שתף קטע נבחר

נת"ע מבקשת זכויות להפקעת קרקעות לרכבת הקלה

ועדת הכספים דנה היום בבקשת החברה לקבל מעמד שווה לזה של רכבת ישראל והחברה הלאומית לדרכים, המאפשר פטור מחובות החוק להפקעת קרקעות לצרכי ציבור. בשלב זה דנה הוועדה באישור מוגבל לתקופה קצובה

ועדת הכספים סירבה לאשר היום (ג') את בקשת שר התחבורה ישראל כץ לתת לחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) פטור מחובות החוק החלות על הפקעת קרקעות לצרכי ציבור. החברה, אשר מבצעת את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, מבקשת לקבל את אותו המעמד שיש כיום לחברות רכבת ישראל והחברה הלאומית לדרכים. בשלב זה הוועדה מסרבת לתת לחברה אישור גורף לכל תכנית פיתוח עתידית אלא אישור מוגבל לתקופה או לתוכניות הפקעה.

 

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב (ארכיון) ()
עבודות הרכבת הקלה בתל אביב (ארכיון)

לוועדה נמסר כי תוכניות הפיתוח של החברות כרוכות בהפקעות של אלפי חלקות פרטיות. הוועדה ביקשה לקבל לידיעתה לפחות את התוכניות שמתבצעות או שביצוען כבר אושר. היו"ר ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הבטיח לא לרדת לפרטי התוכניות וההפקעות, אלא להסתפק בקבלת התמונה הכוללת של הפרויקטים ותרומתם להקלת העומס הגובר על נתיבי התחבורה הראשיים, בדומה לנוהל החדש שקבעה לאישור שינויים בתקציב המדינה.

 

לכוונה זו היו שותפים הח"כים מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) ומיקי לוי (יש עתיד). הם הדגישו כי בכך מיישמת הכנסת את תפקידה לפקח על פעולות הרשות המבצעת. לוי טען כי בקשת השר מהוועדה "כמוה כחתימה על צ'ק פתוח". רוזנטל הוסיף: "אחרת הממשלה הופכת את הכנסת לחותמת גומי של החלטותיה". בקשת השר כוללת את מתן המעמד המיוחס גם לחברת נתיבי איילון, אבל הדיון נסב רק על הבקשה לגבי נת"ע.

 

השר הסתמך על פקודת הקרקעות המנדטורית משנת 1943 העוסקת בהליכי קבלת אישור השלטונות ל"רכישה לצרכי ציבור" שהיא למעשה הפקעה. השר כץ מצטט את הפקודה לפיה מתן ההרשאה מותנה בפרסום מוקדם ברשומות על הכוונה לתת אותה תוך מתן הזדמנות לבעל הקרקע לטעות את טענותיו נגד מתן ההרשאה. השר מתייחס בבקשתו על הסעיף הפוטר את המדינה מתנאים אלה כשההפקעה היא לתכנית סלילה של דרך ציבורית.

 

הפקודה המנדטורית נתנה את הפטור לרכבת ולמחלקת העבודות הציבוריות שעברו לסמכות המדינה. מע"צ שינתה את שמה לחברה הלאומית לדרכים רק לפני שנים ספורות. השר כץ מצדיק בבקשתו שנדונה היום כי נת"ע היא חברה ממשלתית בבעלות המדינה וזכאית להקלות שמקבלות רכבת ישראל וחברת נתיבי ישראל (כביש 6). זאת בהיותה זרוע ביצוע של המדינה המקדמת לטובת הציבור את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן.

 

השר מציין גם כי ועדת הכספים מוסמכת לאשר כוונתו לתת את ההקלה למעשה לכל גוף לגבי הפקעת קרקע שעליה חלה תכנית שאושרה המיועדת לסלילת דרך ציבורית. נציגי משרד התחבורה ונת"ע נאחזו באמירה זו כשחזרו והדגישו כי עמדת בעלי הקרקעות המיועדות להפקעה נשמעה ונדונה בשלב של אישור תכניות הסלילה לפחות של "הקו האדום", בוועדות התכנון של 7 הרשויות המקומיות שעל הנתיב והוועדה המחוזית.

 

אבל חברי הוועדה לא מסתפקים בכך. גפני אמר: "כשאני תקוע כל בוקר בפקקים מבית בבני ברק לכנסת בירושלים, אני חוזר ומזכיר לעצמי שאנחנו חייבים לדון בוועדה על מה מוציא משרד התחבורה את המיליארדים אותם אישרנו לו". לדבריו מכאן נובעת גם בקשת המידע הכללי של הוועדה בהקשר לבקשת השר, לקבל אותו תוך שבוע לפני שתחליט איך להיענות לבקשה. היא תסתפק במספר ובהיקף התכניות הכרוכות בסלילת הקו האדום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים