דיווחי על מתקפת סייבר עולמית (צילום: אלביט מערכות)
דיווחי על מתקפת סייבר עולמית | צילום: אלביט מערכות

מה שהחל אתמול (שישי) בשעות אחר הצהריים כדיווחים על תקלות חמורות במערכות המחשוב של בתי חולים גדולים בבריטניה, מתברר כמתקפת סייבר בקנה מידה עולמי: על פי הערכות מומחי סייבר, מדובר בלא פחות מ-74 מדינות שנפגעו ושנרשמו בהן שיבושים קשים במערכות מחשוב שונות - גם של מוסדות ציבוריים כמו בתי חולים ומרפאות וכי לפחות 45 אלף מתקפות בוצעו בתוך 10 שעות.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

בשלב זה עדיין לא ברור מי עומד מאחורי המתקפה, שהובילה לכך שמחשבים רבים ננעלו ועל הצגים הופיעה הודעת כופר שדרשה מהמשתמשים לשלם סכומי כסף בתמורה ל"שחרור" המחשב והמידע שבתוכו.

הרשויות בבריטניה חושדות כי ייתכן שמדובר במתקפה שלא בטוח שמי שעומדת מאחוריה היא מדינה זרה וכי נראה שהפגיעה בעשרות אלפי המחשבים התבצעה באמצעות גניבה של כלי פריצה ייחודי לסוכנות הביטחון הלאומית האמריקנית, ה-NSA.

"המתקפה שהיינו עדים לה היום ופגעה בבתי חולים גדולים ברחבי המדינה, היא לא מתקפה שכוונה לפגוע רק בבריטניה", אמרה ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, "זו חלק ממתקפת סייבר בקנה מידה עולמי. מספר לא קטן של מדינות וארגונים נפגעו כתוצאה ממנה".

תרחיש האימים התממש

ברשתות התקשורת בבריטניה לבדה דווח כי לפחות 40 ארגונים שונים במדינה - בהם, כאמור, בתי חולים ומרכזים רפואיים, נפגעו כתוצאה ממנה. הדבר הוביל לכך שלרופאים לא הייתה גישה לתיקים רפואיים של חולים - מה שהוביל להפנייתם למוסדות אחרים, להסטת אמבולנסים לבתי חולים חלופיים - ולדחיית טיפולים וניתוחים שאינם דחופים.

"לרופאים פשוט לא הייתה גישה למידע" (צילום: רויטרס)
אמבולנסים הופנו לבתי חולים אחרים | צילום: רויטרס



דיווחים על שיבושים ותקלות הגיעו גם מסקוטלנד ומשוודיה, שם דיווחו הרשויות על כ-70 מחשבים שנפרצו בעיירה מצפון לבירה שטוקהולם. מוקדם יותר היום דווח על תקלות סייבר גם בפורטוגל ובספרד, שם חוותה חברת טלפונים גדולה שיבושים. עוד דווח על תקלות גם ברוסיה ובמדינות באסיה בהן טורקיה, וייטנאם, יפן והפיליפינים. רוב התקלות שנרשמו הגיעו מרוסיה.

״התקפת הסייבר היום על מתקנים רפואיים היא תרחיש האימה של עולם הטרור הקיברנטי והיא מסכנת באופן ישיר את חייהם של אלפי חולים ומטופלים", הזהיר רם לוי, מנכ"ל חברה לייעוץ ואבטחת סייבר. "ההתקפה היום היא אירוע דרמטי וחצייה של כל הקווים האדומים ומוגדרת כפיגוע טרור המבקש לגבות מחיר בחיי אדם״.

"המתקפה העולמית הזו, שמתבססת לכאורה על כלי הפריצה של ה-NSA שהודלפו לרשת, מחייבת לעדכן כל העת את ההגנה על מתקני תשתיות קריטיות, החל בבתי חולים ועד לתחנות כוח גרעיניות", מדגיש לוי.