יותר מאשר כל זר אחר שנחת כאן. בזלצר בחרנו בעיקר בזכות הבעיטה האדירה, חכמת המשחק, והכריזמה שהפגין על המגרש, ממש כמו מאמן שני.

 

המאמן

גיא לוזון

כיאה לאופיו של המועדון, מספר גדול של שחקנים בולטים הפכו למאמני הקבוצה. אליעזר שפיגל ומשה מאירי למשל. גם השניים שחולקים את מאמן כל הזמנים הם תוצרת בית: גיא לוזון וזאביק זלצר. לוזון, שלא בטוח אם היה מקבל את הצ'אנס הזה אם לא היה בן למשפחת לוזון, ניצל את ההזדמנות עד תומה ובנה הרכב מוצלח שסיים במקום השני בליגה - הגבוה ביותר של המועדון. לוזון המשיך את ההצלחה בקבוצות אחרות, כולל בבלגיה ואנגליה. אפשר להתווכח על כמה מתכונותיו, אבל אי אפשר להתווכח עם הקבלות שהשיג.

 

לוזון. החל את דרכו במכבי פ"ת (צילום: EPA) (צילום: EPA)
לוזון. החל את דרכו במכבי פ"ת(צילום: EPA)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים צח
מכבי פתח תקווה
צילום: חיים צח
מומלצים