בלעדי: כמה זמן ייקח למד"א להגיע ליישוב שלכם בשעת חירום?

במקרה חירום רפואי כל שנייה קובעת • לראשונה, נאלץ מד"א לחשוף את הפערים המשמעותיים בזמני הגעת אמבולנסים בין המרכז לפריפריה • זמן ההגעה לעשרות יישובים ארוך מ־10 דקות - היעד שהציב משרד הבריאות • האגודה לזכויות האזרח: "הבריאות היא זכות בסיסית"

אמבולנס של מד"א // צילום ארכיון: אנצ'ו ג'יני

במקרי חירום רפואיים, כל שנייה קובעת וכל רגע של המתנה נראה כמו נצח. כעת, לראשונה, בעקבות עתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח, נאלצים במד"א לפרסם כמה זמן עובר עד להגעת אמבולנס או ניידת טיפול נמרץ (נט"ן) באזורים השונים בארץ. 

המידע שהגיע ממד"א עדיין חסר, שכן בארגון פירטו את זמני ההגעה רק בנוגע ל־50 יישובים - בהתאם לבקשה שהגישה האגודה לזכויות האזרח. במידע שכן פורסם, אין פירוט בנוגע לערים גדולות, דוגמת ירושלים, ראשון לציון, רעננה ורחובות. למרות זאת, החדשות הרעות העולות מהמידע הן שהיישוב שבו אתם גרים עלול לחרוץ את גורלכם, שכן זמני ההמתנה ביישובים קטנים, בפריפריה וביישובים ערביים ארוכים הרבה יותר. 

רק לאחרונה הגדיר משרד הבריאות, במסגרת "תוכנית לאומית להגברת המענה הראשוני להצלת חיים", יעד שלפיו בכל מקרה אמבולנס יגיע בתוך 10 דקות, אולם בפועל יש הבדלים משמעותיים בין היישובים השונים.  במרכז תגיע אליכם נט"ן בתוך 10:56 דקות, בצפון בתוך 12:01 דקות ובדרום בתוך 11:40 דקות. אמבולנס רגיל ("לבן") מגיע במרכז בתוך 10:45 דקות, בצפון בתוך 11:36 דקות ובדרום בתוך 11:13 דקות.

בשדרות, למשל מגיע אמבולנס בזמן ממוצע של 7 דקות, ואילו בשדה בוקר ובמג'דל שמס זמן ההגעה הממוצע של ניידת טיפול נמרץ (נט"ן) הוא כפול מהיעד הארצי ומגיע ל־20 ואף ל־22 דקות. בנוסף, הפערים הגדולים נמצאים בדרך כלל באותו מחוז, ודווקא בין יישובים יהודיים ליישובים ערביים ומעורבים. במחוז מרכז, למשל, זמן ההגעה הממוצע של נט"ן בתל אביב הוא 11 דקות, ושל אמבולנס רגיל 11:15 דקות. בלוד, לעומת זאת, זמני ההמתנה ארוכים יותר ועומדים על 13:14 דקות לאמבולנס ו־11:39 לנט"ן. בכפר קאסם ממתינים התושבים 16 וחצי דקות תמימות לאמבולנס, ובמקרים דחופים 15:23 דקות לנט"ן, וברמלה 13:37 דקות לאמבולנס ו־12:37 לנט"ן.

באזור הדרום הפערים גדולים אף יותר. זמן ההגעה של נט"ן לשדה בוקר, למשל, עומד על 22:23(!) דקות, וליישוב הבדואי ביר הדאג' 20:31 דקות. ליישוב מיתר מגיעה נט"ן בתוך 15:37 דקות וכך גם ליישוב כסייפה, ואילו לעין בוקק בתוך 14:55 דקות.גם באזור הדרום היישובים היהודיים במצב טוב יותר. לבאר שבע תגיע נט"ן בתוך 10:23 דקות, לקריית גת בתוך 10:16 דקות, לאשקלון בתוך 11:01 דקות, לאופקים ולנתיבות בתוך 09:45 דקות ובשדרות עומד זמן ההגעה של נט"ן על 07:39 דקות.

גם בצפון נרשמו פערים גדולים בין היישובים. תושבי חיפה יקבלו אמבולנס רגיל בתוך 11:22 דקות ונט"ן בתוך 10:55 דקות, אך כדי להגיע לדלית אל־כרמל הסמוכה יידרשו לאמבולנס 16:26 דקות, ולנט"ן יותר מ־18 דקות. הפערים בין יהודים לערבים מתחדדים כשמסתכלים על נצרת עילית, שאליה תגיע נט"ן בתוך 09:31 דקות, בעוד לנצרת בתוך 11:17 דקות. נוסף על כך, במג'דל שמס ימתינו 20 דקות תמימות לנט"ן - יותר מפי שתיים מהזמן שימתינו בקריית שמונה, העומד על 09:00 דקות.

"מד"א הוא ארגון חשוב ומציל חיים, ולכן עליו להיות מסוגל לספק אותו שירות לכלל תושבי מדינת ישראל", אומרת עו"ד רעות כהן מהאגודה לזכויות האזרח. לדבריה, "לא ייתכן שבצפון ובדרום ייאלצו לחכות הרבה יותר זמן מאשר במרכז הארץ. מדובר בשניות יקרות מפז שעשויות לחרוץ את דינו של אדם לחיים או למוות. בנוסף, לא ברור מדוע, באותו אזור, יש פערים גדולים כל כך בין יישובים יהודיים לערביים. משרד הבריאות חייב לקבוע קריטריונים ברורים ושקופים לפריסת האמבולנסים, כדי שכולם יקבלו טיפול שוויוני במצב חירום. הזכות לבריאות היא זכות בסיסית במדינת ישראל, ואסור שאנשים ייפגעו רק כי הם גרים ביישוב הלא נכון".

באגודה מבקשים לקבל נוהל כתוב לפריסת האמבולנסים, וכן מידע על כל נקודות ההזנקה ושעות הפעילות שלהן, סוגי האמבולנסים בכל נקודה, ונתונים סטטיסטיים לגבי משך זמן הגעת אמבולנס לקריאת חירום, בממוצע ארצי או לפי מרחבים.

באגודה לזכויות האזרח החלו לעסוק בנושא בעקבות תלונות של אזרחים ודו"חות של משרד הבריאות, שמצאו כי זמן הגעת אמבולנס בצפון ארוך משמעותית מאשר במרכז. בדו"ח אחר, על שירותי הבריאות בדרום, נכתב כי "זמני הגעת אמבולנס בדרום הארץ אינם שוויוניים בתוך המרחב, ויש יישובים שאינם מקבלים מענה ראוי". 

ממד"א לא נמסרה תגובה לדברים עד למועד סגירת הגיליון. כזכור, בינואר פורסם ב"ישראל היום" מכתב פנימי מטריד של מד"א, שלפיו "לאחרונה אירעו מספר מקרים שבהם זמן ההגעה של אמבולנס לאירוע היה ארוך בצורה בלתי סבירה". במד"א ציינו אז כי זמן ההגעה הממוצע צריך להיות עשר דקות, ולאחרונה אף הוסיפו במערכת הבקרה והשליטה התראה כאשר זמן ההגעה ארוך מזמן זה. 

רוצים לדעת כמה זמן ייקח למד"א להגיע ליישוב שלכם? - הקליקו לרשימה המלאה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר